• Camilla1981

Mina händer domnar hela tiden!

Är det någon som har som jag? Alltså det började väl för en vecka sen, mina händer "somna" hela tiden och värker. Värken kan jag tänka mig att jag har för att´jag har ganska mycket vätska i händer och fötter.
    Men just att de domnar bort hela tiden. I natt vakande jag flera gånger av det och nu under morgonen har det hänt fler gånger.
    Nån mer som har så?

• Svar på tråden Mina händer domnar hela tiden!
  • FruLinda

Det kallas för karlpaltunnelsyndrom. vissa får det när man är gravid, pga svullnad i händerna. försvinner efter förlossning. det är inget farligt. själv är jag opererad för det så jag vet hur jobbigt det är när händerna domnar hela tiden.

• Camilla1981

Men det är vanligt alltså? Jag har aldrig hört talas om et vid graviditet?
    Jag behöver alltså inte vara orolig?

• Pethrelita

Nej det behöver du nog inte, jag har haft det så sedan v. 8, både värk och domnande händer. Vaknade mitt i nätterna av att man inte kunde känna händerna ordentligt. Nu är det mer värk, kan inte knyta händerna och det gör jäkligt ont men snart är det ju över

• annaoedvin

Jag gick igenom samma sak! På mig började fingrarna domna bort runt v 32. Började i ett par fingrar och sedan spred det sig till alla fingrar på båda händerna (inte så farligt i lillfingrarna dock). Var bortdomnat konstant, med vissa stunder då det var något bättre. Fick stödskenor att ha på natten så att händerna hela tiden skulle hållas öppna. Inte speciellt bekvämt!! En vännina till mig hade kvar sina symptom ett halvår efter förlossningen men på mig försvann det sammtidigt som allt vatten. När vi kom hem från BB var händerna som vanligt igen!

• Camilla1981

Ok, men jag ska till min bm på fredag, kan ju ta upp det med henne då.
    Brukar man få låna stödskenor eller måste man köpa det själv?

• annaoedvin
    Camilla1981 skrev 2007-06-27 10:39:07 följande:
    Ok, men jag ska till min bm på fredag, kan ju ta upp det med henne då.Brukar man få låna stödskenor eller måste man köpa det själv?
    Jag fick köpa mina. De kostade typ 80 kronor så det var ingen fara! Hoppas bara att din BM är bättre än min.. Jag var tvungen att gå till en läkare på vårdcentralen för att få mina symptom bekräftade och sedan fick jag en remiss för handskenorna. Jävla byråkrati. BM, VC och de som hade skenorna sitter alla i samma lilla byggnad men ändå var jag tvungen att springa runt där som en tok. Läkarbesöket tog typ 30 sek och jag fick betala som för ett vanligt läkarbesök, ingen dålig timpenning dom har Glad ! Aarrrggg, minns nu hur irriterad jag var...
  • Camilla1981

Men om det nu är så vanligt så kanske dom borde fundera på att det ska finnas några låneskenor haha men det skulle väl aldrig hända antar jag!
    JAg förstår att du blev arg det skulle jag också blivit!

• AnniPanni

Det är vanligt. Jag får det varje gång jag är gravid o det verkar komma tidigare o tidigare. Jag har börjat få problem redan nu i v14 men jag har börjat sova med mina skenor o de funkar bra

• Annione

Svårt med låneskenor eftersom man formar skenan efter varje patient. Kontakta en arbetsterapeut på din ort, förmodligen de eller sjukgymnast som fixar skenor till dig. Olika vad gäller kostnad. Här betalar man besöket till arbetsterapeuten och får sen ortoserna kostnadsfritt.

• Damien och Adrian

Jag ahr också detta problem sedan två veckor (är nu i v 30). Jättejobbigt, kan inte öppna flaskor utan att få ont osv.... Känner mig inte direkt svullen dock.

Tränar fingrarna och känsel hela tiden, om man tappar känseln ska man kontakta BM.

• Camilla1981

Ok men jag ska höra med bm som sagt så får jag se vad hon tycker. Men om det blir lika jobbigt i natt så tar jag kontakt med henne redan i morgon bitti.

• Natalii

oj va skönt att höra att d e fler som har d såhär!! förtillfället har jag aldrig nån känsel i fingertoppen på långfingret, vaknar på nätterna av att handen "sover" å d sticker ..ibland kan d klia..skitstörigt..men d finns ju värre saker tex halsbränna!!! om man nu ska lese det positivt! =)

• KKaarriinn

Samma här, kan inte ens böja fingrarna på morgonen när jag vaknar.. men jag brukarspruta iskallt vatten på dom så blir det lite bättre :)

• blommanigbg

Jag bara sa till min bm att jag inte kunde röra fingrarna på morgonen att de domnade osv.. Då gav hon mig ett telefonnummer till en arbetsterapeut. Jag ringde och fick en tid två dagar senare. Arbetsterapeuten provade ut skenorna åt mig.

• Mumzzan

jag har inte läst igenom alla svaren så du får kanske dubbelt! jag hade oxå så i mitten av min graviditet.. mot slutet släppte det!
    jag ringde själv arbetsterapeuten och fick komma dit och prova ut skenor att ha på natten! det kostade som ett vanligt läkarbesök att gå dit och skenorna kostade inget!
    hoppas du får hjälp för jag vet hur ont det gör!

Svar på tråden Mina händer domnar hela tiden!