• Risgrynet

Hemnes från IKEA

Ni som har möbler ur serien Hemnes, eller som ändå vet av någon anledning. Hur är den vita färgen? Vit eller tonad vit? Alltså, kritvit eller aningens aningens gulvit?

• Svar på tråden Hemnes från IKEA
  • Sarge

Jag upplever den som kritvit när jag har kollat på den "live" på
    IKEA

• annhan

En god vän har en vit HEMNES-byrå.. tycker nog inte att den är riktigt kritvit..snarare mer benvit..

• Sarge
    annhan skrev 2007-06-25 12:33:24 följande:
    En god vän har en vit HEMNES-byrå.. tycker nog inte att den är riktigt kritvit..snarare mer benvit..
    Du har säkert rätt....hänger nog en hel del på belysningen i rummet oxå ..PÅ ikea är det ju rätt "sterilt" ljus så där tyckte jag den var kritvit
  • mammatilltindra

Vi har byrån och bäddsoffan och de är mer krämvita än kritvita. Färgen bryter i gult.

• Risgrynet

Ja och sen ser ju vita saker rätt vita ut ända tills man håller nåt kritvitt mot dem... svårt Jag får ta med mig en flisa kritvitt papper eller nåt och spana. Tack för era svar!

• Risgrynet
    mammatilltindra skrev 2007-06-25 13:03:04 följande:
    Vi har byrån och bäddsoffan och de är mer krämvita än kritvita. Färgen bryter i gult.
    Ah, så bra. Tänk nu om de är för gula Vi ska måla bröstpanel vit och ha byrån emot så då vill man ju inte gärna att den ena färgen ska göra att den andre ser skitig eller gulnad ut. Så det är ju rätt viktigt, dyrt dessutom så man kan inte gärna köpa på vinst och förlust. Men det löser sig, i-landsproblem
  • Bakeapple

Ta med ett ben eller en lådfront från byrån till färgaffären och bryt färgen i samma färg som byrån.

• Risgrynet
    Bakeapple skrev 2007-06-25 18:13:55 följande:
    Ta med ett ben eller en lådfront från byrån till färgaffären och bryt färgen i samma färg som byrån.
    Jo men då har vi problemet när vi kommer till snickerierna, alltså lister och dörr- + fönsterfoder. Så hellre att vi väljer möbler utifrån den färg vi redan kör med. Men tack för tipset ändå.
  • Surfinia

Jag har en vit Hemnes säng..tycker nog den är vit och inte gulvit.

• Risgrynet
    Surfinia skrev 2007-06-25 18:31:17 följande:
    Jag har en vit Hemnes säng..tycker nog den är vit och inte gulvit.
    Skillnaden mellan vit och tonad vit är otroligt liten, man måste ha de två tonerna bredvid för att se skillnad. Men du kan ha rätt. För inte vet jag
  • mimmi006

Den är i bruten vit, som de flesta möbler. Jag har målat en del kritvita och de blir lätt smutsiga.

• Risgrynet
    mimmi006 skrev 2007-06-25 21:30:24 följande:
    Den är i bruten vit, som de flesta möbler. Jag har målat en del kritvita och de blir lätt smutsiga.
    Låter bra! Då kan jag shoppa loss med andra ord
  • Surfinia
    Risgrynet skrev 2007-06-25 18:53:33 följande:
    Skillnaden mellan vit och tonad vit är otroligt liten, man måste ha de två tonerna bredvid för att se skillnad. Men du kan ha rätt. För inte vet jag
    Jo alltså utryckte mig nog inte riktigt riktigt
    Jag upplever den som bruten vit som någon sa..men det kanske är gulvit? Så kritvit tycker jag nog inte att den är, sorry om jag svamla till det
Svar på tråden Hemnes från IKEA