Usch vad jobbigt. Jag läste din andra tråd om det här och jag tycker det verkar vara mobbning, och ja, 3 åringar kan mobba, visserligen har bara ett fåtal klurat ut hur man gör det, men jag har sett det själv och vet att det förekommer.
Dagispersonalen måste prata om det här med barnen och göra det klart för dem att det inte är accepterat.
Man kan styra en 3 åring, men det är ju inte lätt.
De flesta fall jag har sett av mobbning i så låg ålder har berott på att barnet mår dåligt och då tar all sin frustration ut över de som står dem närmast, i ditt fall skulle nog det vara din dotter.
I min sons klass (nu är de 5 år gamla, men fortfarande väldigt små) har de en kille som haft det väldigt jobbigt senaste året med att familjen var hemlösa ett tag, han blev själv mobbad, har just opererat sig, haft hörselnedsättning mm mm. Det var inte något barn han inte tyckte om som han själv börjat mobba, utan sin bäste kompis- C, på väldigt lika sätt som x. Han utesluter bästisen, säger att barnen måste välja mellan dem, ljuger om att C har slagit honom när han inte har gjort det, sparkar och slår honom.
Samma sak med min son, det var hans bästis som började mobba honom, han blev svartsjuk när min son ville leka med andra barn också när de började skolan, min son bad honom alltid komma och leka tillsammans med de andra och han var aldrig utesluten från lek, men den här killen mår inte bra och kunde inte acceptera att han var tvungen att dela min son med andra. Så istället började han mobba min son.
Kan det vara så att x blivit avundsjuk på din dotter? Man vet ju inte vad som pågår i andras liv egentligen, nu kan hon ju ha det underbart hemma, men det kan lika gärna vara jobbigt och din dotter kanske var den hon kände sig säker med. Det behöver ju inte vara hemma det är jobbigt heller för den delen. Men om din dotter kanske ville leka med någon annan ett par dagar, vilket hon ju måste få göra, eller om x varit sjuk och hade det svårt att se din dotter med någon annan på dagis när hon kommit tillbaka, kan det ha blivit en reaktion till det hela som hon nu inte klarar av att hantera eller sluta.
Bara en teori, men oftast mår barn som mobbar inte speciellt bra, det hjälper mig att tänka så i alla fall när jag blir ledsen och arg på min sons mobbare.