• 1 mirakel

    Profylax...bra eller dåligt...

    Hej. Vi va på en profylaxkurs.....de va helt ok, men undrar om de finns någon som har använt sig av den tekniken, om den fungerar i verkligheten.
    Tacksam för svar.
    Hälsn.
    Stefan

  • Svar på tråden Profylax...bra eller dåligt...
  • DanBe

    Vi var på profylaxkurs i Sthlm (Profylaxgruppen kanske det hette, kommer inte riktigt ihåg). Det funkade bra i början, nästan hela öppningsskedet. Därefter ville frugan ha epidural. Lustgas funkade inte alls (sonen föddes i Frankrike, och på sjukhuset fanns bara lustgas och epidural som bedövning).

    Tyckte själv att det var en rätt bra förberedelse inför förlossningen. Det blev lite mer 'verkligt' att det var på gång.

  • 1 mirakel

    Hallå.
    Låter ju trevligt att dricka skumpa o äta ostron.
    Tack för tipset om profylaxen. Få se om de fungerar för oss.
    Förresten, vad sysslar du med i Frankrike, jobb eller??
    Hälsn.
    Stefan


    DanBe skrev 2007-06-26 22:05:21 följande:
    Vi var på profylaxkurs i Sthlm (Profylaxgruppen kanske det hette, kommer inte riktigt ihåg). Det funkade bra i början, nästan hela öppningsskedet. Därefter ville frugan ha epidural. Lustgas funkade inte alls (sonen föddes i Frankrike, och på sjukhuset fanns bara lustgas och epidural som bedövning). Tyckte själv att det var en rätt bra förberedelse inför förlossningen. Det blev lite mer 'verkligt' att det var på gång.
  • DanBe

    1 mirakel skrev 2007-06-26 23:33:02 följande:


    Hallå.Låter ju trevligt att dricka skumpa o äta ostron.Tack för tipset om profylaxen. Få se om de fungerar för oss.Förresten, vad sysslar du med i Frankrike, jobb eller??Hälsn.Stefan
    Glomde ta med champagnen till forlossningen dock :o)

    Jobbar pa en internationell organisation (Organisation for Economic Cooperation and Development - OECD) sedan drygt tva ar. Men framat jul ar det ljuva livet har slut och vi flyttar 'hem' till Sthlm igen. Frugan fick forsta aret sysselsatta sig med lite studier och sitta pa fik och titta pa folk medan jag fick slita men nu ar det omvanda roller. Jag kan sitta pa kontoret och ta det lugnt och hon ar hemma med barn...
  • Kangaroo

    Vi var inställda på ett planerat snitt, så min sambo var inte ett dugg påläst när värkarna satte igång en månad för tidigt. (Och således inte jag heller.) Kan säga att hon låg och _skrek_ i lustgasmasken istället för att andas i den. Det enda som tog på henne var ryggbedövning; då blev hon lugn och fick vila lite. Men det vete sjutton om andningsövningar hade hjälpt henne även om hon fått öva innan; hon blev så panikslagen när det väl gällde att hon nog inte hade haft någon hjälp av dem.

  • 2xRed Ass

    Vad jag har hört av barnmorskorna på sjukhuset vi tillhör så är det väldigt positivt av de mammor som anammat profylaxandning.

    Frun min är inställd på att "lära" sig så gott det går för att underlätta.

  • SkåneP

    Funkade kanon för oss.

    Vi hade profylax och lustgas som enda bedövning (+ varm vetekudde). Lustgasen blir dessutom mer effektiv om den dras in under såndär kontrollerad andning.

    Bonus: Profylaxen funkar även om man t.ex. slår sig på tummen med en hammare eller kör stortån in i en kantlist.

  • boardrider

    Vi var aldrig på någon profylaxkurs (det fanns ingen i närheten), men profylax hjälper att förbereda och det får en att känna att man har viss kontroll över situationen. Min fästmö hade kollat upp allt sånt som var bra att veta innan vi ens var nära BF.

    Men bara för att man tror att man har kontroll behöver det ju inte bli så... Jag tycker det är bäst att förbereda sig så gott det går.

  • Dexter Van Der Killen

    Min älskade fru använde bara profylax, och en massa kärlek, för att få ut Tuva, funkade kanonbra. Inget annat behövdes, förutom ett långt varmt bad innan Tuva kom ut.
    Starkt jobbat tycker jag!

Svar på tråden Profylax...bra eller dåligt...