• BellaH

2 veckors som har svårt att bajsa - hjälp!!

Hej,

Jag har en liten tös som är två veckor drygt som har fått svårt att bajsa - vad gör man?? Första veckan bajsade hon flera gånger om dan men nu kan det gå ett par dagar emellan och hon ligger och stönar och tar i flera gånger om dan utan att det händer något - som om hon vore väldigt hård i magen... BVC säger att så små bebisar bör bajsa varje dag - men vad gör man - kan man hjälpa henne på nåt sätt??

/Bella

• Svar på tråden 2 veckors som har svårt att bajsa - hjälp!!
  • Johje

Ammar du henne?

Jag har inte hört att bebisar måste bajsa varje dag, utan snarare att det kan variera från flera gånger per dag till nån gång per vecka!

• Min högsta önskan

Konstig bvc-sköterska..
    Så länge barnet ammas behöver de INTE bajsa varje dag! Vissa barn gör det, andra kan det gå en vecka, och mer därtill innan de bajsar!
    Det är först när de flaskmatas de bör bajsa varje eller åtminstånne varannan dag.

Min son hade dock inga problem förrän han började flaskmatas, men har du testat att massera magen på henne? Ska visst funka rätt bra.
    Sen är det ju en del barn som vill sitta eller stå när de bajsar.
    Det vill sonen, så jag sätter honom i babysitter. Alternativt att han få stå i mitt knä. (fast han är ju fem månader..)

• BellaH

Ja jag ammar henne - och trodde också att det var vanligt att det varierade väldigt - det har jag för mig att det gjorde med sonen...

men eftersom hon verkar tycka att det är jobbigt - hon kämpar och kämpar utan att det kommer nåt - så undrar jag om det finns något man kan göra förutom att massera och hålla upp benen mot magen???

• rockmind

testa att lägga henne på mage mot din mage.
    fast som andra oxå sagt, det gör ju inget om det går ett par dagar emellan varje gång.

• lollisen

Min son kunde ha uppehåll på sex veckor mellan han bajsade, inget onormalt med det, så länge barnen inte har ont så är det helt naturligt! Och om man helammar... Får barn ersättning/välling, så bör de bajsa oftare..

Det man ska hålla koll på är att de kissar.. Bajsar de inte, så kan det vara en ganska bra grej, för det visar på att de tar upp all näring och kissar ut resten.

• MicaelochMaria

Ammar du så behöver bebisen INTE bajsa varje dag. Kan gå uppemot en vecka innan barnet barjsar, och det är fortfarande normalt

Med ersättning, så BÖR barnet bajsa varje dag, men våran bajsar kanske var tredje dag, och har inga problem med det.

Tro mig, är expert i ämnet, sonen var förstoppad ett bra tag...!

;)

• Modesty2000

Om hon verkar ha väldigt ont av att inte få bajsa kan du hjälpa till med termometern...men var försiktig...

• BabeGrl

Jag var ocksa lite orolig nar min son inte bajsade, men som andra tillagg har skrivit sa ammar du kan det ga flera dagar innan dem bajsar. Om du vill hjalpa henne lite sa kan du ta lite vaselin pa en termometer o "massera" lite i analoppningen, det fick jag gora med min son. Tank pa hur du sjalv gar pa toa ocksa, du kanske inte gar varje dag sjalv. Ta det lugnt och se vad som hander. Om hon ater ordentligt sa ar det inget att oroa sig over och om inget annat kan du ju alltid soka for det.

• AnneSophie
    TS, du skriver att det verkar som att hon är väldigt hård i magen. Men ÄR hon hård i magen?

Du förstår... Bebisar föds med underutvecklad ändtarmsmuskulatur. Dom kan alltså inte ta i så som vi kan. Därför måste dom öva upp denna muskulatur och då ligger dom ofta och stånkar och stönar och kan bli alldeles illröda och se ut att ha väldigt ont.
    Men det är alltså bara träning.

Det är också därför ersättningsbarn kan ha svårare att bajsa ibland. Bajset blir inte så rinnigt som på helammade barn och bebisen kan inte trycka på.

Om hon bajsar, och det är sådär amningslöst, så är det ok. Då övar hon bara musklerna.
    Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir vuxen' har faktiskt rätt.
  • Malin79

Min son är 4 veckor och har svårt att bajsa tar i utan att det händer något och sen gallskriker...pratade med barnmottagningen i borås och frågade om man kunde ge messmör och det gick bra.
    Har provat det igår och idag och jösses va han bajsade idag.

Messmör funkade kanon. Prova

Stolt mamma till Lukas
  • Modesty2000

I vårt fall berodde det nog mest på att bajset var så segt...det var inte rinnigt som det var precis i början..tillslut slutade jag med ägg och mjölkprodukter och helt plötsligt bajsar hon för kung och fosterland.

I morse när pappan skulle byta blöja och bara hukade sig på golvet för att hämta upp nåt bajsade hon över hans huvud...det sprutade ut :D! Tror ni jag garvade rätt löst när han kom upp och väckte mig för att hon skulle äta!!!!

• siabellon

annsophie: tack för info om bebisars outveclade ändtarmsmuskulatur! kan man ta det lugnt när han ligger o stånkar!

• BellaH

Tack för alla tips...

Jag har försökt hjälpa henne att bajsa och igår kom det rätt rejält så nu verkar hon lugnare... hoppas bara hon får in en vettig rytm på bajsandet så hon slipper få ont i magen!!

Svar på tråden 2 veckors som har svårt att bajsa - hjälp!!