• Singha

Tips på frakt till Australien önskas!

Vi ska flytta till Sydney i Australien under några år, genom makens jobb, och funderar fram och tillbaka på om och vad vi ska ta med oss. Vi får ditresan betald (flyg o frakt mm) men INTE hemresan...

Nu önskar jag höra från er som skickat saker, möbler o dyl med frakt vad det kostade för er. Är intresserad av olika kubikmeter för att ha något att jämföra med (ta med eller inte ta med möbler!)

Vi har fått tips att ta med lite möbler, iom att det blir ganska dyrt att köpa ALLA möbler på nytt, även om det finns IKEA... Fast det är svårt att planera iom att vi inte har boendet klart när vi kommer - man vet ju inget om planlösning mm!

Så snälla, hjälp mig gärna med priser och tips! Tack!

• Svar på tråden Tips på frakt till Australien önskas!
  • Nillax

Hej, vi flyttade fran London till Sydney forra aret sa tyvarr kan jag inte hjalpa dig med flyttpriser fran Sverige men denna websiten kanske kan hjalpa www.wwcf.com.au/index.html.
    Vi flyttade inte over speciellt mycket mobler mest smasaker som betyder nat. Men vi ar ju har permanent sa kanske lite skillnad.

Kolla pa www.ikea.com/ms/en_AU/local_home/homebush_store.html
    www.fantasticfurniture.com.au/ (inte sa jattebra kvalitet men billigt)
    www.thegoodguys.com.au/portal/page/portal/tggweb

Nat att tanka pa nar man handlar storre saker (typ mobler, elektroniska saker, TV etc) i Australien sa kan man alltid pruta lite. Speciellt om man betalar cash.
    Fraga garna om du vill veta mer.

• Eerika

Spännande... Vi planerar också att flytta till Sydney under hösten... Min sambo kommer från NZ och vi träffades då vi båda bodde i Sydney. Vi har en liten son som föddes i våras. Det här med möbler är lurigt. Vi har kommit fram till att vi troligtvis ska magasinera våra möbler och köpa nya där. Vad vi förstått så är frakt rätt dyrt men har dock inte kollat upp exakta priser. Vi kommer att flyga via USA och tydligen tillåts vi ta med mer bagage då. Har jobbet redan fixat lägenhet åt er?

• Nillax

Eerika, vi flog via USA nar vi flyttade hit. Priset var ungefar detsamma, resan lite langre men vi kunde ha 64kg baggage var (+ handbaggage) sa det hjalpte! Men det var ganska jobbigt att slapa baggaget nar vi mellanlandade i USA- de kan inte checka det hela vagen pga sakerhets lagar i USA. Men det gick det ocksa!

• Eerika

Nillax: Ja, haha, har funderat på hur kul det kommer att bli att släpa allt bagage... Vi har ännu inte gjort det officiellt att vi ska flytta, men det lutar ditåt. Var i Sydney bor du? För visst var det Sydney?

• Singha

Tackar både Nillax och Eerika för tipsen!

Vi får frakt dit betalt, men inte tillbaka... då vill vi inte släpa en massa i onödan o så vet vi inte hur planlösningen kommer se ut där vi kommer bo... Hade gärna tagit med mig matsalsbordet, men risken är att vi inte kommer få plats med det!?? Databord o en massa annat (husgeråd mm) ska vi skicka, men inte ett helt hem. Vi kommer kunna ha en hel del i vårt källarförråd trots att vi hyr ut lägenheten. Skulle vi välja att stanna kvar, är det lätt att skicka efter resten! Frågan är bara hur mycket det kommer kosta att skeppa över en massa nu???

Just förtullningen i USA lockar inte - med att behöva kånka med väskor o stå i passkön i evigheter in till USA (som jag hört kan ta evinnerlig tid) o så all hysterisk säkerhetskontroll både på Arlanda och i USA vid avresan... nä, jag tror vi gjorde bra val som tar Thai igen via Bangkok o stannar några nätter o shoppar lite fina barnkläder, vilar upp oss lite o sen reser vidare Cool Fick tag i ett bra pris med Thai som har kampanj till OZ o NZ just nu (tur o retur inom 3 månader):

Pris för vuxen 7060 exkl skatt + flygskatt 2495
    Pris för barn 1765 exkl skatt + flygskatt 2280

• Eerika

Det låter vettigt! Har ni bestämt er för område? Spännande! Bra pris på biljetterna måste jag säga, och att köpa lite barnkläder i Thailand låter smart. Kommer du också att jobba där?

• Nillax

Singha,Jattebra pris tycker jag!

Eerika, vi har nyligen kopt hus i Engadine som ar en forort, ca 50 min till Sydney CBD med tag. Vi ville ha ett "riktigt" hus med tradgard och pool och tyvarr rackte inte pengarna till ett sant i centrala Sydney. Det ar underbart dar vi bor och nara till stranden men det hade varit skont att slippa pendlandet.

• Singha

Eerika - Vi letar i Chiswick/Abbotsford... Att hyra en 3 sovrumslägenhet helst, 2 sovrum om det inte går.  Letar via www.domain.com/au o har hittat en del vi tycker verkar intressanta. Men vi vill inte boka in något innan vi kommit dit o tittat! Därför vet vi ju inte heller hur mycket av husgerådet vi verkligen får plats med och kan ta med!

Vi letar i ett särskilt komplex där det ingår i hyran: tillträde till pool inom- och utomhus, gym, bastu, BBQ grill, tennisbana mm

http://www.domain.com.au/Public/SearchResults.aspx?mode=rent&Refine=1&state=NSW&areas=Inner+West&sub=Chiswick&bedrooms=>2&bathrooms=>1&carspaces=>1&from=0&to=0&proptypes=&ptdes=All%20Property%20Types&searchterm=Chiswick

Ex som detta: http://www.domain.com.au/Public/PropertyDetails.aspx?adid=4219975

Jag ska inte jobba till en början, men så småningom vill jag nog jobba deltid för att inte ha ett hål i min CV och vara uppdaterad inom mitt yrke. Att jobba heltid finns ingen orsak iom att dagis kostar så pass mycket... Sen om vi blir kvar mer än 2 år, då kan det kanske bli annorlunda... men i nuläget så ska jag vara hemma och hjälpa sonen anpassa sig till den nya miljön!

Nilax - låter som ett jättemysigt område. Snabbkikade på Domain, men det verkar långt ut som du beskriver. Jag har inget körkort heller, så jag är beroende av kommunikationer...
    Har du besökt ex Svenska kyrkan som jag läst har en träff varje vecka för mammor o barn??? Jag är visserligen inte kristen, men jag är intresserad av att även träffa andra svenskar...

• Nillax

Singha, Ja utan korkort och 2 bilar ar det for langt fran stan....men vi gillar det anda! Vill egentligen inte bo i stan men lonerna ar sa mycket hogre sa far snallt jobba har ett tag till
    Abbotsford ar jattefint, min svarfar bodde dar tidigare.
    Jag har inte varit i Svenska Kyrkan...brukade ga till den i London da och da nar jag bodde dar...ar inte heller kristen men gick for att traffa andra svenskar och ata kanelbullar
    Jag ar gravid( bara 9 v) med mitt forsta barn och planerar ga till Svenska Kyrkan med bebisen for att halla svenskan och traditionerna till liv.

• Singha

Grattis Nillax till knytet!  Planerar du att föda i Sydney? Träffade en jättetrevlig barnmorska på en food court förra året som berättade att hon följde med sina klienter från graviditet ända tills barnet var fött... lät jättebra tyckte jag!

Bra tradition att besöka Svenska kyrkan! Har sett att det finns en svenskförening oxå som anordnar aktiviteter och firar högtider tillsammans... bl.a tjejkvällar!

Skoj att Abbotsford var fint, bara maken som varit där ännu... Verkar finnas gott om bostäder att hyra eller köpa, så vi hoppas få tag i en 3 bäddslägenhet! Glad

Skulle mer än gärna bo nära havet o beachen, men som sagt... får vara realistisk iom att jag inte tar mig fram annat än med allmänna kommunikationer Fot i munnnen

Letar febrilt efter ett bra fraktbolag nu... börjar bli brådis! Förvånad

Svar på tråden Tips på frakt till Australien önskas!