Hjullager på SAAB - vad kostar det att byta?
Den *********** bilens hjullager har pajjat, fram, på en framhjulsdriven bil, vad kostar detta i runda slängar att byta? Det är en SAAB -91 9000 CD.....
GRRRRRR bil******
suck...
Den *********** bilens hjullager har pajjat, fram, på en framhjulsdriven bil, vad kostar detta i runda slängar att byta? Det är en SAAB -91 9000 CD.....
GRRRRRR bil******
suck...
Cirka 2 500 - 3 000 kr inkl arbete på icke-märkesverkstad
Var in på märkesverkstad och bytte ett framhjulslager igår faktiskt (På en Volvo 855 dock), kostade för mig ca 2200:- (2700:- utan Volvorabatt). Så Venusmannens bedömning verkar klockren.
Mvh:
Thomas
*har bytt både vänster och höger hjullager*
gah jag fick pris från verkstad förut, 2000:- kostar lagret, 1500:- - 2000:- för arbetet... suck....
kollade mekonomen: 1900:- för lagret... BLÄ för bilen köpte den nyss och säljaren sa att det var bromsskivan som gjorde attd et lät när man körde.... bullshit, men det kan man ju inte bevisa...
Det var dyrt. Fast nu precis före sommar och semester vill många ha bilar reparerade och det är full rush på verkstäderna.
Kolla fler verkstäder! Helst icke-märkesverkstäder.
PS! På en 16 år gammal bil är det att förvänta reparationer av denna art. Våran Saab är yngre, och ända båda sidors lager bytta. Man kan dessutom inte byta bara själva lagret, utan får byta en hel sats (har jag fått förklarat för mig).
Kanske fick du ett ovanligt högt pris för arbetet, då verkstaden var så fullbokad att det krävdes övertidsarbete för att hinna med din..?
Har lagret kärvat helt eller?
Är det bedömt på verkstad att det verkligen bara är hjullagret då? Ett sådant glapp som du beskriver har jag aldrig upplevt.
De trasiga lager jag fått har som sagt inte resulterat i något märkbart glapp på det sätt du beskriver, utan bara missljud vid höger/vänstersväng (belastning) i fart över 70 km.
Förutsatt att hjulet är riktigt fastskruvat, så låter det ju spontant som något mer i hjulupphängningen..
Glappar det som du beskriver, så bör bilen helst transporteras/bärgas till verkstad. Annars finns det ju en uppenbar risk för ytterligare skador.
Vad har ni betalat för bilen förresten?
Hur många mil har den gått?
Med tanke på ålder, så finns det ju en begränsning vad som är motiverat att laga kanske..
Ett hjullager brukar höras ganska markant när man gör kraftigare svängar fram och tillbaka. Då kan man höra hur det skriker, för att sedan tystna när man svänger åt andra hållet.
Trasig spindelled låter ju som en möjlighet, men det brukar inte komma så akut, och borde i så fall ha noterats på bilprovningen.
Ja, förutsatt att allting annat fungerar, så kanske 4 000 kr är rimligt. 30 000 mil är ju MÅNGA mil..
Säljaren fick bra betalt..
Jag hade inte vågat köra bilen någon längre sträcka med dessa problem. Kärvar hjullagret helt, så snurrar inte hjulet längre. En sådan händelse kan få allvarliga konsekvenser i 100 km/h..
Man får nog räkna med 4000 kr för ett hjullager på SAAB - dessa bilar är inte speciellt roliga att meka med, därav kostnaden.
Även delarna är dyra, dels är det en SAAB och sedan brukar lager till tunga och (förhållandevis) motorstarka bilar vara rejäla och därmed dyra.
Undvik att köra med dåliga hjullager, skär lagret så låser hjulet och då kan man lätt åka av vägen - jag har själv drabbats men den gången gick det bra efter en halv piruett på vägen.
Förutom detta så kan man få följdskador på hjulupphängning och liknande, jag hade ett helsike att få loss lagerbanan när den hade skurit eftersom friktionsvärmen då "svetsade" fast den.
Överhuvudtaget så är en gammal SAAB riktigt riskabel att äga och en absolut förutsättning är att man kan meka själv, annars blir det lätt en ekonomisk ruin.
Precis vad som helst kan rasa på 15 år gamla bilar som har gått 30.000 mil och SAABs delar är både dyra och bökiga (tidskrävande) att byta, testa bara att byta generator eller kupéfläkt...brrr
Mitt trasiga hjullager gjorde att hjulet glappade rejält åt alla håll. Det lät rejält, först ett molande ljud sedan ett kraftigt dunkande/skrapande ljud.
Lagret var iaf helt tokslut då det enl. verkstaden ramlade isär totalt vid demontering.
Enl. märkesverkstaden var det ingen fara för att lagret skulle nypa.
//Thomas