• svensdotter

saft

läste i en tråd..kan bara inte minnas vilken nu.....

men att man kan ge sitt barn fun light saft.. typ bara blanda lite lite med mycket vatten?? minns dock inte om ts fick något svar på det...

skulle vilja veta om man kan göra det?
    min dotter e 6 månader.

• Svar på tråden saft
  • Näckrosen

Jag skulle inte göra det till en så liten. Dumt att vänja dem vid saft. Fun light innehåller sötningsmedel och det är inte bra att ge barn, stora som små. Skulle heller inte ge sockrad saft till en så liten. Bättre med rent vatten.

• Norman

Jag skulle inte heller ge barnet saft, bättre att ge det vatten. De vänjer sig direkt med de söta dryckerna. Min äldsta dotter är 17 mån hon dricker endast mjölk och vatten.

• svea84

Fun light och många andra light produkter innehåller aspartam (eller hur det nu stavas) istället för socker och det är mer skadligt än bra.

• svea84

Håller dessutom med Norman gällande att det är bättre med vatten. Barnen vet ju inte vad dom missar än så länge om dom inte fått smaka.

• Blå Flygare

Nej!

Vatten som dryck till maten är den enda dryck som behövs utöver bröstmjölk/ersättning/välling.

Om barnet riskerar bli uttorkat kan man i nödfall ge "bäbis-saft", står bland barnmatsburkarna och innehåller inget sötningsmedel eller tillsatt socker.

• kifr

Jag har alltid sagt att mina barn inte ska dricka saft för det är onödigt att vänja dem vid ... vilket jag fortfarande vidhåller. Vatten är absolut det bästa.

Min 10 månaders är otroligt dålig på att dricka .. vilket gjort att jag faktiskt "smaksätter" vattnet med lite saft emellanåt .. även med fun light. Det går absolut bättre om det smakar något men han är fortfarande hopplös på att dricka.

Bättre att han dricker något än ingenting alls, så resonerar jag för tillfället

• svensdotter

jag tackar för alla svar tar gärna emot fler.. tur min kicka gillar vanligt vatten

• Suskiv

Sötningsmedel rekommenderas inte itll barn under 2 eller var det 3 år. Så ingen fun-light till bebisar,

• Tjohalia

Fun light innehåller aspartam och det ska man helst inte ge. Min dotter på 2 år får det endast i undantagsfall, jag ger hellre riktigt sötad saft i såna fall. Det finns ju speciell dricka att köpa för bebisar, brukar stå bland barnmatsburkarna, men till en sån liten hade jag bara gett vatten.

• Frantic

Det finns som sagt ingen anledning att lära barnen att gilla sött, ju längre det dröjer dess då bättre.

• ruffe4

Varför ska det va bra? VEM kommer på tanken att blanda dryck med sötningsmedel till en bebis?

• Tjohalia

Jag kan faktiskt se en rätt viktig anledning att ge saft, om det är viktigt att bebisen får i sen mycket vätska tex en väldigt varm dag eller vid magsjuka om dom har svårt att få i sej vätska. Men om bebisen dricker vatten bra så finns det ju ingen anledning.
    Min dotter har alltid varit dålig på att dricka vatten och då tar jag till saft vid varma dagar, men hon är 2 år gammal och inte bara 6 månader...

• svensdotter

tines= jag vill ínte ge mitt barn saft..men det finns dom som gör det.

• Tatta

Jag har helt gått ifrån sötade produkter, alltså som är sötade med annat än socker. Till min minsta inget alls så klart, men jag menar till mina stora barn och mig själv. Jag litar inte för fem ruttna lingon på sötningsmedel såsom Aspartam och ex. sukralos (som bla finns i Heinz nya ketchup). Sucralos är en klorsammansättning som är skadligt för djur och natur. Varför då stoppa det i munnen!?

Jag skulle inte ge sött alls till en liten, men när de blir större, kör på naturligt - socker, fett (inte ligth), osv.

• Empan81

Jag var jättepetig med att inte ge min 2-åring saft o söta saker till en början. Sen förra sommaren (när det var så varmt) Köpte jag osötad äppeljuice o blandade ut med lite extra vatten bara för att han skulle få i sig mer att dricka. Idag dricker han saft när det är tex fika eller fredagsmys. Han har dock inte börjat med läsk ännu.

• Näckrosen

Ett alternativ till barnmatsdryckerna är juice. Ren juice ska inte innehålla några tillsatser. Men en del tillverkare fuskar och tillsätter annat. Läs innehållsförteckningen.
    B.la JO-juicerna är helt naturliga. Äppeljuicern innehåller exakt samma sak som Sempers barndryck "äppeljuice". Blanda lite svagare så är det ett bra alternativ.

• Pazzt

Fun light ska ju inte ens en frisk vuxen dricka..den är ju gjord för diabetiker..Så att ge det till sin lilla är inte så bra...Jag ger lilltjejen vatten, hon har ju inte smakat saft så hon vet ju inte vad hon går misste om.

• Blå Flygare

Tjohalia: Men om det bara är för att det är varmt behöver man inte ge saft. Ammar man så blir bröstmjölken tunnare och barnet får då automatiskt mer vätska. Och ger man ersättning så är det väl ändå bättre att späda ersättningen något än att ge saft?

Magsjuka är en annan sak, men vatten/ gurkvatten/ citronvatten/ bäbissaft/ sockerlösning i pipmugg, på sked, i flaska brukar fungera bra. Och ska man nödvändigtvis ge saft så ge för allt i världen inte light-produkter!

Svar på tråden saft