• Anonym (Illamående)

Illamående av Dureferon? Någon annan?

Fick börja äta järn för ca 1,5 vecka sen och nu mår jag så illa. Vaknar på morgonen och vill bara kräkas och det håller i sig större delen av dagen (nästan varje dag). Det händer tom att jag måste kräkas, är det normalt att må så här? Har ätit järn tidigare och då har jag inte mått så här illa utan då var det mer som bara ont i magen ibland och halsbränna. Ska jag må så här i flera veckor till då blir jag knäpp.
    Har god lust att strunta i tabletterna men det går ju inte tyvärr då mitt järnvärde är katastrofalt lågt igen.

• Svar på tråden Illamående av Dureferon? Någon annan?
  • MrsAndersson

Jag åt Duroferon med mitt första barn utan några som helst problem, men när jag väntade nr 2 och det var dags för järn och Duroferon igen mådde jag som du. Har aldrig mått så illa i hela mitt liv!
    Fick då istället några som hette Niferex om jag inte minns fel. Skillnaden mellan dessa var i alla fall att Duroferon är tabletter som löses upp i magen, därav illamående, och det andra var kapslar som inte löstes upp förrän i tarmen, där faktiskt själva järnupptaget sker. Med dessa hade jag aldrig några problem. Så prata med din BM eller läkare så att du får byta, du behöver inte må så här illa!

• Anonym (Illamående)
    MrsAndersson skrev 2007-06-25 12:56:56 följande:
    Jag åt Duroferon med mitt första barn utan några som helst problem, men när jag väntade nr 2 och det var dags för järn och Duroferon igen mådde jag som du. Har aldrig mått så illa i hela mitt liv!Fick då istället några som hette Niferex om jag inte minns fel. Skillnaden mellan dessa var i alla fall att Duroferon är tabletter som löses upp i magen, därav illamående, och det andra var kapslar som inte löstes upp förrän i tarmen, där faktiskt själva järnupptaget sker. Med dessa hade jag aldrig några problem. Så prata med din BM eller läkare så att du får byta, du behöver inte må så här illa!
    Jag får sån halsbränna av Niforexen. Har ätit dom tidigare då jag inte ville ha dureferon pga av magont. Men fick sluta med dom för jag hade så problem med halsbrännan. Testade då dureferon igen och då funkade dom ganska bra men den här gången mår jag så illa. Måste nog prata med min läkare och fråga om det ska vara så här, skojade med sambon och sa att jag känner mig gravid med mitt morgonillamående och ingen matlust. Hade det då berott på nåt sånt hade det ju varit acceptabelt men inte bara för att jag äter järn.
  • MrsAndersson

Okej, sorry, förutsatte att du var gravid *ler*

• Anonym (Illamående)
    MrsAndersson skrev 2007-06-25 15:57:01 följande:
    Okej, sorry, förutsatte att du var gravid *ler*
    Ingen fara, kom på när jag skickat mitt inlägg att det säkert kommer uppfattas så.
    Du hade gärna fått ha rätt men tyvärr så är läget inte så. Hade mens när jag började med järntabletterna så illamåendet har funnits ända sen min föra mens.

Är det någon fler som inte varit gravid och måt så här illa av Dureferonen?
  • MrsAndersson

Jag känner flera stycken som av en eller annan anledning inte kan ta järntabletter, en pga. sjukdom och den andra pga. att hon, precis som du inte mår bra av det vad hon än tar. Båda personerna får järndropp! Ifrån början fick de en gång i veckan och sedan lite mer sällan. Man måste dock göra det på Vårdcentralen.

Lycka till!

Svar på tråden Illamående av Dureferon? Någon annan?