• f ö r l o v a d

Starta eget åkeri vs AB

Jag vill gärna komma i kontakt med andra som gått kursen "Eget på väg". Berätta gärna lite om den, proven. upplägget, för och nackdelar. Är den svår m.m?

Sen har jag en fråga ang. eget företag vs AB. Vilket är bäst... hehe. svår fråga och svara på kanske. Men man måste ju ändå ha en viss budget i ryggsäcken. Hur går man tillväga då man ska starta dom olika samt va krävs. Vet att AB kräver 100 000 i insats, eller har jag fel?

Tacksam för allhjälp. Sitter här nu och funderar på att starta eget. De gäller isåfall budfirma. Någon som har erfarenheter ang. köp av firma bil?

tacksam för alla svar...

• Svar på tråden Starta eget åkeri vs AB
  • Abrakadabra

Hej, har ingen som helst erfarenhet av bilar och företagande. Men så vitt jag vet: det stämmer att man måste investera 100 000 (summan kan ha ändrats, men principen består) i ett AB. Däremot måste du inte ha 100 000 i kontanter som bara sitter på ett konto. Du kan investera pengarna i maskiner (t.ex. en bil). Tänk dock på att de 100 000 hela tiden måste finnas där, med andra ord så måste du skjuta till pengar om värdeminskning gör att bilens värde understiger 100 000 kronor.

• f ö r l o v a d

jasså, så jag kan alltså göra så att jag köper en bil för ca 250.000 och då starta ett AB?! för att då har jag bilen som en insats för dom 100 000.... kan man säga de så? men först den dagen som bilens värde understiger 100 000 måste jag själv lägga in pengar i företaget... har jag uppfattat de rätt då?!

• Abrakadabra

Ja, såvitt jag har uppfattat saken rätt så är det så. Men dubbelkolla gärna.

Ring t.ex. Nuteks "startlinje", där kan du fråga om sådant här och allt möjligt annat som har med företagsstart att göra. Numret + mer info hittar du på nutek.se

Lycka till!

• sommartorpet

Du måste ha ett eget kapital som överstiger halva aktiekapitalet innan du måste överväga att peta in egna pengar. Eget kapital = aktiekapital + vinster som man låtit stå kvar i bolaget från tidigare år - förluster från tidigare år +/- årets resultat.

Aktiekapitalet är alltså inte knutet till en viss tillgång så även om du sätter in bilen som AK från början kan du sälja den och ända har bolaget sitt aktiekapital. Det enda bilen representerar är en tillgång på minst 100.000 som kan bytas mot en annan tillgång.

Ska du ändå köpa en bil till firman så är det bättre att starta bolaget med 100.000 och sedan köpa bilen med firmans pengar + ett lån från dig på resterande belopp.

Just om du ska starta åkeri är valet av AB rätt självklart. Du måste ändå kunna visa på papper att du eller ditt bolag har tillgångar på 100.000 för att få trafiktillstånd, alltså måste du ändå ha de 100.000 som krävs för att bilda bolag.

• f ö r l o v a d

oki! tack för informationen. :D vet du även vart man vänder sig för att skaffa ett firma namn?

• f ö r l o v a d

tänkte på de... va kan räknas in som tillgångar på 100.000 kr? är det i rena pengar eller är det om man har privatbil, hus o sånna saker som man kan räkna med o sen kolla efter alla lån m.m hur mkt som är kvar i rena pengar?! är det då tillgång? eller har jag uppfattat det fel.

jag skall ju gå den eget på väg kursen nu i höst är det tänkt. kan du ge nått mer ex. på vad som är bättre med aktiebolag än enskild fimra?! jag skall ju inte ha några anställda, kanske min sambo om som tim. anställd om jag blir sjuk eller så nån gång. kan man starta ett AB själv eller måste de vara minst 1 person till med i firman?

kan man låna pengar på banken tex. för att få ihop dom 100.000 till starten?

tack så jätte mkt för all hjälp!! :D

• sommartorpet

Firman = namnet och det registrerar man på bolagsverket.

Ett AB kan du starta själv, det ända du behöver är en person till som finns som suppleant i styrelsen.
    Till ett A kan du låna pengar för starten om banken går med på det förstås. Tänk bara på att det är du som privatperson som lånar och sedan ger till ditt bolag. Bolaget kan alltså inte återbetala dessa pengar till dig när du ska återbetala lånet till banken.

Ja tillgångar är värdet av dina saker du äger - de skulder du har. Sedan vet jag att man gjorde någon uppdelning mellan långfristiga skulder och kortfristiga och mellan kontanta medel och bundna tillgångar men exakt hur kommer jag inte ihåg nu. I det fallet jag gjorde lösta man de 100.000 med en kapitalutfästelse från en utomstående person så därför kommer jag inte ihåg exakt hur övriga värden fylldes i.

Svar på tråden Starta eget åkeri vs AB