• Surface

    Hjullager på SAAB - vad kostar det att byta?

    Den *********** bilens hjullager har pajjat, fram, på en framhjulsdriven bil, vad kostar detta i runda slängar att byta? Det är en SAAB -91 9000 CD.....

    GRRRRRR bil******

    suck...


    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Svar på tråden Hjullager på SAAB - vad kostar det att byta?
  • Gemini1

    Var in på märkesverkstad och bytte ett framhjulslager igår faktiskt (På en Volvo 855 dock), kostade för mig ca 2200:- (2700:- utan Volvorabatt). Så Venusmannens bedömning verkar klockren.

    Mvh:
    Thomas

  • Surface

    gah jag fick pris från verkstad förut, 2000:- kostar lagret, 1500:- - 2000:- för arbetet... suck....

    kollade mekonomen: 1900:- för lagret... BLÄ för bilen Gråter köpte den nyss och säljaren sa att det var bromsskivan som gjorde attd et lät när man körde.... bullshit, men det kan man ju inte bevisa...


    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Venusmannen

    Det var dyrt. Fast nu precis före sommar och semester vill många ha bilar reparerade och det är full rush på verkstäderna.

    Kolla fler verkstäder! Helst icke-märkesverkstäder.

    PS! På en 16 år gammal bil är det att förvänta reparationer av denna art. Våran Saab är yngre, och ända båda sidors lager bytta. Man kan dessutom inte byta bara själva lagret, utan får byta en hel sats (har jag fått förklarat för mig).

  • Surface
    Venusmannen skrev 2007-06-27 08:28:21 följande:
    Det var dyrt. Fast nu precis före sommar och semester vill många ha bilar reparerade och det är full rush på verkstäderna.Kolla fler verkstäder! Helst icke-märkesverkstäder.PS! På en 16 år gammal bil är det att förvänta reparationer av denna art. Våran Saab är yngre, och ända båda sidors lager bytta. Man kan dessutom inte byta bara själva lagret, utan får byta en hel sats (har jag fått förklarat för mig).
     säger jag bara, dessa bilar. Kunde inte alla vara som Priusen? Felfri... och ny

    det är en icke märkesverkstad förresten!!
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Venusmannen

    Kanske fick du ett ovanligt högt pris för arbetet, då verkstaden var så fullbokad att det krävdes övertidsarbete för att hinna med din..?

    Har lagret kärvat helt eller?

  • Surface
    Venusmannen skrev 2007-06-27 09:00:54 följande:
    Kanske fick du ett ovanligt högt pris för arbetet, då verkstaden var så fullbokad att det krävdes övertidsarbete för att hinna med din..?Har lagret kärvat helt eller?
    Nej hjulet sitter löst nog för att ruckas med handkraft typ 1 cm. Den har låtit som fan men nu upptäckte maken igår att en plastbit hade trillat ner i motorrummet och förorsakade allänt oväsen, nu låter den mindre iallafall....

    Delen verkar ändock hamna på 2000:-, eller känner du till billigare alternativ? erätta gärna isåfall! *fjäskar*
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Venusmannen

    Är det bedömt på verkstad att det verkligen bara är hjullagret då? Ett sådant glapp som du beskriver har jag aldrig upplevt.

  • Surface
    Venusmannen skrev 2007-06-27 09:58:56 följande:
    Är det bedömt på verkstad att det verkligen bara är hjullagret då? Ett sådant glapp som du beskriver har jag aldrig upplevt.
    Generad nja.... kan det vara något annat menar du? För verkstäder jag pratat med säger lagret, bilen har dock inte nosat på en verkstad ännu
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Venusmannen

    De trasiga lager jag fått har som sagt inte resulterat i något märkbart glapp på det sätt du beskriver, utan bara missljud vid höger/vänstersväng (belastning) i fart över 70 km.

    Förutsatt att hjulet är riktigt fastskruvat, så låter det ju spontant som något mer i hjulupphängningen..

    Glappar det som du beskriver, så bör bilen helst transporteras/bärgas till verkstad. Annars finns det ju en uppenbar risk för ytterligare skador.

    Vad har ni betalat för bilen förresten?
    Hur många mil har den gått?

    Med tanke på ålder, så finns det ju en begränsning vad som är motiverat att laga kanske..

  • Surface
    Venusmannen skrev 2007-06-27 10:45:09 följande:
    De trasiga lager jag fått har som sagt inte resulterat i något märkbart glapp på det sätt du beskriver, utan bara missljud vid höger/vänstersväng (belastning) i fart över 70 km.Förutsatt att hjulet är riktigt fastskruvat, så låter det ju spontant som något mer i hjulupphängningen.. Glappar det som du beskriver, så bör bilen helst transporteras/bärgas till verkstad. Annars finns det ju en uppenbar risk för ytterligare skador. Vad har ni betalat för bilen förresten? Hur många mil har den gått?Med tanke på ålder, så finns det ju en begränsning vad som är motiverat att laga kanske..
    nja den låter snarare mest i 95-100 km/h när man kör rakt dessutom. Min man vägrade köra den till verkstaden för han behöver bilen just nu (han är på kurs)

    Den har gått runt 30 000 mil och är från -91, köpte den för 2 månader sen (då nybesiktigad) för 8500:-
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Venusmannen

    Ett hjullager brukar höras ganska markant när man gör kraftigare svängar fram och tillbaka. Då kan man höra hur det skriker, för att sedan tystna när man svänger åt andra hållet.

    Trasig spindelled låter ju som en möjlighet, men det brukar inte komma så akut, och borde i så fall ha noterats på bilprovningen.

    Ja, förutsatt att allting annat fungerar, så kanske 4 000 kr är rimligt. 30 000 mil är ju MÅNGA mil..

    Säljaren fick bra betalt..

    Jag hade inte vågat köra bilen någon längre sträcka med dessa problem. Kärvar hjullagret helt, så snurrar inte hjulet längre. En sådan händelse kan få allvarliga konsekvenser i 100 km/h..

  • Surface
    Venusmannen skrev 2007-06-27 11:28:02 följande:
    Ett hjullager brukar höras ganska markant när man gör kraftigare svängar fram och tillbaka. Då kan man höra hur det skriker, för att sedan tystna när man svänger åt andra hållet.Trasig spindelled låter ju som en möjlighet, men det brukar inte komma så akut, och borde i så fall ha noterats på bilprovningen. Ja, förutsatt att allting annat fungerar, så kanske 4 000 kr är rimligt. 30 000 mil är ju MÅNGA mil.. Säljaren fick bra betalt.. Jag hade inte vågat köra bilen någon längre sträcka med dessa problem. Kärvar hjullagret helt, så snurrar inte hjulet längre. En sådan händelse kan få allvarliga konsekvenser i 100 km/h..
    Usch säg inte så.... jag blir så ARG på honom eftersom han tänker köra bilen hela veckan och sen 30 mil tebax till göteborg....
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • K J N

    Man får nog räkna med 4000 kr för ett hjullager på SAAB - dessa bilar är inte speciellt roliga att meka med, därav kostnaden.

    Även delarna är dyra, dels är det en SAAB och sedan brukar lager till tunga och (förhållandevis) motorstarka bilar vara rejäla och därmed dyra.

    Undvik att köra med dåliga hjullager, skär lagret så låser hjulet och då kan man lätt åka av vägen - jag har själv drabbats men den gången gick det bra efter en halv piruett på vägen.

    Förutom detta så kan man få följdskador på hjulupphängning och liknande, jag hade ett helsike att få loss lagerbanan när den hade skurit eftersom friktionsvärmen då "svetsade" fast den.

    Överhuvudtaget så är en gammal SAAB riktigt riskabel att äga och en absolut förutsättning är att man kan meka själv, annars blir det lätt en ekonomisk ruin.

    Precis vad som helst kan rasa på 15 år gamla bilar som har gått 30.000 mil och SAABs delar är både dyra och bökiga (tidskrävande) att byta, testa bara att byta generator eller kupéfläkt...brrr

  • Gemini1

    Mitt trasiga hjullager gjorde att hjulet glappade rejält åt alla håll. Det lät rejält, först ett molande ljud sedan ett kraftigt dunkande/skrapande ljud.

    Lagret var iaf helt tokslut då det enl. verkstaden ramlade isär totalt vid demontering.

    Enl. märkesverkstaden var det ingen fara för att lagret skulle nypa.

    //Thomas

Svar på tråden Hjullager på SAAB - vad kostar det att byta?