• annie 98

Vika pappershatt!

Hallå!

Vi ska ha ett ettårs-kalas för min son med tema vatten. Jag tänkte vika hattar av tidningspapper alt. vanligt papper till alla barnen, dels som placeringskort och dels att ha på huvudet. Är det någon som vet hur man viker dessa hattar (ser ut som en båt typ)? Jag har inte hittat någon bra sida på nätet om det så jag hoppas någon kan förklara hur man gör.
    Trevlig kväll.

/Anna.

• Svar på tråden Vika pappershatt!
  • LyNxQ

sök på origami... Jag vet hur man gör men vet inte om jag kan förklara nåt vidare...
    När jag var liten hade min syster en bok med Nicke Nyfiken där de vikte hattar/båtar

• skorpionen80

Vik kortsida mor kortsida
    Vik sedan på mitten igen, fast andra hållet. Veckla upp den senaste viktningen.
    Vik sedan in ett hörn mot mitten, låt den vikta kanten ligga mot mittstrecket som blev till av det vecket du vecklade upp.
    Gör likadant på andra hörnet också. Nu har du en trekant till formet, och om du viker A4 så har du lite papper över längst ner. Vik upp detta på var sin sida om trekanten.

Stoppa sedan in fingrarna i struten, och "tryck ut" mittdelarna så att en ny trekant bildas. Färdigt!

JAg vet att det blir svååårt att följa min beskrivning, men du har säkerligen gjort detta innan och kommer på hur man gör sen =)

• annie 98

Nu gick det upp ett Liljeholmens! :oD

Tack för hjälpen! Nu kan jag sova gott!

Kram, kram.

Svar på tråden Vika pappershatt!