• Fröken NollÅtta

EDA och spinal bedövning

Ni som tagit både EDA vid första förlossningen och sedan spinal vid den andra eller tredje eller.....osv

Är det samma sorts bedövning, alltså känns smärtlindringen på samma sätt som EDA?
    Jag vet att spinal brukar ges till omföderskor istället för EDA eftersom dem oftast föder fortare och spinal har en kortare verkningstid än EDA.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Svar på tråden EDA och spinal bedövning
  • juciefruit

vet inte, men undrar också

• Familytime

det är samma typ av bedövning men spinalen går mycket snabbare.. befriande snabbt. Den är helt enkelt lovely.....

• Archandra

Skillnaden är såvitt jag har förstått det att man kan fylla på EDA, men inte spinalbedövning. Drar förlossningen ut på tiden behövs alltså EDA eftersom spinalen bara varar ett par timmar.

• Alicantina

Jag frågade min bm om spinal..hon sa att den bara används
    vid kejsarsnitt. Skumt! Jag trodde att jag kunde testa den eftersom jag e andrabarnsföderska.

Blanda hon ihop den me nåt annat el. vet ni att man kan ta spinal vid vaginal förlossning?

• Pepa77

TYckte det var lika. Det var så skönt när de började värka...  :)

• Shirley

EDA kan man ju fylla på, slangen sitter kvar i ryggen

Spinalen fyller man inte på, man får en spruta bara och bedövningen ger snabbare effekt men varar inte lika länge.

Epiduralbedövning

Vanligtvis kan man få epiduralbedövning när som helst under hela förlossningsskedet men den läggs oftast när värkarbetet är igång och livmoderhalsen är öppen tre till fyra centimeter. För det mesta fungerar smärtlindringen bra under öppningsskeden om man har fått epiduralbedövning, men i slutfasen när livmoderhalsen är helt öppen är spinalbedövning en bättre metod.

Spinalbedövning

Tekniken liknar den för epiduralbedövning, men i stället för att föra in en plastslang använder narkosläkaren en tunn nål som förs in genom ryggmärgshinnan och sprutar in bedövningsmedlet direkt i ryggmärgsvätskan.

Spinalbedövning är oftast en enklare metod och den smärtstillande effekten kommer snabbare. Den brukar ge bättre smärtlindring än epiduralbedövning under utdrivningsfasen, men man kan ändå känna en tryckande känsla i underlivet och mot ändtarmen. Nackdelen är att man bara får effekt i högst två timmar eftersom det inte går att fylla på bedövningen efteråt. Därför används spinalbedövning främst om man är omföderska och befinner sig i slutet av en snabb förlossning som förväntas vara avslutad inom två timmar.

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & Freya 0706
  • Shirley

Ja man kan få spinal vid vag förlossning. Men den man får vid snitt är mkt mkt starkare och av den känner du inte ens att du har fötterna kvar. Spinalen vid vag förlossning är mer lik eda, men att man inte kan fylla på den.

Alicantina skrev 2007-06-28 14:22:33 följande:
    Jag frågade min bm om spinal..hon sa att den bara används vid kejsarsnitt. Skumt! Jag trodde att jag kunde testa den eftersom jag e andrabarnsföderska. Blanda hon ihop den me nåt annat el. vet ni att man kan ta spinal vid vaginal förlossning?
  • Alicantina

ok va bra...då kanske spinal e ett alternativ då?
    Vet nån om den har samma biverkningar som eda?
    Att man får svårt att kissa efteråt el. att det drar ut på
    förlossningen?

• Familytime
    Alicantina skrev 2007-06-28 17:14:30 följande:
    ok va bra...då kanske spinal e ett alternativ då?Vet nån om den har samma biverkningar som eda?Att man får svårt att kissa efteråt el. att det drar ut påförlossningen?
    Ja biverkningarna kan var desamma. Fast för mig var det inte alls så. Jag var på toa en kvart efter förlossningen och sen gick jag och duschade, så för mig var det inga probem. Om det finns risk att det drar ut på tiden sätter de ofta dropp, så värkarna blir starkare.
  • Familytime

Om du får EDA eller spinal finns risken för att värkarbetet stannar av, så de sätter ibland dropp för att få igång värkarna. Droppet påverkar ju inte ryggbedövningen, den bedövar ju lika mycket för det. Men om man får dropp, så be sköterskan att vara extra noga med att kolla på hur du svarar på droppet. Jag svarade ruskigt bra på den och behövde inte alls mycket dropp för att få fart på värkarna. Man ska inte ha mer än fem värkar på tio minuter, så det är en bra gräns att försöka komma ihåg. Ibland behöver de påminnas om att hålla extra koll. När man har dropp blir inte förlossningen utdragen, oftast. Då kan det rentav gå undan!

Svar på tråden EDA och spinal bedövning