• underverket 06

Har ni helt slutat med alkhol när ni försöker bli gravida?

Har ni andra helt slutat att dricka ett glas vin till maten eller ett glas öl? När man gör IVF ska man väl göra det. Oddsen kanske ökar lite tänker jag. Men innan när man "försöker själv" varje månad. Jag är nog sådan att kommer mensen blir jag deppig och tar gärna ett glas vin till maten. Jag dricker 2 glas vin till maten fre och lör kväll. Kanske någon drink några gånger per månad. Sambon dricker tyvärr lite mer. Förutom samma mängd vin dricker han ca 10-12 starköl under en vecka.

Ska vi dra ner helt? Kan det hjälpa oss att bli gravida?

• Svar på tråden Har ni helt slutat med alkhol när ni försöker bli gravida?
  • cici69

Vill du öka dina chanser att bli gravid bör du sluta helt med alkohol, rökning och allt annat som kan påverka negativt.
    Kvaliten på spermier försämras också avsevärt av alkohol och rökning. Eftersom det tar 3 månader för spermierna att tillverkas räcker det alltså inte med att dra ner lite ibland.
    Tänk även på att lite eller dålig sömn kan försämra dina chanser!
    Lycka till!

• Lunagirl74

Att äta folsyra ökar oxå chanserna att bli gravid så det kan du oxå börja äta.

• Dollars matte

Jag drack varken mycket eller ofta innan heller, så jag lever på som vanligt. Försöker undvika stora mängder mellan äl och mens bara. Det hade varit 2 väldigt tråkiga år annars...
    Jag tror att det bara påverkar marginellt, om man inte har andra problem så är det nog inte märkbart. Men tycker ni att ni dricker väldigt mycket så är det säkert bättre ur psykologisk synpunkt att dra ner, för att slippa skuldkänslorna och funderingarna "tänk om...".

När livet inte tar de vägar man har tänkt sig får man helt enkelt rita om kartan.
  • IsaCMoJs

Jag lever precis som vanligt, det finns inget som säger att man ska sluta dricka alkohol!! Jag har till och med läst att det kan vara bra att dricka alkoho!!

• Hannah74

Jag levde som vanligt. Vi försökte i så många år att mitt liv hade varit tråkigt om man hade slutat med allt som man inte ska göra.
    Drack när jag gjorde Provrörsbefruktingar oxå. Men inte när jag hade satt in ägg.

Vågar man hoppas?
  • Krusbär

Om man dricker mycket så kan det såklart ha en negativ effekt på fertiliteten, både för killen och tjejen. Men ett par glas vin då och då är knappast skadligt om man lever sunt. Och när ägget väl är befruktat tar det ett par veckor (mellan ÄL och BIM) innan det fäster, så inte ens då är en måttlig alkoholkonsumtion farlig för barnet. Men när man väl är konstaterat gravid känns det ju bäst att låta bli! Så småningom delar ju mamma och barn blodomlopp så då går alkoholen direkt ut i fostret.

• LiMoFe

Eftersom det i mitt arbete ingår att smaka på alkoholhaltiga drycker frågade specifikt om detta och det är absolut ingen fara att dricka alkohol fram tills man plusar.
    Själv tycker jag dock att man ska fråga sig själv om man är bekväm med det eller inte. Är man inte det bör man definitivt avstå för annars tror jag att man utsätter sig själv för onödig press. Själv förespråkar jag också att man dricker alkohol i måttliga mängde ovasett om man vill bli gravid eller inte.

• Klossen

10-12 starköl under en vecka är väldigt mycket. Det finns vetenskapliga studier som visar på att en eller ett par öl per dag under 2 veckors tid ger nedsatt antal spermier. Män är inte så "starka" som de ofta tror. Både alkohol och rökning påverkar deras fertilitet negativt.
    Mitt råd är att dra ner helt under 3-4 månader och se om det ger någon positiv effekt.

• HoppetKärleken

Har också försökt i många år så skulle jag levt efter ovan hade nog livet varit lite mindre innehållsrikt då god mat och dryck är en fantastisk avkoppling. Men visst tänker man på det och efter ET tar jag inget.
    Kram på er alla!

• LedsenÄngel

Vi försöker leva som vanligt. Kanske inte dricker lika som förut för att det finns alltid i baktanken. Men man ska nog försöka leva som vanligt.
    Det är upp till var och en hur de vill göra.

• Krusbär

Lite alkohol kanske ger mer avslappnade babymakers = mer babymaking?

• Noi

Att leva så vanligt som möjligt i bebisverkstaden är svårt nog, så man ska försöka att undvika att ge sig själv en massa ytterligare förbud och skuldkänslor. Jag försökte leva som vanligt tills jag plussade. Möjligen tänkte jag automatiskt lite mer på att inte dricka så mycket mellan ÄL och BIM när vi försökte själva och efter ET i samband med IVF drack jag betydligt mindre än vanligt. Men det var inte förrän jag plussade som jag såg mig själv som gravid och slutade dricka. Läkaren som jag hade under IVF sade, när jag efter ET frågade hur jag skulle leva under ruvningen: "Ja, du behöver ju inte bli absolutist, direkt!" och skrattade. Med ett sådant råd till någon som gör IVF, bevisat har ett embryo i sig och dessutom bevisligen har svårt att få barn tror jag inte att något glas då och då när man försöker är något att oroa sig över!

• Pantern2

Hej! Jag tror det beror på hur känslig man är och vilken ålder man är i. Ju äldre man är ju mindre tål man och mer noggrann måste man vara, tror gränsen går vid 30 år och efter 40 år då måste man vara mycket försiktig. Jag dricker nästan inget alls, kanske något glas rött vin, 2-3 om år. Ja har läst att en man får inte dricka före en provrörs befruktning. Absolut inte de 3 sista dygnen före en IVF. Säkert ännu längre tid om man skall vara säker.

• maja 81

vi slutade inte dricka, vin till mat o.s.v men alkohol påverkar spermierna negativt så om din kille dricker 4 glas vin och 10 starköl i veckan tror jag nog att det kan vara bra att dra ner :)
    lycka till!

• Noi

Pantern2: Konstigt! De råden har fick jag aldrig inför min IVF, vare sig från läkare, annan klinikpersonal eller informationsbroschyrer. och här gick det bra ändå! Drack förstås inga mängder, men det var pga sunt förnuft och inte något förbud.

Med tre senaste dygnen före en IVF, menar du före ÄP då eller? Vad skulle det påverka, äggkvalitén, eller? Och i så fall borde det väl gälla mannen tre dagar före ÄP också?

• Mael

Det finns ju också de som anser att ett glas rödvin av god kvalitet är bra för blodgenomströmningen i livmodern.

På kliniken sa de till mig lev som vanligt fram till ET sen ska jag betrakta mig som gravid. Min akupunktör sa att det är bra att dra ner innan och under hormonbehandlingarna, men att det är bra att unna sig ett glas rödvin då och då (av ovanstående anledning), man ska absolut inte dricka öl och sprit enligt henne och det gäller även mannen. Man får tro på det man vill... finns ingen forskning som entydligt säger något om jag förstått det hela rätt.

Jag följde akupunktörens råd (som blev ungefär som klinikens råd också) för det är ungefär så jag lever normalt. Dagen mellan ÄP och ET firade vi äggskörden med ett par glas champagne och sen har jag varit helt avhållsam efter det. Är i v13 nu...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mia 28

Jag tror inte att en lagom alkoholkonsumtion har så stor betydelse. Dricker man ofta men väldigt lite, dvs en öl eller knappt ett glas vin per dag så tror jag det gör mindre skada än att dricka "MYCKET" men mer sällan eftersom att man då förgiftar kroppen betydligt mer (organen i kroppen far mer illa) Mitt motto jag kör på " Lagom är bäst" Och då syftar jag både på kost och motion Att utesluta någon sorts dryck eller mat helt och hållet innan man är gravid tror jag som sagt inte på. Men är man en person med stort nikotinbehov så bör man nog tänka om..

• Tigerwoman

De sa till oss på IVF-kliniken att man INTE behöver sluta dricka alkohol i förebyggande syfte. Det går bra att leva som vanligt och försöka trivas med tillvaron tills man har ett plus på stickan. För en del tar det ju flera år att lyckas och livet blir liksom ännu jobbigare om man justerar hela sin tillvaro efter barnalstringen, det orkar man liksom inte i längden. Jag frågade aldrig om rökning eftersom jag inte röker.

• isisisis

Jag var på EGV kliniken för 3 veckor sen.Vi frågade om råd inför ägginsättning.
    Läkaren sa att vi kunde gå ut och "känna på stan" som vanligt och ha roligt.
    Ett par öl eller några glas vin gjorde ingen skada.Jag skulle bara inte dricka något på insättningsdagen.
    Och det var direkt av embryologen

Svar på tråden Har ni helt slutat med alkhol när ni försöker bli gravida?