• Lilly Li

Göra egen müsli...

Hej, vänner!

Tänkte ge mig på att göra egen müsli här i veckan. Verkar finnas en uppsjö av recept, men har du gjort något du kan rekomendera? Tänkte ta med mig müslin ut till svärföräldrarnas stuga nästa vecka och svärfar är diabetiker så den måste vara sockerfri, därav kruxet kanske...

Tacksam för all hjälp jag kan få!

LillyLi

• Svar på tråden Göra egen müsli...
  • Tessidess

åh det är bara att improvicera. Vad gillar ni?

*Pumpafrön är nyttigt, ger en lite nötig smak. Bra för prostatan bla
    *Walnötter är ljuvligt att ha i. Speciellt att ha i groddade efteråt. (blötlagda under natten, avsköljda och sen ÄT)
    *linfrön, psylliumfrön, nice för tarmarna. Balanserar åt båda håll
    *det finns en färdig, såklart osötad, müsli på Ica. Deras ekologiska. Den är super att blanda ut det ovanstående i.

Eller blanda själv havregryn, korn och/el rågflingor, bovetegroddar (risenta), russin...

Lycka till

• Lilly Li

Tänkte undvika honungen, däremot köpa lite flytande att ringla över till mig själv!

• Thursday

Jag tycker iaf att müsli ska rostas, brukar blanda lite neutral olja och honung och ringla över blandningen i en långpanna och sedan rosta i ugnen. Borde funka även utan honungen tycker jag?

• Tessidess

Oj va gott det låter. mums

Thursday skrev 2007-06-25 11:04:09 följande:
    Jag tycker iaf att müsli ska rostas, brukar blanda lite neutral olja och honung och ringla över blandningen i en långpanna och sedan rosta i ugnen. Borde funka även utan honungen tycker jag?
  • Thursday

Ren "hopblandad" müsli är jag inte så förtjust i, blir för grötigt och mushigt liksom.

Havregryn eller rågflingor är en bra bas. Komplettera med mer gottiga grejer som vetegroddar, havrekli, linförn, solrosfrön, nötter eller mandlar (brukar ta hasselnötter oftast). Kokos kan man ha, och torkad frukt om man gillar det. Endast fantasin sätter gränser

Och sen som sagt i långpanna, och ringla över olja blandad med flytande honung och rosta i kanske 10-15 minuter på 200-225 grader cirka. Torkad frukt tillsätts efter rostningen.

• Tessidess

knapra till det binda. jag tycker inte att morgonmålet ska ha ngt sött i sig, det är så sött ändå med juice och bröd osv... skulle hoppat honung

• Lilly Li

jo, jag förstår varför olja, men vilken sort är bäst att använda?

• Tessidess

haha, vad för olja. tyckte det stod varför Sorry

Jag vet inte vad för olja faktiskt. hoppas på idispidis här.

Oliv smakar ju oliv, kanske inte så bra i müsli. Raps smakar ganska mkt också men kan nog funka i det här!? Vanlig matolja då, men den är ju inte så nyttig hm. HJÄLP OSS Idispidis

• Thursday

Inte olivolja utan som sagt en neutral olja, rapsolja kan säkert funka, eller solrosolja eller vanlig matolja.

• Tessidess

solros¨måste vara optimalt

• ametist

Müsli

Blanda i långpanna:
    4 dl Havregryn
    4 dl Rågflingor
    1 dl Solrosfrön
    1 dl Krossade linfrön
    1 dl Hackade pumpafrön

Blanda i 1 dl vatten + 4 msk rapsolja, samt kanel om du vill, och rör om.

In i ugnen 20-30 min, 200 grader. Rör om då och då.

Blanda sedan i frukt om du vill. T ex Russin, fikon, torkad ananas, aprikos mm...

• Lilly Li

Åh, med kanel lät ju kanongott!

kör nog på en enkel bas med havre och rågflingor tillsammans med solros och linfrön samt en massa goa nötter!

Nu hoppas jag bara på en semester med varma dagar där allt man orkar är en tallrik kall fil med hemgjord müsli!

Tack för hjälpen!

Och har ni ytterligare tips så tar jag tacksamt emot dem!

• Thursday

Om man gör en stor sats och lägger i en burk så kan man klyva en vaniljstång och lägga i. Får den ligga i ett tag så blir det vaniljmüsli!

• Tessidess

torkad tranbär är sååå smarrigt att ha i

• Tårtsmulan77

Denna musli gör jag och den är så god

SUPERMUSLI

5 dl rågflingor
    5 dl dinkelflingor eller fiberhavregryn
    1 dl havrekli
    1 dl vetegroddar
    1 dl krossade linfrön
    1 dl solroskärnor
    1 dl grovhackad sötmandel eller hasslnötter
    kanel
    kardemumma
    4 msk rapsolja
    1 dl vatten
    ca 3 msk Acaciahonung för att få lite sötma (kan uteslutas)

1. Ta fram en stor plåt som har lite djup.
    2. Blanda ihop alla ingredienser förutom kanel, kardemumma, rapsolja och vatten.
    3. Pudra över rikligt med kanel och lite kardemumma.
    4. Ringla över rapsoljan, honungen, droppa över vattnet och arbeta samman muslin.
    5. Rosta i ugnen på 175 grader i ca 20-25 minuter.
    6. Tillsätt gärna lite russin eller torkade aprikoser klippta i små bitar.
    7. Förvara i burk med tättslutande lock.

Nästa gång jag gör den tänkte jag även blanda ner boveteflingor, dinkelflingor och sesamfrön och se hur den blir. Ev också kokosflingor.

Svar på tråden Göra egen müsli...