• ReRant

Gemensamt konto. Hur går man till väga?

Hej. Skulle vilja ha lite råd om hur det fungerar med gemensamma konton.

Jag skulle alltså vilja ha ett gemensamt konto tillsammans med sambon. Alltså ett konto dit vi varje månad överför pengar och sedan har vi varsitt VISA/bankomatkort kopplat till detta.

Är det någon som har det med Nordea? Deras VISA kort tycks man bara kunna skaffa till sitt personliga lönekonto, vilket inte riktigt är vad vi är ute efter. Vi vill alltså ha ett nytt kapitalkonto i bådas namn, dit vi överför pengar då det behövs.

Jag har mailat Nordea såklart, men de har inte svarat, så jag tänkte att någon här kanske vet hur det ligger till.

Är det någon som har något liknande system med Nordea (el. Swedbank)?

• Svar på tråden Gemensamt konto. Hur går man till väga?
  • Fidget

Hej! Vi har ett sådant konto, fast i Handelsbanken. Vi har "varjedag"konto dit lönen går och där vi drar våra räkningar. Sedan har vi ett konto till med kort. Det använder vi främst vid internetbetalningar. Då för vi snabbt över den summa det handlar om utan att riskera att hela konto töms.

• Mori

Vi har ett gemensamt konto i Norde med varsitt kort kopplat till det. Vi har varsinna kodkort oxå. Vi gock till närmaste nOrdea.kontor och bad om det. Sen fick vi bara ända så att lönerna går in på det.

• Mori

Ooops tror jag läste igenom lite dåligt förstår nu att det inte var det du var ute efter.

• ReRant

Fidget> Ah. Precis det vi är ute efter. Men har ni var sitt VISAkort/bankomatkort till det kontot? Alltså det står ditt namn på det ena kortet och din killes namn på det andra+

Får alltså eventuellt vända mig till handelsbanken. Hade varit trevligt ifall Nordea kunde fixa samma sak, men deras sajt är jäkligt fattig på information.

• ReRant
    Mori skrev 2007-06-26 19:53:42 följande:
    Vi har ett gemensamt konto i Norde med varsitt kort kopplat till det. Vi har varsinna kodkort oxå. Vi gock till närmaste nOrdea.kontor och bad om det. Sen fick vi bara ända så att lönerna går in på det.
    jo, det är precis det jag är ute efter. Alltså ett helt "nytt" gemensamt konto där vi kan ha varsitt kort kopplat till kontot.
  • Alle

Vi har ett konto i HB som står i bådas namn, vi har båda samma access till kontot men inga kort.
    Dit för vi över pengar från våra lönekonton varje månad, och sedan lägger vi alla räkningar mot det.

I Nordea har sambon ett VISA kopplat till sitt lönekonto, och jag har också ett eget VISA (med mitt namn på) som är kopplat till hans konto.

Funkar jättebra.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Fidget

JApp, vi har ett varsitt kort med våra namn. Alltså, vi har ett konto som är gemensamt där vi har ett varsitt kort. Det använder vi jämt. Sedan har vi det andra med ett varsitt kort som vi använder vid utomlandssemester, internetköp mm.

• Miiiaaa

Vi har exakt det du efterfrågar!
    Vi gick bara in på banken och de fixade det direkt! Vi har även ett varsitt "privat" visakort där våra löner går in, sen för vi över samma summa på det gemensamma som vi betalar alla räkningar ifrån + mat och sånt som hör till gemensamma livet!

• Mori

Ja, vi har varsitt kort med våra egna namn på. Och man har olika inloggningskoder och skrapkoder så att man kan göra ärenden var för sig. Senhar vi öppnat en massa olika sparkonton också. Dom hjälper er mer än gärna på Nordea. För oss blev det billigare att ha ett konto!
    Om ni nu ändå håller på å ändrar så kan jag varmt rekommendera ICA banken, bra priser och bra tjänster. Önskar att vi bytt bank när vi ändå höll på. Nu orkar jag inte ändra allt igen ICA har dessutom bra lånerbjudanden numer.

• ReRant

Tackar för alla svar!
    Antar att jag får pallra mig in på bankkontoret för att få det fixat.

Svar på tråden Gemensamt konto. Hur går man till väga?