• JennyPenny

Tillfälligt temp-dip en vecka efter ÄL?

Hej alla,
    jag tempar för första gången och hittills har kurvan betett sig precis som den ska: liten nedgång precis innan ÄL, sedan rejäl höjning efter ÄL. I ca en vecka efter ÄL hade jag högre temp än vanligt - men igår så dippade plötsligt tempen rejält (jag mätte två gånger för att vara säker). Idag är dock tempen tillbaks på den högre nivån igen.

Är det någon som känner igen det här fenomentet och vet vad det kan betyda?

kram!

• Svar på tråden Tillfälligt temp-dip en vecka efter ÄL?
  • Cino

Det kan vara en inplantationsdip. När ägget fäster i livmodern kan man få en dip som varar en dag. Ägget fäster ca 7-12 dagar efter äl. MEN, det behöver inte betyda att du är gravid...jag hade en superfin temp-dip förra månaden men tant röd kom ändå....Men så klart hoppas jag ju att det inte är så för dig! Håller tummarna!!!
    Kram

• mimmi

Det finns vissa statistik som visar på att tempen dippar när ägget fäster. Inte för alla. Men för en del.
    (och en del kan få en sådan dipp i alla fall...)

Läs mer om det på: www.fertilityfriend.com

Har själv just haft en minidipp (0,1 ner)... som jag så klart hoppas är en sådan. Men jag tror att den är för liten för att räknas kanske och jag hade den i två dagar (det ideala är en dag som du fick).

Hoppas att det är graviditet på gång för dig!

• JennyPenny

Tack för era svar! Det låter ju som något positivt att tempen dippade. Men precis som ni säger- det behöver ju inte betyda att man är gravid. Men hoppas gör man ju i alla fall alltid...

kram och tack!

• Linda

En följfråga från mig om ni inte har något emot det.....får alla som blir gravida förhöjd temp efter äl eller finns det sådana som fortsätter ha "normal" temperatur??

• JennyPenny

Hej Linda,
    vad jag har förstått av min läkare och av andra här på siten, så ska tempen gå upp efter ÄL (oavsett om man är gravid eller ej). Om man inte är gravid så går tempen ner igen i samband med mens. Är man gravid så är tempen fortsatt hög, i alla fall ett tag. Men jag kan inte svära på att det fungerar så för alla - ingen regel utan undantag

Så här står det om temperaturförändring i den informationsborschyr jag fick hos doktorn:

"Om temperaturen inte sitger tyder det på utebliven ägglossning. Om temperaturförändringen varar mindre än 10 dagar tyder det på otillräcklig funktion hos gulkroppen. I båda fallen finns anledning att undersöka hormonnivåer i blodet för att klarlägga orsaken."

Hoppas det var till någon hjälp. Det finns säkert någon annan här som kan mer om detta än jag...

• Linda

Tack för svaret Jenny....mest nyfiken faktiskt, har inte testat och tempat ännu.....men vi får väll se, någon gång lär jag ju få börja med det oxå!

• mysisen

vad komiskt... samma sak har hänt mig!!. Jag hade en tempdipp igår från att ligga på 36,7 hade jag 36,4 och idag är den upp på 36,8!!
    Jag hade ÄL i måndags förra veckan om man skall utgå från tempkurvan.
    /Mysisen

• JennyPenny

Hej mysisen,
    då håller vi tummarna för oss och hoppas på att våra tempdip är tecken på graviditet.

En liten brasklapp bara...jag sökte en del på "implantation dip" på nätet igår och hittade både sidor som säger att det finns ett samband mellan en dip och graviditet, medan andra hävdar att det bara är en myt och inte alls vetenskapligt bevisat.

Men man kan ju välja vilken teori man vill tro på. Själv väljer jag den första och lever på hoppet så länge som möjligt.

Vore roligt att veta hur det går för dig, mysisen - hör av dig och berätta när du vet!

• JennyPenny

Jag vill bara föra till protokollet att jag blev gravid den här gången, sen om temp-dipen berodde på det eller inte, låter jag vara osagt...

Svar på tråden Tillfälligt temp-dip en vecka efter ÄL?