• juciefruit

Någon mer som återfått sitt illamående runt vecka 30?

Jsg hade det verkligen jättetufft mina 17 första veckor, spydde varje dag! Sen tog det ett abrupt slut i vecka 18 och jag har sedan dess mått väldigt bra. Inget nämnvärt ont i ryggen eller liknande. MEN så för några dagar sedan började det igen, (jag är i vecka 31) nu kräks jag varje dag igen och har svårt att klara av att jobba hela veckan. Vad ska man göra?

Är det någon mer än jag som återfått sitt illamående i slutet av graviditeten?

• Svar på tråden Någon mer som återfått sitt illamående runt vecka 30?
  • Familjen Höög

började också må illa igen vid vecka 30 men det gick över efter ca 1-1,5 månad.

• flippertjejen

Jag var illamående dagligen fram till vecka 15. Jag kräktes aldrig men hade SeaBand runt händerna dygnet runt och åt en del Postafen.

Nu är jag i vecka 33 och går morse kräktes jag för första gången. Illamåendet har återvänt litegrann. Jag tror det är för magen är så stor och trycker på tarmer mm. Jag blir alltid illamående nu när jag ligger och badar så jag får sitta i badkaret.

• Mephala the ranger

Oj oj stackars dig :( Fy tusan. Jag spydde en massa ibörjan, fick i princip leva på postafen för att få i mig någon näring alls. Det gick väl över i vecka 16 och har mått bra efter det. Men har ungefär som du bröjat få igen morgon illamåendet i v 30. Inte så att jag spyr (tack gode gudinnan) utan jag mår bara illa efter jag ätit på morgonen. Men det går över efter några timmar. Kan även ha lite illamående på kvällen . Ifall jag somnar mitt på dagen och vaknar upp efter några timmar känner jag mig halvt spyfärdig. Inte kul :(

Hoppas verkligen att det går över! Finns väl inga bra råd att ge förrutom de redan kända, små portioner och ofta, ät innan du stiger upp. Funkar inget, pröva postafen. Man blir otroligt trött och dåsig av dem, men man får då behålla maten!

• Ocean WoW

Ja det är vanligt att det kommer runt v 34 igen då man får den andra vågen hormoner. Min BM har beskrivit det som att man blir hormonförgiftad (fast man inte blir det självklart). Det är bra för då gör ju kroppen det som den ska.

Anledningen till att man mår så bra i "mitten" av graviditeten är för att hormonbalansen är är mildare. Jag blev illamående igen vid v 30 också. Det kommer och går och är inte alls lika jobbigt som den första vågen däremot.

• Morghana

Jo mitt illamående kom tillbaka det med.
    Inte så jag kräks eller så...men jobbigt att gå upp på morgonen när illamåendet sitter i och sedan kommer det på kvällarna igen.
    Får iaf slippa det under dagarna!
    Är i v35 nu och har väl mått illa 2-3 veckor till och från.

• juciefruit

tack för era svar, känns lite bättre när man vet att man inte är ensam i världen om att känna såhär

Svar på tråden Någon mer som återfått sitt illamående runt vecka 30?