• Vonkan84

RHINOCORT AQUA- Fler gravida som använder???

Finns det fler gravida här som använder RHINOCORT AQUA NÄSPRAY??
    Vad har eran läkare sagt och rekommenderat er så fall vid användning av detta preparat?

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden RHINOCORT AQUA- Fler gravida som använder???
  • Kajsa Anka

Jag var hos min BM för en vecka sen och hon kollade en av mina mediciner i FASS, sen sa jag att hon kunde kolla min allergimedicin också, men så fort jag sa Rhinocort la hon undan boken och sa att det var helt okay.
    Tydligen får vissa den bara för att man blir extra täppt i näsan under graviditeten och den skulle inte vara någon fara alls att använda. Så hennes råd kör jag på.

• Vonkan84
    Kajsa Anka:

Tack så mkt för ditt svar

Skönt å höra att man kan fortsätta använda den utan att behöva oroa sig.
    När jag tänker efter så berätta ju jag på inskrivningen om att jag använder Rhinocort och min BM sa ingenting.
  • Kajsa Anka

Vad bra!
    För täppt i näsan är ju inte kul att vara nu på sommaren när det känns som man knappt kan andas ändå!

Hoppas du får/har en fortsatt jättebra graviditet!
    (själv är jag bara i v.8, så här händer det inte så mycket )

• Vonkan84

Jag är i vecka 9!

Behöver ju mitt spray mot min hemska "sommar allergi" Nyser ju för allt möjligt och värsta klådan i ögonen har jag oxå men använder jättebra ögondroppar mot det.

Lycka Till själv!!

• april79

Jag tar den, är nog den enda allergisprayen som ska vara ok för gravida har jag för mig, så du behöver inte vara alls orolig! Min astmaläkare har skrivit ut den åt mig, även om den finns receptfritt. Jag hade en annan sort tidigare som han bytte ut. Tar en dos i vardera näsborre en gång om dagen.

• Villebusen

Vill inte skrämma er. Dock så har jag troligtvis av felanvändning av rhinicort fått ett hål i skiljeväggen i näsan. Jag tar ALDRIG några nässprayer för det blir ju "fel". Däremot så mot allergi och när jag väntade dottern äter jag rinexin en tablett som är avsvällande och funkar.

• Superbruden

Jag tar oxå den och jag fick den utskriven när jag var precis nygravid. På recept heter den Budesonid Merck, men är samma som Rhinocort Aqua!

• Mimmi7811

till mig har de sagt så olika om just Rhinocort. På apoteket sa de först att den var ok, men att man helst inte skulle använda den för länge. sedan sa min läkare att hon inte rekommenderade den eftersom den innehåller kortison och det ska man tydligen undvika som gravid. Hon rekommenderade istället Lomudal nässpray. när jag kom till apoteket andra gången sa de också att jag skulle låta bli rhinocort p g a kortisonet... Väldigt förvirrande!

• Pethrelita

Om ni är allergiker, har ni inte en läkare ni då brukar träffa som en gång har ordinerat vad ni ska använda? Det bästa är ju att vända er till den i sådana fall så kan ni få klarhet en gång för alla.
    Den ordination jag fick när jag låg inne på förlossning pga. hotande förtidsbörd var att fortsätta med min allergimedicin som vanligt, jag äter Zyrlex och använder Rhinocort, inte nässpray utan näspulver och det var helt ok enligt förlossningsläkaren.

• Stormis

Kortison rekommenderas generellt INTE till gravida pga risk för fosterskador som man sett i djurstudier, men ibland för man överväga mellan olika laternativ och därför skriver många läkare ut kortisonnässpray tex för gravida allergiker, men brukar i regel rekommedera att man bara tar det en gång per dag. Men om man kollar FASS och graviditet så avråds man. Å andra sidan blir man sjuk av alla biverkningar så fort man ser en FASS

• Emma2007

Jag använder också rhinocort nässpray. jag är tvungen. har så allergi mot pollen. Min BM sa att det var ok att använda den. Hon kollade i fassboken. Har pratat med läkare också, dom har godkänt den...

Svar på tråden RHINOCORT AQUA- Fler gravida som använder???