• MagnusPillan

Spyr av ersättning!

Spyr av ersättning men inte av bröstmjölk. Någon som har erfarenhet av detta??

• Svar på tråden Spyr av ersättning!
  • veronicaermanbriks

...Äter mamman mjölkprodukter??? Det kan ju nämligen vara så att liten inte tål komjölksprodukter.

1+1 är 3..eller???
  • veronicaermanbriks

Jag menar ju äter du mjölkprodukter

1+1 är 3..eller???
  • Mamma och Mor

Kanske sväljer barnet mycket luft under matningen ur flaska?
    Annars så är ju ersättning mer svårsmält än bröstmjölk, vilket också i en del fall kan resultera i kräkningar.

~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • MagnusPillan

okej, ja jag äter mjölkprodukter och har inte märkt nån reaktion på honom av det...

• Elisabeth 79

Prova någon annan ersättning. En del barn klarar bättre av NAN än Babysemp och tvärtom. På apoteket har de en ersättning som ska lägga sig som en geleaktig hinna i magen viljet ska bidra till mindre kräkningar. Vår son kräks mindre av NAN än av Babysemp.

• Snutte85

min dotter ger jag ersättning.. hon spy en del av d.. men jag frågade bvc om d va någon fara,, dom svarade mig att ersättning e ofta mer mättsamt än bröstmjölk så om dom får i sig lite för mycket av d så spyr dom upp de lr bajsar ut d..

• Suskiv

Bebis kan vara mjölkallergisk. Inte alla reagerar på att mamman äter mjölkprodukter.

• Elater

Min bebis spydde av ersättning också, men inte av bröstmjölk!

Han får sojaersättning, men nu när han är 8 mån så är han inte sojaallergisk.

Jag tror att det handlar om att bebisen inte riktigt är redo för annan mat än tutte... om ni ammat tidigare.

Prova att blanda med MYCKET bröstmjölk, så han får en chans att vänja sig. (Börja med 90/10 - jobba dig sen uppåt.)

• Hallonpaj

Ja, det är ju en massiv mängd komjölk och dessutom betydligt mer svårsmält än bröstmjölk. Min äldsta fick ersättning ett antal gånger i början och hon kräktes jättemycket och bajsade även ut en del osmält.

Måste du tillmata då? Jag fick igång amningen bättre efter några veckor och slutade med ersättningen då.

Annars prova annat märke av ersättning.

Om barnet inte tål komjölksbaserad ersättning kan man få recept på komjölksfri.

• Hallonpaj

Barn kan förresten vara känsliga för komjölk utan att vara direkt allergiska eller intoleranta. Min dotter kräktes (mycket illaluktande ) av grädde och glass tills hon var över året. Precis som hon gjorde av ersättning. Hon fick smaka lite på sommaren när hon var nästan 1 år alltså, hon åt ju liksom inte glass eller pannkakor med sylt och grädde dagarna i ända under hela bebistiden. Mjölk i glas fick hon inte smaka förrän hon var ganska stor, pga det här.

Men allergisk var hon inte, och tålde mjölk i mat samt youghurt och har inga andra alergier alls. Men magen klarade nog inte komjölken innan tarmarna hade mognat mer.

• Paragraf

Jag har provat tre olika ersättningar och funnit följnde:

Min dotter kräks kaskader av BabySemp. Hon blir som en fontän av spyor så BabySemp har jag slutat ge.

Nan fungerar bättre.

Bäst fungerar Apotekets Nutramigen. Nackdel: KOSTAR SKJORTAN! (179kr för en burk). Men funkar inget annat så är det bara att betala och se tråkig ut.. Men fråga på BVC innan du byter till Nutramigen.

Svar på tråden Spyr av ersättning!