• Joona

    Måsunge ramlat ur boet

    På min mammas gård mitt inne i stan, i norrköping, går det en liten måsunge som ramlat ur boet.
    Den har varit där 2 dagar nu och mammamås vakar över den och jagar alla grannar som rör sig på gården!

    Bryr sig nån om måsungar eller låter man bara naturen ha sin gång?
    Det borde ju finnas nån djurvän eller organisation som kan ta hand om ungen?

    Så synd om den och nu börjar skator flockas på gården ochså! Usch!

  • Svar på tråden Måsunge ramlat ur boet
  • målvakten

    om måsmamman finns och vakar över den ska inget göras mamman till ungen har koll på sin bebis.

  • Leonor

    Mamman är ju där. Det är positivt. Det är inte bra att ta ungen därifrån om den inte är övergiven.

    Annars är mitt tips att ringa en veterinär och fråga, fråga inte på familjeliv.

  • micorazón

    Det finns viltskyddsföreningar överallt i SVerige som åker ut och hämtar skadade fåglar eller fågelungar som har trillat ur boet. Kola upp det hos närmsta veterinär o ring direkt!


    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Joona

    Leonor, jo klart jag frågar på fl ni alla har alltid så bra tips på vad man ska göra!

    Ja mamman är ju där som sagt det är bra! Men förra året hände samma sak och den mamman gav upp efter 4 dagar och måsen försvann från gården efter 7 dagar. Den vandrade väl iväg, hoppas den flög iväg, för den sprang där och prövade sina vingar. Men den dog nog om jag ska vara realistisk och det kommer nog denna göra med Kraken!

  • Joona

    micorazón: Tack ja då ringer jag dit, bra!
    Tänkte att viltskyddsföreingar kanske inte bryr sig om en mås utan bara örnar osv.

    Minns en gång när jag hittade den skadad iller och bad om hjälp med den coh de visade sig vara en vesla. Alltså det var en bebis. Den avlivades, hade turen att slippa den notan.

  • micorazón

    nejdå, de hjälper dig! Jag har ringt om en and en gång och de skickade en person diretk för att hämta den skadade anden...


    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • AstraTrillian

    Om en mås-förälder är där så låt de vara.

    Ska man vara krass så ska ju faktiskt andra djur också ha mat ifall att den blir övergiven. Det är bara jobbigt att se men händer precis hela tiden.

  • Xgirl83

    Här i stan går det måsungar som trillat ner från tak och sånt överallt. Jag tror det går bra för de ungarna (så länge de inte slår ihjäl sig/skadar sig i fallet från taket). Vad jag har sett iaf så går de runt på marken tills de är flygklara, jag trodde nästan att det "skulle vara så".

  • jojo7

    en måsunge trillar aldrig ur boet. utan det är mamman som tror att ungarna är flygfärdiga och typ puttar ner dom från taken. dom flesta kan flyga men det brukar vara någon som inte kan det.. ge det en vecka så ska du se att den flyger..

    Akta er för att gå nära den bara eller jaga den. en måsmamma är som en hök om någon är på deras ungar..


    ♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, BF 21:e oktober~
  • marie1973

    Jag har arbetat ideelt på KFV som fanns utanför Vallentuna förr. Vårt råd är att låta den vara om den inte har några uppenbara skador. Så länge mamman är där i närheten så sköter hon om den. De flesta av våra fåglar hoppar ur boet självmant när det är dags tt flygträna och det gör dom från marken.

  • Euphorbia

    ALLA fågelungar hoppar ur bot förr eller senare, förra årets unge flög förmodligen söderut, det var nog därför ni inte såg den nåt mer.

  • Joona

    Ok, tack för alla svar! Ja vi låter den nog vara så länge mamman är där! I och med att hon är där och vaktar så ger hon den nog mat! Ja tänk vad små djurungar får ens hjärta att smälta

  • marie1973
    Joona skrev 2007-06-29 07:28:20 följande:
    Ok, tack för alla svar! Ja vi låter den nog vara så länge mamman är där! I och med att hon är där och vaktar så ger hon den nog mat! Ja tänk vad små djurungar får ens hjärta att smälta
    Mat får den så länge mamman är där, det behöver du inte oroa dig för. Om läge skulle förändras så hr av dig för man kan hjälpa de små liven.
  • Joona

    Måsungen lever ännu och mammamås vaktar och matar!

    Vågar knappt gå in på min mammas gård då får man en beskyddande mammamås i skallen!

    Den är så liten men nu har den vuxit massor

    Igår berätta mamma att det gamla skatboet blåst ur trädet och låg på marken. Senare under dagen ser hon en kvinna med boet i famnen jaga den stackars måsungen för att de skulle hoppa i boet vilken idiot! Hur fick hon till det? Måsen sprang för livet och pep och kvinnan efter, vilken syn!!!
    Mammamås var inte där just då och det var ju synd, skulle behövt jaga bort den där galna kvinnan.

    Man jagar ju inte en fågelunge med ett bo, möjligtvis lägger mat i det, inte ens det tycker jag, förstår inte hur hon tänkte!

  • forumgäst

    Måsungar på marken i juni är helt normalt , de "ska" puttas ur boet innan de kan flyga och matas på marken av föräldrarna som ofta sitter på hög höjd och har full koll på sina små. Måsungarna är inte övergivna även om de verkar så. Om de befinner sig mitt i gatan eller på annan farlig plats kan man lyfta upp dem och flytta till närmaste säkra ställe, de blir inte övergivna om de luktar människa. Måsungarna lär sig sedan flyga från marken. Har man måsungar t ex på sin innergård kan man se när de flygtränar senare i sommar. Man kan gärna sätta ut friskt vatten om det blir en varm och torr sommar och ett sol/regnskydd kan vara uppskattat men egentligen behöver de för det mesta ingen hjälp av oss människor.

Svar på tråden Måsunge ramlat ur boet