• trädis

hjälp! mitt prolaktinvärde är högt!

just nu känner jag mig helt nedstämd... fick reda på mitt sista utredningsbesök idag att prolaktin värdet låg på 667 (enligt dem ska man ha under 400) Gråter

när jag söker här på FL skriver några att kroppen tror att man ammar å att man därför har ett "naturligt" preventivmedel....
    stämmer detta? i så fall kan jag ju ge upp mina försök innan jag fått medicin då??

enligt sköterskan som tog proverna så avvaktar dem behandling fram tills man ser alla provsvar. hur mycket spelar prolaktinvärdet egentligen in?? Oskyldig

När blir det vår tur?
  • Svar på tråden hjälp! mitt prolaktinvärde är högt!
  • Snart vår tur

Hej du. Jag o sambon går oxå på utredning och mitt prolaktinvärde låg på 850 (normalvärde: 100-500) så jag fick ta om det provet, för att se om det bara var något tillfälligt. Vid sista provtagningen så låg det inom normalgränsen. Ett högt prolaktinvärde kan bero, som du skrev på att man ammar, då kroppen stänger av ägglossningen tills amningen är klar. Det kan oxå bero på en för aktiv hypofys (går att medicinera bort!) eller en (jätteovanligt) tumör på hypofysen. Bli inte livrädd nu...då brukar värdet ligga på över 2000!! Jag läste någonstans att prolaktinvärdet kan höjas tillfälligt vid stress, så det var kanske det som hände mig. Jag var jättenervös för inskrivningen för utredningen då oxå prover togs. När jag tog om proverna så gjorde jag det på en vårdcentral, när jag hade en ledig dag och jag skulle unna mig en skön massage efter. (detta är bara min lilla teori..) Hoppas det löser sig för dig!!

• solkatt76

Hej! Jag har just fått mitt andra missfall i tolfte veckan. Har vetat sedan flera år tillbaka att mitt prolaktinvärde varit högt, men under de senaste åren har värdet varit i det övre normalvärdet och jag har blivit gravid. Saken är den att jag nu känner mig heldeppig, eftersom det verkar som jag kan bli gravid men tydligen inte lyckas att behålla min graviditet. Jag vill bara få klarhet i orsakerna till missfallen och sedan tycker jag att det borde finnas hjälp att få! Vad kan de göra? Jag tror att det måste handla om någon hormonell obalans. Finns det hjälp att få som inte är för smärtsam? Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunde fått blivit normal? Jag känner mig inte som en riktig kvinna! Alla andra verkar det bara gå så lätt för. Hormoner kan man ju inte styra över eller påverka så att man får rätt mängd. Jag längtar så efter barn, men nu blir det väl utredning i höst. Hoppas ni får hjälp!

• klin

Hej!
    Lite sent att skriva ngt i den här tråden kanske.

Men Gumsegumsan, jag undrar om de inte gjorde en magnetkamera undersökning när de såg förhöjda prolaktinvärden?? Jag hade bara en liten förhöjning men med andra referensvärden. Det låg på 25, skulle ligga under 20, ett andra prov togs och det låg då på 50. Då remitterades jag till magnetkamera. Det visade sig att jag hade en liten (helt ofarlig) tumör, vilket verkade förvåna läkaren eftersom min höjning var så liten. Jag har dock fått börja medicinera och ska snart kolla värdena igen.
    Vad jag vill säga är att även om höjningen är liten kan den lilla tumören tydligen finnas där. Och även om den är helt ofarlig finns en liten risk att den växer och då trycker på synnerven, vilket såklart påverkar synen...Så jag skulle be om magnetkamera om jag inte redan fått det.

Svar på tråden hjälp! mitt prolaktinvärde är högt!