klänning eller kjol till bröllop?
Vi ska på bröllop. På inbjudningskortet står det kavaj. Då ska väl jag som tjej ha klänning, lång eller kort? Hur är det egentligen? Hittar ingen snygg klänning så jag kommer nog ta på mig en kjol...
Vi ska på bröllop. På inbjudningskortet står det kavaj. Då ska väl jag som tjej ha klänning, lång eller kort? Hur är det egentligen? Hittar ingen snygg klänning så jag kommer nog ta på mig en kjol...
Jag ska också på "kavajbröllop" och bruden sa att dem flesta kommer ha kort klänning. men jag kommer att ha lång för jag trivs inte i kort och det var lika okey det.
Det funkar lika bra med både kjol eller klänning. Den kan vara kort eller halvlång, men inte hellång.
Innan någon kommer in med felaktig inf ;) :
Du får inte ha en klädsel i helvitt eller helsvart.
Blandat vitt och svart med andra färger är helt okej.
RÖtt är helt rätt på bröllop.
Kavaj betyder mörk kostym för herrarna (ljus kan ev. vara okej om det är på sommaren eller om det är ett förmiddagsbröllop). Helst svart slips men allt beror ju helt på vilken stil det är på bröllopet, är det strikt?
För kvinnor betyder det valfri elegant klädsel, tex: dräkt eller kort klänning. Ibland kan elegantare långbyxor var ok. Man ska alltså inte ha "balklänning" men inte heller kjol, ska själv på bröllop snart o bruden hade dött om jag kom i kjol men det beror helt på vad det är för folk som sagt...
Helsvart slips eller helvit slips är till för begravning eller som ett modeplagg. En helt svart slips är aldrig etikettsmässigt rätt förutom på en begravning.
Till korrekt kostym har man en vit skjorta och en slips i någon passande färg.
Vi hade klädkod kavaj på vårt bröllop och det kom mängder med kvinnor i långa o korta kjolar...
o jag brydde mig inte ett skvatt - jag var glad att folk var där helt enkelt...
Om du är osäker är det alltid bäst o säkrast att dubbelkolla med brudparet vad som är en okej klädsel...
kavaj är ju den lägsta klädkoden man kan ange o många brudpar väljer den för att inte ge gästerna allt för stort huvudbry om vad man ska ha --- i många fall är kavaj ungefär lika med "sommarfint" eller hur man ska säga...
allt beror helt enkelt på brudparet hur man ska tolka klädkoden .. så därför är det enklast att fråga dom om du har funderingar...
Håller med nyfiken gul om att kolla med brudparet. Klädkoderna stämmer inte längre, som verklighet.
Jag sjunger på många bröllop varje år och med klädkod kavaj har de flesta killar ljusa kostymer eller kavajer till andra byxor. Jag har aldrig varit på ett förmiddags bröllop, vanligast kl 15 eller 17, ibland kl 13. Ändå har det varit ljust som dominerat.
Frågan gällde ju inte det utan klänningar och jag tycker lång klänning eller kjol är nästan lika vanligt som kort.
Kjol funkar precis lika bra som klänning under förutsättning att man inte går ner i finhetsgrad när det gäller tyg eller modell.
Jämför med många balklänningar som är tvådelade, de är fortfarande på nivån högtidsdräkt trots att det inte är hel klänning.
Bra för den som går på flera tillställningar för man kan ta en kjol i en färg som funkar både sommar och vinter och köpa två överdelar- en ljus och en mörk för vår och höst. Också bra för alla som har olika storlekar på överdel och underdel.
Kaiza>>
Nej det stämmer inte. Det finns ingen sådan regel/sed. Rött betyder ingenting mer än att man gillar rött. Det är en (tyvärr) rätt utspridd missuppfattning. Men det finns inte och har aldrig funnits en sådan regel. Så man kan lugnt ha illrött på sig! :)
Kan berätta att tex Spaniens kronprinsessa Letitzia hade en lång illröd klänning på sig till det danska kronprinsbröllopet, och Kungligheter om några brukar kunna reglerna.
Om man tänker efter är det rätt självklart. Varför skulle någon vilja visa att de haft ihop det med brudgummen, på hans bröllopsdag??
det är väl finkläder som gäller på kvinnorna.. byxor går då oxå bra..