• elenitsa

hur känns astma?

Hej!

jag var hos doktorn idag och fick remiss till spirometri och allergitest då jag känt "tryck" över lungorna, som att nån står på bröstet, det svider liksom i bröstet och jag har ibland svårt att andas, inte överdrivet svårt att andas men ansträngd andning. Ibland (särskilt när jag är ute och cyklar) får jag som torrhost attacker och bröstet liksom snörper ihop sig.

Doktorn förklarade visserligen mycket och jag får ju se vad undersökningarna visar men jag är ändå nyfiken, ni som har diagnosen astma känner ni igen er i mina symtom?
    Tack på förhand

• Svar på tråden hur känns astma?
  • ros72

Svårt att andas vanligt, men det liknar som att andas genom två sugrör.

• lillagryn2

framförallt jobbigt att andas ut ordentligt, i sugrören

• qenzo

Ja valigt är att du får in luft men har desto svårare att få ut den.
    När jag får anfall (född med astma)så kan jag inte dra in luft men heller inte få ut den lilla luft jag lyckas dra ner.
    Man får panik och ett gungande med kroppen är inte ovanligt.

Men det är ju jag det. Tyvärr finns inget beteende som är lika hos alla.

• cirkel

Det piper när du andas när det är svårt att andas och så är det tungt att andas.

• KramMissmia

Ja precis. När man har astma har man lätt för att andas in, men svårt att andas ut. Riktigt obehagligt.

• Trynträ

Ja jag känner igen mig och jag har nu fått diagnosen astma. Jag tycker du ska ta kontakt med astmamottagningen så får du göra lite blåstester. Jag känner mig som en ny människa sen jag fick medicin.

• Trynträ

Fast jag kan inte påstå att det är lätt att andas in när man har astma.

KramMissmia skrev 2007-06-25 16:24:46 följande:
    Ja precis. När man har astma har man lätt för att andas in, men svårt att andas ut. Riktigt obehagligt.
  • elenitsa

tack tjejer för svaren, jag får vänta på spirometrin och se vad det blir för diagnos! ha det bra

• qenzo

Trynträ (skoj namn), nej det är inte samma för alla, men ett av symptomen är att man ofta har lättare att andas in än ut.

Ett annat problem brukar även vara den hosta man kan drabbas av under ett anfall. Den gör att man "slösar" den lilla syre man har i lungorna och gör att man också får ÄN mer jobb med andningen.

• Trynträ

Ja jag har ju inte sån supererfarenhet av astma eftersom jag bara lider av lätt astma. Har t.ex aldrig fått nåt anfall men ändå har jag jobbigt att andas ibland och efter att jag fått medicin så känns det mycket bättre.

qenzo skrev 2007-07-02 15:23:36 följande:
    Trynträ (skoj namn), nej det är inte samma för alla, men ett av symptomen är att man ofta har lättare att andas in än ut.Ett annat problem brukar även vara den hosta man kan drabbas av under ett anfall. Den gör att man "slösar" den lilla syre man har i lungorna och gör att man också får ÄN mer jobb med andningen.
  • Atamon

Jag har också astma och jag känner inte igen att det är särskilt lätt att andas in. För mig fungerar det så att jag har jättesvårt att andas in, känns inte som om jag kan få in tillräckligt med syre samt känns som om ögonen ska ploppa ut, eftersom jag kämpar så med andningen. Det piper och rosslar och blir trångt i bröstet och ibland får jag hosta. Det blir också svårt att andas ut

www.astmainfo.nu
    www.astma.com
    www.astmaoallergiforbundet.se

Svar på tråden hur känns astma?