• äkta våg

blå, röd el grön lagbok el ingen alls?

Hej!
    jag ska läsa 5p arbetsrätt nu i sommar, sen till hösten kommer jag läsa socialrätt10p på soconomprogrammet. Är det lika bra att köpa lagbok redan nu då? El finns all lagtext att hämta på nätet? Vilken av ovanstående böcker rekomenderar ni som läst dessa kurser? Det finns en bok att köpa för 240:- med lagtexten till arbetsrätten men eftersom jag ändå ska läsa soc.rätten i höst kanske de e bättre med lagbok?
    hoppas nån vill svara mig:)

• Svar på tråden blå, röd el grön lagbok el ingen alls?
  • glasbubblan

Det är ganska mycket att släpa på om du bara ska ha lagarna som rör arbetsrättet och socialrätten... Jag skulle sikta på att skaffa kompendier istället. Då finns det mer pats att skriva anteckningar/tolkningar i kanten! Annars skulle jag väl säga den röda lagboken, för som jag har fattat det så är den ämnesindelad, till skillnad från den klassiska blå som är ganska rörig.

• glasbubblan

Ursäkta alla slarviga stavfel

• Längtande fru

Jag hade den gröna, Svensk Lag, tror jag att den heter. Lagom tjock och lagom dyr - i jämförelse med den blå.

• pippo75

Kan också tala mig varm för den gröna. man spar både plånbok och rygg

• glasbubblan

Den gröna har jag inte ens koll på, men den är ju minst så om allt du ska ha finns i den så skulle jag köpa den.

• Längtande fru

Ett tips är att köpa fjolårets bok till rabatterat pris. Oftast är det inga större ändringar, och de ändringar som gjorts kan man hämta kostnadsfritt någonstans på internet.

• Pirum

Fördelen med den blå är att man får rättsfallshänvisningar i anslutning till lagtexten och det tyckte jag var bekvämt och bra när jag läste juridik men jag vet inte om det behövs för de kurser du ska läsa?

• Miss Lau

Om det finns färdiga kompendier med de lagar ni behöver så röstar jag på det. Jag läser på juristlinjen och på många av våra kurser finns det färdiga kompendier och "alla" använder dem istället för lagbok.

Behöver du en riktig lagbok är det en smaksak. Själv är jag van den röda och föredrar därför den. Dessutom tycker jag den är enkel och logisk att hitta i.

• HenrikSjuSju

Alla lagar finns att skriva ut från nätet. Ska man bara läsa småkurser så tror jag att det, eller att köpa kompendier är mest effektivt. Tips:

www.lagen.nu
    www.lagrummet.se
    www.notisum.se

Ska man tvunget ha en lagbok är det som någon sa mest en smaksak. I stort sett är det samma urval av lagar, även om det är något mindre i den gröna. Jag använde den röda, för att jag tycker att den var lättast att hitta i.

• CinnamonMai

Vilken rekommenderar de i kursen? Jag har den blå, men den är, som sagt, rörig. Tar ett tag innan man vänjer sig vid den så ska du bara läsa 15p så kanske den röda är bättre.
    Du kan ju skriva ut lagarna från nätet, beroende på hur många lagar det handlar om.

• Thursday

Ska du bara läsa 15 poäng så hade jag satsat på att skriva ut eller köpa ett kompendium.

Den blå är snordyr och tung
    Den röda är billigare men lika otymplig
    Den gröna är rätt smidig

Fördelen med den blå är att den är dominerande i yrkeslivet, å andra sidan lär man sig den också efter ett tag.

• Strumpan 78

När jag läste socialrätt så fanns en bok med de lagar i som man behövde. Tror det var det samma med arbetsrätten. Lagarna finns ju att printa ut på nätet. Det kluriga är dock vad du får ha med dig på ev. salstenta. På vissa ställen är det lagbok som gäller och inget annat. På andra ställen går utskrifter bra om eximinatorn har godkänt dem innna, det fuskas hej vilt på en del ställen, därför är de efter försiktiga så inget annat smyger med bland utskrifterna. Kolla på nätet efter litteraturförteckning, står lagbok där som obligatorisk litteratur måste du nog tyvärr köpa en. Står den som ref-litteratur så slipper du!

Annars rekomenderar jag den blå lagboken, den har jag. Men det mesta är nog en vane sak, jag hittar bra i min blåa, men tycker andra är svårare. Se upp bara så du inte köper en lagbok med kommentarer i, karnlovs (eller vad det heter) sådana är inte tillåtna på ev. salstenta då de innehåller mer än enbart lagtext.

• Thursday

Kollade upp vad den blå kostar på Bokus, 1700 spänn?! Helt osant, köp den billigaste om det absolut ska behövas.

• Cuthalion

Kolla upp vilka böcker/kompendier/utskrifter Du får ha med Dig på tentorna först och främst. Därefter kan Du ju välja den billigaste. Kursansvariga brukar kunna informera om vad som räcker.

Svar på tråden blå, röd el grön lagbok el ingen alls?