• Älskarlivet

När får barn tänder som tidigast?

När kan barn få tänder som tidigast?

Vår son är 3 månader och 1 vecka (född 2 veckor för sent så egentligen kan man plussa på 2 veckor?)

Han är oförklarligt gnällig.
    Saglar mycket.
    Biter på sina händer.

Ja jag vet att alla 3 månaders gör så . Men misstankarna att tänderna är på väg finns där.
    Man ser liksom på tandköttet att där sticker upp något.

Han har inte feber.

• Svar på tråden När får barn tänder som tidigast?
  • Lola Jämtland

En del föds med tänder.....

• fru januari

Det finns de som föds med tänder.

Tre månader är inte extremt tidigt.

• Suskiv

de kan få tänder när som helst. De kan till och med födas med tänder.

Mina har fått första vid 3 månader, 5 månaders resp 3 månaders ålder.
    Mina småsyskon fick vid 8 resp 10 veckors ålder.

• mom of a son

Jag har hört barn som fötts med tänder... *ler*
    Men vår son var i din sons ålder när tänderna började jobba sig ner/upp!
    Vid 5½ månads ålder fick han sina försa framtänder!

Väntan är över den 8/8 2007
  • EmA

Det är ju väldigt olika. Min pappa är född med en tand jag fick två tänder närjag var tre månader och min lila tjeja fick två på en gång när hon var 4 månader, så av åldersaspekten kan det ju vara det såklart.

Inte säkert att han får feber hellr även om det är tänder på G. Finns ju inget samband mellan det säger de ju, fast jag är tveksam... Jag tyckte det vars vårt att se om det var tänder men så helt plötsligt från en dag till en annan så såg man tydligt att det var det och då gick det fort. Jag gav alvedon eftersom Tindra också var gnällig och verkade ha ont.

Mamma till Tindra 070112
  • hotten

vet inte när barnen kan få tänder som tidigast, men vår dotter är extremt förtidigt född och fick sin första tand när hon var 2 veckor gammal ( vägde då under 400 gr!) andra tanden kom ca en vecka efter det.. sen dröjde det till mer normal tid innan hon fick resten och nu är hon över 7 år å har naturligtvis sina nya riktiga tänder på plats..

iallafall så kan barn få tidigt dvs långt innan de är födda

• EmA
    oj, såg nu att det var fler som skrivit ungefär samma sak, när jag började skriva hade ingen svarat..
    ber om ursäkt för min svenska också, ibland kollar jag inte igenom det innan jag postar. och min tjej är ju såklart inte lila
    Mamma till Tindra 070112
  • BabeGrl

Barnens tander bildas redan nar de ar i magen sa alla barn ar olika nar de far. Det kan vara fran fodseln upp till 1 ar innan de far sina sma gaddar, inget e for tidigt eller forsent.

• Älskarlivet

Ååh tack alla!
    Skönt att höra!
    Då kan det mycket väl vara så . Ska ge han en Panodil nu.
    Något är ju fel för sån här är han aldrig ananrs. Glad och skrattar men det gört han inte alls nu. Varit så här i ca 3 dagar.

Tack igen!

• mrsbygg

jag föddes med två tänder!

saga fick sina första när hon var 3 månader..

• Älskarlivet
    Har dom bara ont precis när tanden kommer igenom tandköttet eller har dom ont i flera veckor när tanden växer?
  • EmA

Tindra hade bara besvär just vid själva tandsprickningen, sedan kliade det väl lite efteråt men inte alls som innan tandköttet sprack

Mamma till Tindra 070112
  • Ingy

Emma led mest veckorna innan de kom upp o var supergnällig på nätterna men så fort de var uppe så blev hon som vanlig igen

• Majestic

När kan barn som tidigast få tänder??

Det r väldigt individuellt, vissa föds med de, andra får vänta tills de är 14 månader!! Så det varierar!!

Svar på tråden När får barn tänder som tidigast?