fruis: näe, det förstår jag... synd för oss bara, det skulle nog behövas lite fler barn!
zucchini: jaaa, det får man jättegärna göra! vi startar som sagt upp till hösten, och lokalen är på umedalen. men jag kan skriva ett privat mail till dig om du är intresserad.
tangled up in blue:
jo, det ska bli jättespännande att få vara med och utforma pedagogiken! vi har såklart läst så mycket vi kan, och flera av oss utbildar sig till förskollärare också, men jag tror att mycket av dagligverksamheten kommer att ligga på pedagogernas ansvar. därför känns det ju extra viktigt med vilka vi anställer. (jo, vi är ett fräldrakooperativ) Vi har pratat om vikten av dokumentation, både självdokumentation för pedagogerna, och att dokumentera barnens "arbete" på förskolan. Jag tror att det kan vara viktiga grepp för att veta vad som behöver utvecklas. Vi har också funderat på att undvika köskodade leksaker och miljöer för att underlätta det pedeagogiska arbetet. Tex dockvrån och bilarna. Det är ju inte så att vi tar ifrån barnen något ändå, vad som finns på förskolan och vad som finns att tillgå annars är ju inte alls samma sak. men det finns ju så himla mycket som går att göra! har du förresten läst kristina henkels bok "en jämställd förskola"? annars kan jag rekommendera den, där finns mycket om praktiskt arbete...