• Anonym (Undrar)

Nån som vet ang Grupplivsförsäkring med sjukkapital?

JAg har en grupplivförsäkring med sjukkapital 1 och 2 som jag tydligen inte vetat om,fick det förklarat för mig i förra veckan då jag ringde Folksam och frågade vad det var för nåt som jag egentligen betalade förFörvånad

Det visade sig att jag inte fått för något,varken 1 eller 2 sen jag blev sjukskriven så det kanske är bra,väntar på papper från FK som jag ska skicka in (är fortfarande sjukskriven).

MEN min fråga är om någon vet vad det innebär för pengar egentligen?
    Försöker läsa mig till på hemsidan hos Folksam men kanske är dum för jag förstår inte alls...
    Någon som vet?

• Svar på tråden Nån som vet ang Grupplivsförsäkring med sjukkapital?
  • Göteborg

Jag har också den örsäkringen hos Folksam, hade inte heller en susning om vad det var jag betalade Generad Men den visade sig vara riktigt lönsam, jag fick ut närmare 40 000 på den för några veckor sedan

Ska fortfarande inte påstå att jag vet 100 % hur den funkar, min make hjälpte mig med det där, men sjukkapital 1 har man rätt att få ut om man varit sjukskriven i sammanlagt minst 18 månader.

Kommer inte ihåg så mycket mer, men jag frågar gärna maken om du vill?

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Anonym (Undrar)

Ja hemskt gärna,gör det så blir jag glad!
    Har varit sjukskriven i 2 år och 7 månader nu...

• Anonym (Undrar)

Är det värt att vänta att ansöka om det tills min sjukersättning som jag kommer at få är igång eller spelar det ingen roll,vet du det?

• Flissi

Vilket fack är du med & är du heltidsjukskriven?
    Så kan jag kolla!

• Flissi

Olika gruppavtal har olika ersättningar, så därför beror det på vilket avtal man tillhör.

Generellt är det såhär:

* måste vara frisk & fullt arbetsför vid inträdet/tecknande av försäkringen
    * blir du sen sjuk 1,5år får man sjukkapital 1 som oftast är 10% av försäkringsbeloppet
    har man barn under 20år (tror jag kan vara 18) får man ut 20% på vissa avtal.
    * Sjuk ytterligare ett år eller får förtidspension (heter ju nåt annat idag) får man ut hela försäkringen. (sukkapital 2)
    Här kommer jag inte ihåg i huvudet om det är minus sjukkapital 1. Men har för mig sjukkapital 2 är hela beloppet.

I runda slängar kan man alltså få ut på ett avtal med 3 basbelopp (ganska vanligt)
    med barn under 20 år
    Sjukkapital 1:  ca 24000kr
     Sjukkapital 2: ca 120000kr

Observera att detta inte gäller alla avtal & det beror på hur ens sjukdomsbild sett ut under föräskringstiden.

• Anonym (Undrar)

Jag är med i Metall och är heltidsjukskriven,har varit det i 2 år och 7 månader nu och ska få sjukersättning.
    Jag har tyvärr inga barn (kämpar),är opererad och så flertal ggr för samma skada

• Flissi

Okej.
    De har 3 basbelopp i sitt, enkelt sjukkapital (alltså 10% på ettan oavsett barn eller ej)
    Så då blir det väl  ca: 12 000kr på sjukkapital 1
    Och ca:  120000kr på sjukkapital 2

Såvida du var frisk när du fick försäkringen.

(Om jag nu fattat detta rätt, jobbar med försäkringar men inte just med skadeutbetalningar & villkor)

• Anonym (Undrar)

Men jisses,är det SÅ mycket jag kanske kanske kanske kan få ut så blir jag världens överlyckligaste kvinna kan jag lova....då kan vi både köpa ett ivf försök till och få på sparkontot så banken vill låna oss till vårt drömhusGlad

• Anonym (Undrar)

Ja jag var helt frisk och arbetade då jag var med om en olycka

• Flissi

Ja, det ska vara så mkt i runda slängar om man varit heltidsjuk! Bra va!!

Nu var jag tvungen & kolla "på riktigt"  så ringde & kollade med de som jobbar med de frågorna.

Med alla uppfyllda sjukkriterier så får metalls medlemmar med Gruppliv:

Skukkapital 1: 10% av försäkringen: Ca 12150kr
    Sjukkapital 2: 90% av hela försäkringsbeloppet om man inte fyllt 40år (därefter 10% mindre/år)
    Alltså 108810kr om du är under 40 år!
    Föräkringen ligger på 3 basbelopp, ett basbelopp är 40300kr iår.

Håller tummarna för dig att allt är inom "ramarna" & jättestort lycka till med  IVF:et!!!!

Svar på tråden Nån som vet ang Grupplivsförsäkring med sjukkapital?