Springer spaniel fråga.
Vad heter en Springer spaniel som används inom jakt? Är det Working spaniel? De är väl något mindre än den vanliga Springer spanieln. Eller vad kallar man den?
Vad heter en Springer spaniel som används inom jakt? Är det Working spaniel? De är väl något mindre än den vanliga Springer spanieln. Eller vad kallar man den?
De bekanta som jag har som jagar med sina Springrar kallar dem Jakt-Springer.
Har för mig att det heter Working Springer Spaniel.
Tack för era svar. Jag hittar absolut ingenting på varken jakt spaniel, jakt springer spaniel, working spaniel eller working springer spaniel. Har luskat runt på nätet men utan resultat. Tycker det är lite konstigt. De finns ju och man ser dem ofta i jaktsammanhang. Och de har ju mycket som skiljer sig från den "vanliga" springer spanieln i bland annat storlek.
Springer spaniel finns vad jag vet som engelsk eller welsh, båda används i jakt (samma jaktform) de övriga spanielhundarna ex, sussex, cocker, field och clumber är också jakthundar. working springer eller jaktspringer är ingen egen ras, utan någon av spanielraserna som avlats fram för att ha särskilt goda jaktegenskaper, oftast springer eller cocker. Hoppas jag redde ut dina frågetecken =)
Ja, working springer eller jakt springer är ju springer spaniel. Ungefär på samma vis som det finna olika typer av Labbe, jakt typ och "vanlig" labrador. Men det finns inget att hitta om detta. Letar man upp Springer spaniel så är det den vanliga typen man får fram överallt. Var hittar man springer spaniel som är avlad lämpad för jakt?
Jag kollade nu och hittade på info på en sida från skk.
Vargtass, menar du när du letar efter uppfödare eller om du söker vanlig info på nätet? jag fick fram mycket när jag googla på working springer spaniel.
Fick du? hihi... Jag och datorer. Det funkar inte. Hur och var sökte du?
Ja, jag letar både uppfödare och fakta. Det är inte aktuellt för oss att skaffa hund nu. Har precis tagit avsked av vår gamla och har bara kvar vår tidskrävande Schäfertik 3 år. Hon tar mycket tid och vi har dessutom tvillingar på 1år och två större barn. Men om några år när allt lugnat sig lite och min sambo kan ägna mer tid åt jakt igen så tror vi att Springer spaniel skulle vara den ultimata rasen i vårt liv. Men så vill jag ju ta reda på så mycket som möjligt innan. Han vill ha en apportör vid jakt. Främst har- o kaninjakt. Den ska även fungera som en trevlig promenad kompis åt mig som går långa rundor dagligen med Schäfern och vara lämplig med barn. Alltså mycket hundvana barn som lär sig att respektera hundar och handskas med dem på ett sunt sätt. Spanielraserna är ju himla trevliga. Annars är alternativet en retriverras. Men jag tror mer på en Springer spaniel för just oss. Men jag vill bara forska runt lite i möjligheter. Det är säkert mitt sätt att bearbeta bortgången efter vår gamla.
Tråkigt med er hund som har gått bort!
Jag har en springer spaniel. Inte avlad speciellt med tanke på jakt. Vi har dock jagat en del med henne och har även hållit på med viltspår. En hur trevlig ras som helst!
Jag sökte på google på working springer spaniel (sök efter svenska sidor) det borde funka för dig med =)
Ledsen att höra om er hund, vi förlorade också våran hund, för bra precis ett år sedan. vi skaffade en ny på engång så nu har vi en ettårig norrbottenspets som vi jagar med.
Lycka till när det är dags!
Springer spaniel det är en jätte trevlig hund!! Har precis tagit bort min allra trognaste vän efter 11 långa år tillsammans,saknar honom så enormt mycket min älskade hund!!! Ang det här med vad man kallar en springer som jagar så kallas dom just jaktspringer. Extremt roliga hundar att arbeta med jakt och vattenappotering var det bästa han visste!!