• hipezza

Vita pigmentlösa fält i ansiktet!?

Har en treårig son som inte blivit solbränd på kinderna. Det är skarpa kanter mot den solbrända huden runt omkring liksom. Fläckarna är inte kritvita utan mer lite ljusare i färgen, lite rosiga och aningen upphöjda o torra. Har smörjt med mjukgörande salva men han blir inte solbränd på fläckarna. Vad kan det vara? Någon som varit med om liknande? Han har inte några av dessa fläckar på övriga kroppen, utan bara på kinderna.

• Svar på tråden Vita pigmentlösa fält i ansiktet!?
  • Tre älskade barn

Frostskada, vitiligo, eksem... det kan vara mycket. Ta det med bvc istället där kunskap finnes..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Julias mamma

Shit vad konstigt...
    Det är som att jag skrev det du skrev

Upptäkte likadana fläckar på min dotters kinder idag...hon blir 3år om 4 mån....

• Julias mamma

Provar idag igen...

Någon som kan tänkas veta vad det är?

• Majsan8

Öh? Svamp? När jag var tonåring solade jag MYCKET och fick som vita/rosa konstiga fläckar och läkaren sa att det var svamp, så jag fick bada i nå medel....=( Hör med nån.

• anilova

Kanske bara vanliga pigmentfläckar. Men fråga BVC, misstänker att du får ett betydligt mycket mera kvalificerat svar där än här.

• Julias mamma

Jag är inte orolig för fläckarna, däremot reagerade jag på tråden eftersom jag också upptäckte fläckarna igår....

• kron

svampinfektion kanske - den kallas iså fall pityriasis versicolor, kolla efter bilder på nätet och jämför.

• Julias mamma

Kron:

Jag kollade bilder på nätet och det ser inte fullt så tydligt ut på henne, men det kan bero på hudfärgen kanske.

Hon är rätt ljus, men dock lite brunare av solen.

Frågan är om det dyker upp så plöstligt, från det att jag lämnade henne på dagis till det att jag hämtat henne.
    Eller så har jag bara inte lagt mäke till det.

• MaNiMi

Kan dagis ha smörjt med någon sån kräm med hög solskyddsfaktor kanske?
    Testade sån på mig själv och där det suttit fick jag inte någon färg alls medan annat omkring fick det så såg ut som jag hade en vit fläck på näsan..hehe

• hipezza

Vi var faktiskt till BVC-läkaren och visade upp sonens "fläckar". Läkaren tyckte inte att det såg ut som svamp (det var även mycket ovanligt enligt henne). Utan trodde mer att det rör sig om något slags eksem. Eksem kan göra att huden blir pigmentlös en tid efteråt. Hon tyckte vi kunde vara lugna. Troligtvis skulle sonen få tillbaka sitt pigment tills nästa sommar.

Svar på tråden Vita pigmentlösa fält i ansiktet!?