• Kul

Hur förvarar du dina smycken?? Hjälp!

Jag vet inte hur jag ska förvara mina smycken! Guldkedjor tex..de blir ju knutar på om de ligger i en låda som de gör hos mig just nu..och örhängena ligger utspridda överallt..
    Hur förvarar ni era smycken? Finns de smarta smyckeskrin? Men där ligger ju guldkedjorna också!

• Svar på tråden Hur förvarar du dina smycken?? Hjälp!
  • Smurfan JM

Jag har nästan alla mina halsband och armband upphängda på strategiskt placerade spikar på en hylla, och väggen runt hyllan, i sovrummet... Örhängen och "hängen" utan kedja ligger i lådor i en "minibyrå" (ngn dm åt vardera hållet, och sex lådor) som står på nämnda hylla, och några enstaka saker (släkt-krucifix bl.a) ligger i finare askar på samma hylla.

Passar mig bäst, eftersom jag då ändå känner att jag kan se och tycka om mina smycken, trots att jag använder de så sällan... Och så är det lätt att få överblick när man ska välja något.

• Videkorgen

Smurfan - Det lät avancerat

Själv har jag så få halsband, örhängena ligger i en tupperware-låda.

• Sallisen

Jag har ett smyckeskrin med både lådor och krokar där man kan hänga saker. Sen har jag också ett slags "träd" från IKEA som jag hänger mina smycken på. Den fanns på blomavdelningen på mitt IKEA iaf. Såå cool!

Mamma till världens sötaste kille
  • Kul

På vilken affär kan man hitta bra smyckeskrin?

• ming

Jag har som ett smyckeskrin som har "byrålådor" där man lägger örhängen, ringar och armband och en "garderob" med krokar där man hänger halsband.

• Schnauser

Halsband/örhängen på krokar i ett litet fint skåp som far gjort. Ringar och annat i ett smyckesskrin.

Har hört att man ska inte förvara smycken i badrummet - de påverkas av fukten. Vissa metaller blir fläckiga och mörka. Pärlor har jag hört att de måste förvaras på ett särskilt sätt. Kommer inte på vilket nu, men de ska inte läggas i bomull. Då torkar de ut eftersom pärlan innehåller fukt.

• Kul

Okej tack för alla svar. Vet någon var man kan hitta ett smyckeskrin? De där med "byrålådor" och "garderob" lät ju jättesmart!

• allamalla77

Mitt förslag kanske är lite tråkigt men eftersom jag mer eller mindre har börjat samla på smycken, framförallt örhängen så har det blivit rätt mycket och jag löst det så här:

Jag köpte massor med genomskinliga cdplastfickor på Claes Ohlson, en plastficka för varje smycke. På plastfickorna har jag satt en klisterlapp där jag skrivit vad det är för smycke, vart jag köpt det eller om jag fått det i present, datum jag fick/köpte det och vad det kostade (dom jag köpt själv alltså). Sen har jag alla plastfickorna i en snygg låda. Jag hoppas att det här förvaringssättet skonar dom oäkta smyckena lite, annars kan ju örhängen köpta på tex hm ofta bli missfärgade.

• Kul

Jag hittade ett perfekt smyckeskrin idag

• Johanninen

Ser att du redan hittat ett smyckeskrin, men tipsar ändå om världens schysstaste örhängeshängare... Tog ett vanligt vitt papper som jag prydde med urklipp från diverse tidningar, plastade in hela härligheten och gjorde hål med en relativt tjock nål. I hålen sätter man örhängena, ringar och större örhängen kan man sätta längs kanterna. Fint blir det!

Svar på tråden Hur förvarar du dina smycken?? Hjälp!