• Anonym (fd student)

tagit studenten, vad händer nu då??

För ca 2 veckor sedan tog jag studenten och det är inte förräns idag det verkligen har slagit mig att jag inte ska tillbaka till skolan i höst. I sommar har jag jobb men efter sommaren är det osäkert vad som händer, jag kanske får en tjänst på samma ställe jag jobbar nu men om inte. vad händer då? Ska jag anmäla mig arbetslös hos arbetsföemedlingen redan nu även fast jagh ar jobb i sommar? Måste jag vara med i facket lr räcker det med a- kassan? Får jag över huvudtaget någon ersättning om jag blir arbetslös till hösten? Kan man börja söka jobb redan nu inför hösten? Är det något annat jag msåte ta tag i eller anmäla mig till? Shit, jag börjar känna mig lite nervös efter detta som jag längtat efter så länge.

Nu blev det väldigt många frågor på en gång men jag blir glad om ni kan besvara de frågorna ni kan!

• Svar på tråden tagit studenten, vad händer nu då??
  • IntravenösFylletös

smidigast är att boka tid hos en handläggare på AF(= arbetsförmedlingen) så snart som möjligt.
    skriv ner alla frågor du har och ta upp de där.

jag skulle ha anmält mig arbetslös redan dagen efter studenten, för att vara på den säkra sidan.
    ang ersättning efter student är jag osäker på, men jag har för mig att du iaf är berättigad ersättning hos Alfa-kassan (4760:-/mån)

klart du kan söka jobb nu. skulle du få nåt som ger en tillsvidareanställning är det den du i första hand ska ta.

men som sagt, ring AF och prata med de, så du får rätt svar.

Lycka till

Förbannade jävla kukdator
  • Kajee

Du kan inte få pengar från A-kassan om du inte varit med förut och om du inte har jobbat förr. Men det är inte fel att anmäla sig så snart som möjligt så att du får så hög ersättning som möjligt snabbast möjligt när du får jobb (och om du då blir av med det). Krångligt kanske...
    Du behöver inte vara med i facket för att få tillgång till A-kassan. Det är två olika saker. Fördelen med facket är att de kan hjälpa dig med alla möjliga problem som kan uppkomma i samband med en anställning. Och det är A-kassan som kostar mycket pengar - inte facket.
    Om jag vore som du skulle jag börja leta jobb redan nu. Det kan ta tid. Men arbetsmarknaden brukar ta fart först till hösten.
    Lycka till!

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Vill ju så gärna

systemet är så pissdåligt att är du inte 20 år så får du inget alls... inte ens alfa-kassa. den kan du få först när du fyllt 20. nackdelen är då om du lyckats hitta jobb under den tiden o skrapat ihop egna pengar, för om du inte har jobbat tillräckligt bra, utan bara d som krävs för att få alfa-kassa, så får du mycke mindre än du skulle fått om du inte jobbat, o sökt grundat på skolan,

jag hade en kompis som var 20när vi tog studenten, så hon sökte ju direkt o fick grundat på skolan, vilket gjorde att dom räknade ut att hon skulle ha pengar för heltid = ca 320kr per dag.

själv var jag bara 19 och hade ett sommarjobb, där ja sedan fick fortsätta som vik. i början jobbade jag ganska mycke men sen blev d mindre o mindre. så när jag väl var 20, o gick o anmälde mig, då fick jag inte längre grunda ansökan på skolgång, eftersom ja hade jobbat, så då gjorde dom som så att dom plussa ihop allt ja hade jobbat o drog ut nån medelsumma på d, vilket blev typ 26timmar i veckan. Som sagt så jobba ja massvis i början, ca 90% men i slutet bara några dagar i månaden. Så jag har nu en ersättning som är på 208kr per dag. vilket är ung 3100kr i månaden. mycke va?

d e bara skit o ta studenten, med all denna arbetslöshet. Plugga vidare säger ja bara. Lycka till

• Anonym (fd student)

hm..nu blev jag inte mindre orolig:P Jag hoppas verkligen att jag får fast anställning på det stället jag är på nu. Det är ju helt sjukt att man inte får någon slags ersättning innan man fyllt 20 ju. Självklart vill man ju ha ett jobb men omm an nu inte hittar något så ska man alltså gå helt utan pengar..usch hur tänker folk när de bestämmer sådanna grejer?
    Jag antar att min pojkvän kommer säga- vad var det jag sa, du skulle ha gått med i a- kassan för ett år sen.. hm inte tänkte man då på att det skulle bli såhär..:(

• Anonym

Eftersom studerandevillkoret för a-kassa numera är borttaget, så måste man ha arbetat i minst 6 månader/80 timmar per månad för att få a-kassa. För att komma upp i högsta a-kassan på 680 kr/dag måste man arbeta heltid i 12 månader utan avbrott, och tjäna mer än 18700 kr i månaden.

Man måste även ha varit medlem i 12 månade för att överhuvudtaget kunna få a-kassa.

Alfakassans grundbelopp på 320 kr/dag kan man få om man uppfyller dessa grundvillkor:

Grundvillkor
    För att ha rätt till ersättning måste vissa grundvillkor vara uppfyllda, du måste

- kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan

- kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten

- vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen

- tillsammans med arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde

- aktivt söka arbete.

Man måste ha fyllt 20 år för att kunna få någon ersättning överhuvudtaget!

• Anonym (oj då)

Mitt råd är att plugga vidare, men det är säkert försent inför denna höst. Annars håller jag med om tidigare svar, iväg till AF fort som attan! Och snacka med din nuvarande arbetsgivare om eventuell fortsättning.

Kan inte annat än fascineras av detta. Du hade inte tänkt på att du slutar skolan och vad som skall hända sen? Snacka om att leva för stunden. Har du inte ägnat din framtid och ditt vuxenliv en enda tanke hittills? Menar alltså inte detta som någon kritik utan är närmast nyfiken på hur TS tänker eftersom det känns så främmande för mig att tänka på sin framtid bara några månader i taget.

• Anonym

är inte helt hundra men alfakassan skulle väl lägga ned eftersom studerandevillkoret upphört, alltså man kan inte få ersättning enligt studerandevillkoret längre, detta gäller väl samtliga akassor?

• Anonym (Alfa)

arianne:

vadå alfakassan avvecklas i och med den nya regeringen???

Alfakassan är en a-kassa där man kan vara medlem oberoende på vilken bransch man arbetar inom!!

www.alfakassan.se

• Anonym (Alfa)

Alfakassan och studerandevillkoret är inte samma sak om nån trodde det!!

Alfakassan är en a-kassa och studerandevillkoret finns inte längre, i någon a-kassa!!

• arianne03

Ah, tänkte att det bara var studenter som kunde få alfa-kassa, men det som är borttaget är ju studerandevillkoret. Sorry!

"Studerandevillkoret försvinner
    Möjligheten att få arbetslöshetsersättning grundad på
    studier tas bort. Detta gäller även för sökande som börjat studera under tid i aktivitetsgarantin.
    Den som har uppfyllt studerandevillkoret senast den sista december 2006 kan få ersättning. En förutsättning är att ansökan inkommit till a-kassan senast den sista februari 2007."

• Anonym

jag har inte menat att alfakassan och studerandevillkoret är samma sak?.. menar att alfakassan gick många med i tidigare enligt studerandevillkoret bl a,(jag var en av dom) vilket inte går längre, såsom alla andra akassor!

• Anonym (fd student)

Anonym (oj då) skrev 2007-06-25 15:23:44 följande:

Mitt råd är att plugga vidare, men det är säkert försent inför denna höst. Annars håller jag med om tidigare svar, iväg till AF fort som attan! Och snacka med din nuvarande arbetsgivare om eventuell fortsättning. Kan inte annat än fascineras av detta. Du hade inte tänkt på att du slutar skolan och vad som skall hända sen? Snacka om att leva för stunden. Har du inte ägnat din framtid och ditt vuxenliv en enda tanke hittills? Menar alltså inte detta som någon kritik utan är närmast nyfiken på hur TS tänker eftersom det känns så främmande för mig att tänka på sin framtid bara några månader i taget.
    Det jag vet och har planerat är att jag ska jobb hela osmmaren på samma arbetsplats jag jobbat på i ett år. Jag vet ocskå att jag ev. får fast jobb där om en av mina kollegor slutar efter sommaren som hon pratat om ett bra tag. Eftersom att jag vetat om vart jag ska jobba hela sommaren så har jag inte tagit reda på alla papper och blanketter ett år i förväg, jag tycker inte att det är speciellt konstigt. Nu planerar jag för vad ev. kommer att hända till hösten och det är bra mycket mer än vad många av min f.d klasskompisar gjort. Så nu undrar jag hur du tänker? Vad skulle jag gjort annorluna? Fyllt i alla papper och tagit reda på allt ett år innan för att jag kanske inte får fast jobb?
  • Anonym (oj då)

Anonym (fd student) skrev 2007-06-25 15:31:58 följande:

Anonym (oj då) skrev 2007-06-25 15:23:44 följande:
    Det jag vet och har planerat är att jag ska jobb hela osmmaren på samma arbetsplats jag jobbat på i ett år. Jag vet ocskå att jag ev. får fast jobb där om en av mina kollegor slutar efter sommaren som hon pratat om ett bra tag. Eftersom att jag vetat om vart jag ska jobba hela sommaren så har jag inte tagit reda på alla papper och blanketter ett år i förväg, jag tycker inte att det är speciellt konstigt. Nu planerar jag för vad ev. kommer att hända till hösten och det är bra mycket mer än vad många av min f.d klasskompisar gjort. Så nu undrar jag hur du tänker? Vad skulle jag gjort annorluna? Fyllt i alla papper och tagit reda på allt ett år innan för att jag kanske inte får fast jobb?
    Alltså talar vi hösten 2007? Om några månader? Jag fick den uppfattningen att du nu först insett att du inte skall gå tillbaka till skolan om några månader, inte ett år i förväg. Och på det sättet tänker jag annorlunda, ja. Jag började fundera på framtiden då jag hade ett år kvar av gymnasiet ungefär, eftersom man måste fundera på högskola och sånt i tid. Men om du har räknat med att du skall ha ett fast jobb på hösten och nu inser att du kanske inte har det så förstår jag bättre.
  • Anonym (fd student)

Anonym (oj då) skrev 2007-06-25 15:37:57 följande:

Anonym (fd student) skrev 2007-06-25 15:31:58 följande:
    Alltså talar vi hösten 2007? Om några månader? Jag fick den uppfattningen att du nu först insett att du inte skall gå tillbaka till skolan om några månader, inte ett år i förväg. Och på det sättet tänker jag annorlunda, ja. Jag började fundera på framtiden då jag hade ett år kvar av gymnasiet ungefär, eftersom man måste fundera på högskola och sånt i tid. Men om du har räknat med att du skall ha ett fast jobb på hösten och nu inser att du kanske inte har det så förstår jag bättre.
    Jag har aldrig haft högskolan i åtanke direkt efter studenten jag vill jobba några år innan jag läser vidare. Jag har vetat sen ungefär ett år tillbaka vart jag ska jobba denna sommaren och det är först nu jag kommit att tänka på att jag ju faktiskt inte har svart på vitt att jag får vara kvar till hösten.
  • Anonym (oj då)

Anonym (fd student) skrev 2007-06-25 15:42:35 följande:

Anonym (oj då) skrev 2007-06-25 15:37:57 följande:
    Jag har aldrig haft högskolan i åtanke direkt efter studenten jag vill jobba några år innan jag läser vidare. Jag har vetat sen ungefär ett år tillbaka vart jag ska jobba denna sommaren och det är först nu jag kommit att tänka på att jag ju faktiskt inte har svart på vitt att jag får vara kvar till hösten.
    Ok, då förstår jag :)

Försök få klarhet i om du får fortsätta på ditt nuvarande jobb så fort som möjligt och börja samtidigt se dig om efter något nytt, är mitt råd.
  • sussiegull

jag jobbade som staderska ett tag och sen drog jag till London, fanns inte en chans att jag skulle stanna kvar och jobba som staderska eller vara arbetlos..detta var nu 7 ar sedan..suck...forsoker bara ge lite ideer har vad man kan gora efter studenten.

• Anonym (fd student)

Jag ska prata med min chef imorgon och är det så att jag inte får något fast så kommer jag att börja se mig om efter nytt så fort som möjligt. Tack för alla råd!

Svar på tråden tagit studenten, vad händer nu då??