• Amber1975

Smaskar

När jag klappar och myser med min hund smaskar han alltid. Ibland oxå när han vilar. Nån som vet varför han gör så? Gör era hundar så?

• Svar på tråden Smaskar
  • trötter22

hehe coolt, nää det gör inte min hund

• Amber1975

Hehe nä jag har aldrig hört nån annan som gör det heller, men Elvis smaskar så det låter i hela huset.

• Mian1

Hua jo min hundär en smaskare. Och jag hatar ljudet värst upplever jag det när man just håller på att somna då väljer hon oftast att göra det med.

Vet inte varför tyvärr men det är nog ganska vanligt

Våga Vägra Vara Viktig
  • Amber1975

Nää det är mysigt ju. Är det för att de trivs eller?

• Mian1

Vet ej men en kompis tycker som du att det verkar vara trivselljud, själv så får jag ont i själen av smaskningar =)

Våga Vägra Vara Viktig
  • frulan

Det är en lugnande signal

Antingen tycker han att du är lite för närgången och visar det på det sättet (för att lugna dig lite eller skapa lite avstånd) eller så visar han helt enkelt att han inte utgör något hot.
    Hundar kan ju ha lite svårt för nära gos och då visar de lugnande signaler för att förstärka att de inte utgör något hot.
    Andra signaler kan vara att de slickar sig runt munnen, gäspar osv.

• frulan

Tillägg... alltså de visar att de inte utgör något hot men de accepterar närheten.

• Amber1975

Men han kommer ju själv för att bli klappad plus att han även gör det när han ligger helt ensam i sin säng.

• frulan

Jo, men hundar kommunicerar nästan oavbrutet med signaler
    När han söker kontakt med dig så kanske han smaskar just för att visa att han inte vill något ont

• Amber1975

Aha, ja så kanske det är. Det är väldigt gulligt iaf.

• Amber1975

Hehe, det måste jag oxå prova.

Svar på tråden Smaskar