• mikalala

Genusförskola i umeå!

Vi är några i umeå som håller på att starta en genusprofilerad förskola. Om allt går bra kommer vår första avdelning starta till hösten.

Här tänkte vi att vi kan diskutera med varandra, pedagoger och nya intresserade.

Finns det exempelvis andra på forumet som har erfarenheter från andra genusförskolor, eller kanske fler umebor som vill ta del av vårt projekt?

Snälla respektera att detta inte är en tråd där vi diskuterar huruvida det är rätt eller fel med en genusförskola.

• Svar på tråden Genusförskola i umeå!
  • Shadilly

Jag måste säga att jag blir himla nyfiken! Vad menas med en genusförskola? Vad skiljer den från en vanlig alltså?

• mikalala

Vi vill att fokus ska ligga på jämställdhetsarbete, vet att andra förskolor jobbar med det också men vi vill att det hela tiden ska finnas med som en tydlig röd tråd i arbetet med barnen.

• Shadilly

Ah, det låter spännande, och välbehövligt! Jag ska kika in i den här tråden då oc hdå :)

• fruis

Jippie!

Synd bara att jag inte bor i Umeå, annars hade jag skrivit in mina barn direkt!

Jag har inga spontana idéer såhär på en gång men ville bara säga att jag blir glad när jag ser att det överhuvudtaget finns. JAg är så trött på dessa könsroller som inte låter människor vara som de är.

• solida

SYND att jag inte bor i Umeå, har haft sådana planer själv... Men har svårt att hitta folk att starta den tillsammans med. har varit drivande i genusarbetet på de jobb jag haft i flera år nu, och t ex gått olika utbildningar i detta.

Berätta gärna mera om era planer och hur det går!!

• Pixy

Låter intressant! Men vad är det mer konkret som ska skilja er från den vanliga förskolans jämstäldhetsarbete? Du pratar om en röd tråd i ett tidigare inlägg, men hur ser den ut? *nyfiken*

• Zucchini

Bra initiativ!!! Var kommer den att ligga? Kan man ställa sig i kö nu? Hur går det?

• fruis

Jo, jag har hört mycket gott om Umeå och även varit där på besök några gånger. Just nu känns det lite mindre format på stad ganska lockande men vill samtidigt inte flytta ifrån alla släktingar, speciellt inte barnens farmor som vi bor granne med.

• Tangled up in blue

Å så roligt!

Jag bor inte i Umeå eller så men jag vill gärna vara med och diskutera och utbyta tips/ideér! Jag är en nyexad lärare mot yngre åldrar som ska börja jobba på förskola i höst. Jag skrev mitt examensarbete om genusarbete i förskolan och har även gått en kurs som heter "Genuspedagogik med pedagogisk dokumentation" i utbildningen.

På nya jobbet i höst kommer det bli rätt mycket att göra tror jag. Tillsammans med två barnskötare ska jag bygga upp en ny småbarnsavdelning. Alltså 14 inskolningar på kort tid... Som förskollärare kommer jag ha det pedagogiska ansvaret och jag kommer absolut se till att genus och jämställdhet är något som genomsyrar hela verksamheten! Vet att det är en annan pedagog på förskolan som också är intresserad i ämnet så kanske kan man starta upp något projekt tillsammans.

Jag antar att det är ett föräldrakooperativ som ni tänker starta? Vad spännande! Vad har ni för influenser och hur har ni tänkt organisera genusarbetet i praktiken?

Kan tipsa om den statliga utredningen "Jämställd förskola" (SOU 2006:75) som går att hämta på internet men den har ni säkert redan läst.

Lycka till hur som helst!

• mikalala

fruis: näe, det förstår jag... synd för oss bara, det skulle nog behövas lite fler barn!

zucchini: jaaa, det får man jättegärna göra! vi startar som sagt upp till hösten, och lokalen är på umedalen. men jag kan skriva ett privat mail till dig om du är intresserad.

tangled up in blue:
    jo, det ska bli jättespännande att få vara med och utforma pedagogiken! vi har såklart läst så mycket vi kan, och flera av oss utbildar sig till förskollärare också, men jag tror att mycket av dagligverksamheten kommer att ligga på pedagogernas ansvar. därför känns det ju extra viktigt med vilka vi anställer. (jo, vi är ett fräldrakooperativ) Vi har pratat om vikten av dokumentation, både självdokumentation för pedagogerna, och att dokumentera barnens "arbete" på förskolan. Jag tror att det kan vara viktiga grepp för att veta vad som behöver utvecklas. Vi har också funderat på att undvika köskodade leksaker och miljöer för att underlätta det pedeagogiska arbetet. Tex dockvrån och bilarna. Det är ju inte så att vi tar ifrån barnen något ändå, vad som finns på förskolan och vad som finns att tillgå annars är ju inte alls samma sak. men det finns ju så himla mycket som går att göra! har du förresten läst kristina henkels bok "en jämställd förskola"? annars kan jag rekommendera den, där finns mycket om praktiskt arbete...

• SofiaoDaniel

En genusförskola behövs verkligen! De komunala förskolornas genusarbete räcker inte riktigt till. Visst kan det skilja sig mellan olika förskolor, men det jag har sett har varit långt ifrån tillräckligt. För vem vill inte låta sitt barn få en bra förskola där det får utvecklas till en egen unik individ och inte ett könskollektiv?

• Röda

Mycket intressant. Kan ni inte blogga om hur det går?

• mikalala

röda: det vore kanske en idé...

fast just nu har vi de senaste dagarna tappat en massa barn, för att föräldrarna varit tvugna att tacka ja till andra alternativ, eller tycker att det låter för osäkert med ett nystartat dagis... så med sorg i hjärtat talar vi nu om att skjuta upp projektet till nästa år. det känns så himla tråkigt när vi slitit så hårt. det känns också så himla viktigt med jämställdhet redan från början! hoppas hoppas vi kan köra ändå!

Svar på tråden Genusförskola i umeå!