• kvicken

Enäggstvillingar eller tvåäggs

Vi har under hela graviditeten fått höra att vi troligtvis väntat tvåäggstvillingar. Nu har vi fått två tjejer och inget direkt säkert svar på vad de är. Vi ser skillnad på dem men de är väldigt lika också och det skiljer bara 30 gram på dem. Brukar tvåägg vara lika varandra? De kan ju även bara vara syskonlika. Någon som vet hur lika eller olika tvåägg brukar vara? Är det många som gör DNA test eller ska man bara vänta och se?

• Svar på tråden Enäggstvillingar eller tvåäggs
  • Indratvillingmamma

Om barnen fortfarande är nyfödda kan du vänta och se lite. Det brukar synas efter ett tag. Är de enäggs borde de bli mer och mer lika varandra.

Vi var säkra på att våra var tvåäggs när de föddes. De var så olika. Sedan blev de mer och mer lika så vi skickade in ett test ändå. De 6 veckorna de tog att vänta på testet så blev de så lika att vi var säkra på att de var enäggs. Jodå - testet visade på enäggs. Våra enäggare har vägt lika mycket hela tiden, och varit lika långa. Nu vid 2 års ålder är deras kroppar oerhört lika. Identiska är de inte, de har olika huvudform och något olika tätt mellan ögonen. Men nog syns det att de är enäggs.

Kolla detaljerna, är öronen lika? Andra kroppsdelar? Huvudform och hårfärg kan skilja även hos enäggs.

Testet vi gjorde kostade ca 1700 kr.

Tvåäggs kan ju förstås också vara väldigt lika varandra, liksom syskon kan vara. Men tids nog ser man nog ändå om de är syskonlika eller enäggslika.

Det brukar vara så, att om föräldrarna tvekar om de är enäggs eller tvåäggs brukar de nästan alltid vara enäggs. För om de är tvåäggs är det så pass uppenbart ändå.

Under graviditeten kan man inte se att det är tvåäggs, förutom ifall barnen är av olika kön då förstås. För om ägget delar sig tidigt, redan i äggledaren, så ramlar det ner två olika embryon i livmodern, som fäster på olika ställen, och det blir två moderkakor. Dessa enäggstvillingar kommer graviditetsmässigt att se ut som tvåäggs och ha separata hinnor och tjock skiljevägg.

Oj vad långt det blev, hoppas du hängde med.

• Lorina

Vi fick ju höra när tjejerna föddes att de var till 99% säkerhet enäggs, pga delad moderkaka och endast 3 tunna hinnor i skiljeväggen. De var oxå väldigt lika förutom vissa födelsemärken.

Vi blev dock misstänksamma då vi jämnförde tjejernas händer, fötter & öron då jag läst att dessa ska vara lika hos enäggs (mina enäggsbröder har likadana)men hos tjejerna var bara händer och fötter lika men öronen skilde sig åt.

Så vi DNA-testade dom och de är tvåäggs, så BM+läkarna hade 99% fel. Nu syns det väldigt tydligt att de är tvåäggs men de har följt varandra väldigt mycket med allt. Tänder, krypning, gå mm mm. Det skiljer bara 2,5 cm i längd och vikten skiljer bara 500g. Som minst har det bara skilt 5 gram dom mellan.

Så tvåäggs kan följa varandra både utvecklings och vikt/längd mässigt. Men tycker ni ska testa om ni vill annars så sägs det att enäggs är som mest lika när de är runt 5 år. Känner ni att det är viktigt att veta (vi tyckte det, då vi och alla andra ville veta och alla jämnt fråga) så är det väl värt pengarna. De får varsitt litet diplom med staplar som berättar vad de är.

Indra2: Vi betala "bara" ca 1400:- för vårt test, för vi var med i Svenska tvillingklubben (tror jag).

• kvicken

Tackar för svar, nu ska jag gå och jämföra detaljer som öron. Har liksom inte hunnit kolla så noga på dem ännu fast de snart är tre månader :) Man har fullt upp men det är så häftigt!Det lutar nog åt ett test, så vet man och slipper undra. Man har ju ändå lagt så mycket pengar på alla barngrejer så varför inte på detta:)

• UWO BaraJag

Jag fick höra att fram till ung 4 års ålder kunde enäggare vara olik och tvåäggare vara lik varandra men efter det skulle man se skillnad. Har ingen aning om vart det kommer ifrån.

Mina enäggare har varit lik varandra hela vägen men mest lik som spädisar och nu, från ca 5 års ålder. Nu är de kopiöst lik varandra, så tom jag ser fel ibland (pinsamt nog).

Tvåäggarna här är flicka/pojke så de är ju inte särskilt lik varandra. Även om vår stackars 3-åriga enling ändå har svårt att skilja dem åt. (enäggarna har hon aldrig kunnat skilja åt).

• Pazzt

Jag har oxå hört det "UWO BaraJag" skriver...
    När mina killar kom ut var man väldigt säker på att mina killar är enäggs, då det bara fanns en moderkaka och en tunn hinna i skiljeväggen. Nu fyller mina killar snart fyra år och jag tycker inte dom är lika alls???

• coffeemom

Pazzt- Jooo, de ÄR lika! Jag har svårt att se skillnad på dem. Kunde inte låta bli att kolla efter. :)

• Pazzt

coffeemom- ja visst är dom lika...men jag tycker inte dom är tvilling lika??

• MeNoLike

under hela graviditeten sa de att våra pojkar var två äggs men när läkaren tog ut dem (snitt) så sa han att han trodde de var en'äggs... alla säger att dom tycker dom är så lika.. så är mina 2 äggs osm det är sagt från början så.. Ja 2 äggs kan va lika...

jag hade inte tänkt göra nå dna test... de är ju lika mycket syskon/tvillingar oavsett 1 eller 2 äggs... va spelar det för roll?? någon som har något att säga där så ja blir engagerad till å veta....

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Knytets

Vi fick höra under graviditeten att det var enäggisar antagligen, just pga att de var separerade av väldigt få tunna skiljeväggar. Kommer inte ihåg antal o så just nu, men under ultraljuden fick dom kalla in expert för att få syn på skiljeväggen just pga att den var så tunn.

Så dom kan se skillnad om det är enäggisar eller tvåäggisar just pga tjockleken på skiljeväggen som består av flera sickt.
    Dock så är det inte garanterat att dom kan säga om det är en eller två äggisar, liksom det är med könen. Dock så kan dom göra en kvalificerad "gissning".

Vi tror att de antagligen är enäggisar, dock så får man ibland lite tvivel just pga att man ändå ser skillnader mellan dom, lite olika ögonform och huvudform, olika ansiktsuttryck osv.

Dock när dom sitter brevid varandra med exakt samma ansiktsuttryck(ex om de sover) är det jättesvårt att se skillnad på dom.

Indratvillingmamma skrev 2007-06-26 18:38:18 följande:
    Under graviditeten kan man inte se att det är tvåäggs, förutom ifall barnen är av olika kön då förstås. För om ägget delar sig tidigt, redan i äggledaren, så ramlar det ner två olika embryon i livmodern, som fäster på olika ställen, och det blir två moderkakor. Dessa enäggstvillingar kommer graviditetsmässigt att se ut som tvåäggs och ha separata hinnor och tjock skiljevägg.Oj vad långt det blev, hoppas du hängde med.
  • Hema

När våra flickor föddes så sa dom att dom var tvåäggstvillingar. Dom var rätt så olika då. Men sen lästa jag någonstans att tvillingar av samma kön med 4 skiljeväggar bara kan avgöras med dna om dom är enäggs eller tvåäggs. Idag är våra flickor 7 år och dom flesta ser ingen skillnad på dom.

Svar på tråden Enäggstvillingar eller tvåäggs