-
-
Svar på tråden Tänker du på bibeln när du hör namnet Elias?
-
Nä
-
"Men se på vågorna, det ser ut att kunna bli besvär; elias han hoppar och studsar så skickligt men glömmer bort ibland att man ska ta det försiktigt. Det där var nära på, men Elias klarar det ändå! ELIIIIAAAAAS"
-
Nope.
-
Nej men är tydligen religiös av mig utan att veta det
Både Elias och Emanuel som jag döpt sonen till betyder något bibelskt -
Elias - är ett bibliskt namn, bildat efter det gammaltestamentliga gudanamnet Jahve, och betyder ungefär min gud Jahve
Emanuel - är hebreiskt, med betydelsen Gud är med oss. -
mammacatta
-
Nej.
-
Ja. Men jag är ju kristen också! Fint namn, oavsett ursprung.
-
Min första pojke heter Emanuel i 2:a namn, valde det bara för att det är så vacker, väntar nu barn igen vilken dag som helst, blir det en pojk står Elias högt på min lista...emma brolin skrev 2007-06-26 18:42:25 följande:Nej men är tydligen religiös av mig utan att veta det Både Elias och Emanuel som jag döpt sonen till betyder något bibelskt
-
Ja, jag tycker att Elias är ett av de namnen som är mer uppenbart bibliska än andra namn som också är bibliska. Men jag vet förstås inte om andra delar min känsla!
Alltså, t.ex. David, Daniel, Jakob, Mikael, Peter, Tomas och Mattias är ju naturligtvis också bibliska namn, men jag tänker aldrig på det.
Men när jag hör bl.a. Elias, Noa(h), Jona(h), Simon, Esaia(s), Abraham, Isak m.fl. gammaltestamentliga namn så funderar jag nog på om föräldrarna är starkt troende kristna, ja. Kanske medlemmar i en frikyrka eller alternativt judar.