• viha0409

ge bebisen vatten???

ger ni era bebisar vatten i flaska? har en snart 2 månaders kille och efter ett besök av farfar nu som "tjatade" att vi skulle koka vatten och ge killen det med flaska funderar jag om man kan göra det. Har inte hört nåt om det på bvc, inte heller har min syster gjort det med sitt barn som är 1,5 år. ska man ge eller inte??? varför/varför inte??? Vatten i sig kan ju inte vara farligt (om man kokar) tycker man.

• Svar på tråden ge bebisen vatten???
  • Nyfiken gul

Bebisar behöver inte vatten alls så länge de ammar/ får flaska.

De dricker sig "otörstiga" med hjälp av mjölk/ersättning.

Att ge barnen vatten är att lura de små och det ska man akta sig för!!

En sån liten bebis förstår inte att det är vatten utan tror att det är mat och kan därför bli mätt på vattnet och inte äta nästa gång... Inget man ska laborera med!!

Rekommendationerna är att man ska börja ge vatten/måltidsdryck först när man introducerar smakportioner.

• Maggis

Det gjorde aldrig vi heller. Melker började dricka vatten när han började med puréer o. dyl.
    Han ammade till 2 1/2 månads ålder och åt därefter ersättning och fick då i sig all vätska han behövde. På BVC menade sköterskan också att man helst inte borde ge vatten till så små eftersom det kunde ge falsk mättnadskänsla och inkräkta på näringen. Ja, inte vet jag... Men han kissade ordentligt så jag tyckte inte han behövde en massa extra vatten.
    Men visst är det märkligt att alla alltid ska tycka och veta så mycket om vad man borde göra och hur...

• mmonika77

Vi har gjort det sedan Filip föddes. Han har även fått te vilket han älskar, det finns speciellt bebiste...

• Mialia

Jag har hört att man inte ska ge bebisar annan vätska än bröstmjölk (om man nu ammar). Detta gäler tydligen även när bebisen börjar med pureér och liknande. Då ska bebisen få bröstmjälk som vätska efter matningen. Men detta beror ju iofs på om man fortsätter amma osv.

Jag har hört detta av min bästa kompis som fick barn i sept förra året. Hon har nog läst allt som går att läsa vad gäller graviditet och barn. Jag tänkte själv att vatten/vätska måste ju vara bra att ge. det tjatas ju alltid om att vatten är så bra att dricka. Men det finns nog lika mycket tips som det finns mammor och barnmorskor .

• Sofie

Jag ger min son vatten utöver ersättningen då han annars blir väldigt hård i magen av denna. Detta råd har jag fått på BVC och tycker själv att det fungerar mkt bättre än att ge tex Bifidus. Nu ligger min son iofs lite över den genomsnittliga viktkurvan också. Jag kan ju inte direkt påstå att han verkar tycka att det smakar ngt vidare, så ofta späder vi ersättningen lite istället för att ge enbart vatten. Däremot skulle jag inte ge extra vatten om jag kunde amma (såvida man inte vistas någonstans där det är väldigt varmt)..

• marremask

Min lilla tjej, 6 veckor gammal, har haft feber i några dagar. Jag tyckte då att man kanske borde ge henne lite vatten eftersom man själv ska ju bälja i sig vatten när man e sjuk. Ringde min bm och frågade, och hon sa då att så länge jag ammade och hon ville ha mat så skulle hon inte ha nått vatten. Bara tänka på att ha henne svalt.

• Jen

Om man ger ersättning kan jag mer förstå om barnet blir hård i magen eller så, men om man ammar förstår jag inte riktigt varför man skulle ge vatten. Den vätska barnet behöver får h*n ju och bara för att vatten är bra för vuxna att dricka betyder det ju inte att det är bra (eller bättre än bröstmjölk) för spädisar.

• PrincessOfIce

Små bebisar behöver inte vatten såvida det inte är sommar och stekhett ute..
    De släcker törsten med bröstmjölken eller ersättningen..
    Min son fick dricka vatten när han var riktigt liten men det var för att det var typ 30 grader varmt och Juli månad och han behövde mer vätska för att inte torka ut i hettan..

• Sonya

Jag har fått lära mig att man inte behöver ge vatten så länge man helammar och det inte är stekhett ute, typ tropiskt!
    Bröstmjölken är ju så smart sammansatt att det första som kommer är närmast vatten och törstsläckare, därför räcker det att man ammar lite hyppigare om man är i varmare breddgrader.
    Därimot är ju inte ersättningen byggd så, den släcker inte törsten först, och om man ger barnet en slurk av den i värmen så är det mer som att ge barnet lite mat.
    När det det kommer till riktig mat som gröt och pureer (inte smakisar) så är det en god ide att ge lite vätska efteråt, men då är ju barnet oftast så stort att det är ganska självklart.

Detta är vad _jag_ fått lära mig, men inte nödvändigtvis det ända rätta!

lycka till

• Matilda

Henna får nog vatten lite nu och då och nog äter hon mjölk för det! Hon dricker ju inte vatten alla gånger man bjuder åt henne, men ibland så tycker hon att det e gott! Hon gillar att bita på nappen! Men det gör hon inte när det e mjölk! Inte vet jag kanske vår Henna e speciell då som vet skillnad på vatten och mjölk....

• Mandy

Jo mina föräldrar var oxå på mig om att ge vatten. Men jag frågade dem varför då. Är ju onödigt så varför ge vatten. Trots att det var väldigt varmt i somras så tyckte inte Bvc det eftersom hon regelbundet ammade och fick i sig all vätska hon då behövde.
    Tids nog till gröt och puré är det ju bra men det är ju inte förrän tidigast vid 4 månader.

• Ribbed

Vi fick rådet att ge vatten när hon var liten 3 veckor. För att hon inte skulle hicka så mycket.

• Wilja

Jag har gett mina vatten när dom varit riktigt små.
    Tex på sommaren när det varit kanonvarmt eller liknande.

~W~

Svar på tråden ge bebisen vatten???