• alos

Vem är närmast anhörig?

Om man inte är gift eller sambo och man är 37 år,vem räknas då som närmast anhörig till en?

• Svar på tråden Vem är närmast anhörig?
  • alos
    alos skrev 2007-06-27 00:15:05 följande:
    Om man inte är gift eller sambo och man är 37 år,vem räknas då som närmast anhörig till en?
    Inga barn har man heller.
  • SofiaO

Förälder väl? Finns inte de i livet, så blir det väl syskon. Tror jag. Rätta mig om jag har fel

• prinsesstårtan

Det brukar man kunna välja själv innom familjen. Typ mamma eller syster,,,,,

• timberhochmandie

Den du själv anger. Man brukar ju få fylla i listor på jobbet t.ex. där man ska ange närmast anhörig för att de ska veta vem de ska kontakta i en ev. nödsituation. Då fyller du helt enkelt i den som står dig närmast och som du skulle vilja att de kontaktade först. Någon som skulle kunna fatta sjukvårdsbeslut och liknande åt dig om du inte själv är förmögen att göra det.

• alos

Men om man inte har någon i livet då?Vad blir det då?
    Om man hamnar ex på sjukhus och man inte har nån närmast anhörig och uppge,hur blir det då?

• Mysluvan

Då uppger man en nära vän.
    Närmast anhörig är väl egentligen något man väljer själv om det är patientbrickan vi pratar om.?

Många är kallade, få är utvalda.
  • micorazón

Om man inte har någon familj så är det nog viktigt att du anger det nästa gång du besöker läkare/sjukhus så att de vet. Jag har min närmsta anhörig skriven i min kalender om något skulle hända mig. Har även en lapp i min plånbok..

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Anonym

Jag har min bror inlagd som ICE (In Case of Emergency) i adressboken i mobilen, för att vårdpersonal ska veta vem de ska ringa om någonting händer. Men nu när jag är sambo borde jag väl sätta min sambo istället Om jag inte hade haft mina syskon i livet hade jag (innan jag blev sambo) satt in en vän eller annan person som jag har förtroende för.
    Det är skönt att vårdpersonal kan kontakta någon om jag skulle råka illa ut. Både så att jag kan få någon som kommer och håller mig i handen och som kan svara på medicinska frågor. Personen ska helst veta om du t.ex. är allergisk mot något, din inställning i donationsfrågan (men det är förstås ännu bättre att klargöra på livsviktigt.se) ev. sjukdomshistoria som kan påverka etc.

Svar på tråden Vem är närmast anhörig?