• målvakten

SAAB 900/9000 Turbo. Råd och tips

Jag har svårt att bestämma mig för vilken modell jag vill ha.

Det står mellan:

Saab 900 Turbo (modell före -94)
    Och
    Saab 9000 Turbo (modell före CD, CS, CSE osv)

Någon som har en saab turbo och kan berätta för och nackdelar mellan 900 och 9000 (endast turbo)

Vet att 900 har mindre motor osv, jag tänkte mer på hur dom är att ha i dirft, skador, vanliga fel och sånt.

Tanken är att köpa en Saab 900 turbo eller en 9000 turbo för ca 10 - 15 tusen och sen slänga in ljud för liknande summa
    Sen är jag nöjd

Vad skulle du rekomendera av dessa Turbo Saabar?
    Jag kör bara saab! Är Saab fanatiker

• Svar på tråden SAAB 900/9000 Turbo. Råd och tips
  • MissKate

En med larm och rattkrycka då de är lätta att sno.

• Mailo

Min sambo hade tills vi köpte en ny bil en Saab 900 turbo, vi skrotade den efter ha gått 29000 mil, fast den funkade klockrent. Vet att min sambo sagt att 9000 (vissa årsmodeller) har en massa barnsjukdomar) så kolla upp det på google.

• 900s

Vi hade en 900 turbo -97 i 6 år. Bästa bil vi haft. Bytte inget annat än dom vanliga "slitdelarna". Den bara rullade utan problem. En fordhandlare vi pratade med sa att det var den bästa motorn man kan ha i en bil, går inte jämföra med någon annan. 180hk.
    Bytte sedan bort den mot en v70 för det blev tillökning. Jätte dålig affär... har bara krånglat sen juli förra året.
    Nu har vi en saab 93 sportcombi -07. E supernöjd.

• målvakten

900s

vad gick försäkringen på för bilen? hade ni hel, halv eller bara trafik på den?
    -97an gillar jag inte har för mycket saab 93 karos på den.
    Ska vara karosen före 94an.

F*n vad lyx att ha en Saab 93 Sportcombi -07, vill själv ha en Saab 9-5 Sportcombi Aero

• K J N

Har haft alla möjliga varianter på dessa bilar och är riktigt trött på dem.

Rostar lätt (ex dörrar) och har onödigt invecklade konstruktioner som är tidsödande att arbeta med (ex generator).

Motorerna är i allmänhet bra, växellådorna mindre bra och rasar lätt på turbo som i regel har körts häftigt med många fullgasväxlingar.

Ska man köpa bil för så lite pengar så bör man titta på en Volvo istället såvida man inte är duktig på att meka och bara måste ha SAAB.

• Jazzyy

Hej!

Jag råder dig att besöka saab turbo club www.saabturboclub.com/

Där kan du få massor av tips från Saab freakar.

Själv har jag haft 4 stk turbo Sabar

900 T16 84: vässad gick som faan!
    9000 CSE 94: Suberskön bil
    95:a 2,3T 98:8 Performance BY ANA. Bara 40 bilar tilverkades. Grym väghållning.
    Nu 95:a Aero 03:a Nordic kit ca 320 hästar. Går som faan rent ut sagt. Gör ca 270-280 blås!! 100-200 går på 12.5 sek.

Turbosaabarna är väldigt bensinsnåla om man håller igen på gasen.
    9000 CSE från fjällen till Sthlm 0,59 /milen
    95 98:a 4 pers full packning samt takbox samma sträcka som ovan 0,64 / milen.

95 Aero Jönköping Sthlm 0,62 ensam i bilen

Jaz

Svar på tråden SAAB 900/9000 Turbo. Råd och tips