Färskpotatis.....
Läste just här på FL att man inte ska ge bebisar färskpotatis! Det har jag inte hört förut. Varför det?
Läste just här på FL att man inte ska ge bebisar färskpotatis! Det har jag inte hört förut. Varför det?
Jag tror att de kan få rejält ont i magen av det. Man ska även vara försiktig med att äta för mycket färskpotatis när man ammar. Det finns väl något ämne i potatisen som bebisar inte riktigt klarar av att bryta ned och som inte finns i "gammelpotatis".
Mina barn har fått färskpotatis när dom var mindre och jag har aldrig hört nåt att det inte skulle va bra för dom
elina blir väldigt lös i magen utav det (hon är 2) så hon hade inte klarat det när hon var bebis för hon hade känslig mage
Jag skulle allt gärna vilja se lite mer bevis för att man inte skall ge färskpotatis till bäbisar. Vad är skillnaden mot "gammal" potatis?
såhär står det i vår "matbok" vi fått från bvc
" färskpotatis kan innehålla solanin som bla kan ge diaree och illamående. undvik därför att ta de minsta småpotatisarna och potatisar som skiftar i grönt"
min dotter äter färskpotatis, men jag brukar ta dom som är lite större. det har inte varit några problem. dom som skiftar i grönt vill inte ens jag äta själv.
Jag gjorde potatispuré på färskpotatis till Tilde här om dagen. Från att aldrig haft problem med magen sen hon föddes, så blev hon jättehård o superpruttig redan dagen efter.
Färskpotatis innehåller tydligen mer stärkelse än annan potatis, så VISSA barn kan reagera på det. Har nu gjort puré på bakpotatis istället (då det annars bara finns färkpotatis i handlen nu) o det verkar bli lite bättre!
Solanin är giftigt o finns i potatis som är grön - den ska man absolut inte ge!
Men jag funderar så om en bebis är 6 månader i maj/juni då får de inte smaka potatis förräns första oktober då den anses vara "gamal" ?? Potaitis är ju jättebra att börja med.
Har hört att det beror på att de är så mycket besprutade.
Färskpotatis innehåller ju mindre med stärkelse än gammelpotatis, det är därför som det inte går att göra mos, gratäng eller raggmunk av den färska. OT
Hm. men nu finns det ju typ bara färskpotatis i affären. Ska bebbarna inte få smaka potatis förrän i oktober...?
karin76. Du kan väl använda bakpotatis?