• jela1982

är kattsanden ever clean dyr?

hej
    har funderat på testa denna sand då vår låda börja luka ganska fort bara efter 2-3 dagar. vart köper man det katt sanden? och vad kstar det?
    samt hur ofta gör man ren en hel låda? då det är ganska mycket sand i en låda. el byter man bara ut kluparna och fyller på ny sand?

snälla help me

• Svar på tråden är kattsanden ever clean dyr?
  • Majsan70

Brukar väl finnas i de flesta djuraffärer. Ja, den är dyr, men dryg säger de som provat.

Själv tycker vi att Pussy är hur bra som helst till våra vuxna katter.

• jela1982

jaha finns den i vanliga mataffären? är det oxså sand? då vi använder nåt som heter toalet fördelen med det är att man kan spola ner det i toan men tycker et luktar fort

• Sandra256

ever clean kostar 179 kronor för en stor paket men den är vär varenda krona. Är den absolut bästa sanden vi har använt och det luktar inget om den alls.
    Vi köper den på granngården eller i zoo afären.
    Vi plockar bara ur klumparna och städar ur hela lådan ca varannan vecka.

• Hanniz

Ever clean finns i massa olika varianter, och för oss funkar den jättebra, två vuxna katter.

Det kostar 179 :-, tror det är 10 kg. Jag rekomenderar den verkligen, men det är ju såklart att alla kan tycka olika

Lycka till!

• MrsCrazy

Dyr, men difinitivt värt det! Minimerar städning, risk för UVI hos katten och man har inte sand i hela huset. Superb!

• Sofia t

hej... Jag personligen tycker inte att den kattsanden är så bra. Men det finns ett "lukta gott salt" som brukar gå att köpa i större mataffärer och i djurbutik som du håller i kattlådan. kostar 30 kr för en stor burk. Det funkar jätte bra.

• Majsan70
    jela1982 skrev 2007-06-25 15:30:36 följande:
    jaha finns den i vanliga mataffären? är det oxså sand? då vi använder nåt som heter toalet fördelen med det är att man kan spola ner det i toan men tycker et luktar fort
    Pussi köps i vanliga mataffärer. Kostar väl runt 90 spänn för 10 kilo.

Blir klumpar och luktar inte illa. Vi byter all sand i lådan var 4-6 vecka bara. Everclean är inget för oss.
  • Flissi

Är också eb Everclean Fan!
    Har testat billigare sorter ibland men det ÄR skillnad!
    Jag jobbade i zoobutik för några år sen & då räknade vi ut att Evercleansanden tom blir BILLIGARE än vissa lågprismärken om man slår ut drygheten.

Min katt pinkar inte i nåt annat. Ibland provar jag nån annan sand, men tro f-n att man kliver i kattpiss dagen efter & kattskrället tittar på oss med förnärmad blick!

• principisessan

ja den är dyr men luktawr mkt godare än vanliga kattsanden, dock måste du göra rent ofta annars så börjar den lukta precis som alla andra sorters kattsand

• mintchocolate

Ja, den är dyr och inte värd pengarna, men tyvärr den enda sand jag kan ha.
    Blandar den dock med annan sand, för sist gick den åt jättefort och då har jag bara EN liten katt.

• mintchocolate

Min kisse gillar när man byter sand, spelar ingen roll vilken sort det är. Så fort man bytt ska hon i och undersöka

• jela1982

ok men min kat är ingen katt utan en mullvad så jag kommer säkert att ha sanden fulla avloppet då lådan står på toan. men som ni nu säger at EC behöver man då bara byta ut alla sanden 1gång i mån. och sen bara varje dag ta bort klumparna?

• Sofia t

jag byter minst en gång i veckan sen spelar det ingen roll vilken sand det är. Det handlar mer om hygien för min del.

• lindac77

Jag använder Everclean, och ja den är dyr - men den är dryg, så i längden blir den nog inte mkt dyrare än billig kattsand. Fördelen med den är att det blir riktigt bra klumpar och att det inte luktar illa från kattlådan. Vissa sorter luktar ju illa på bara nån dag och klumparna går sönder när man ska plocka ur dem.

Dock var jag inte särskilt nöjd med den sorten Everclean jag köpte sist. Cedar hette den och den var hemsk till att damma och jag kunde knappt andas när vi hade den i kattlådan, så den åkte jag tillbaka med till djuraffären.

• jela1982

ok finns det många ever clean sorter? vilken är bäst då? vill ej ha nån som dammar. och har en katt

• asul

Om du har en tät spade så att du får upp även de små klumparna räcker det egentligen att byta sanden 2ggr/år. Men då måste du ha minst 10 cm lager hela tiden. Vill du ha en garanterat luktfri sand ska du prova Tidy cats Crystal Blends. Samma typ av sand fast med kristaller som absorberar och kapslar in all lukt. Helt suverän! Men tänk på att om du ger ett bra köttbaserat torrfoder så luktar inte varken urin eller avföring!

• elocin

Jag gick för några år sedan över från ever clean till extreme classic och tycker att den är precis lika bra men billigare.

www.lupus.se/ec.html

Den finns ofta på djuraffärer och på internet förstås.

• mintchocolate
    elocin skrev 2007-06-25 16:01:54 följande:
    Jag gick för några år sedan över från ever clean till extreme classic och tycker att den är precis lika bra men billigare.www.lupus.se/ec.html Den finns ofta på djuraffärer och på internet förstås.
    Hmmm, låter bra, tack för tipset

Vad kostar den på ett ungefär? Kunde inte hitta det i länken.
  • elocin
    mintchocolate skrev 2007-06-25 16:41:31 följande:
    Hmmm, låter bra, tack för tipset Vad kostar den på ett ungefär? Kunde inte hitta det i länken.
    Jag tror den kostar cirka 150 kr för 10 kg
  • bebis08

EverClean finns i sex sorter, olika "parfymeringar" och klumpningar, men det vet de i djuraffären.
    Sen har de bonuskort så man får den 11:e förpackningen gratis, det är toppen!
    Sanden i sig är väldans dryg och den bästa jag (katterna....) provat!

Svar på tråden är kattsanden ever clean dyr?