Olovlig körning!?
Vad kan påföljden bli om man kör utan körkort? Fängelse eller böter?
Om en person utan körkort kör en bil som står på en annan person. Kan de personen som står på bilen bli straffad för detta?
Frågar för annans räkning.
Vad kan påföljden bli om man kör utan körkort? Fängelse eller böter?
Om en person utan körkort kör en bil som står på en annan person. Kan de personen som står på bilen bli straffad för detta?
Frågar för annans räkning.
Ja, på båda frågorna... Fängelse eller böter beroende på hur allvarligt brott det är frågan om och den som lånar ut sin bil till någon utan körkort döms för medhjälp till olovlig körning.
Oki, tack för ditt svar!! Då är det som jag trodde.
En fråga till vad kan avgöra om personen i fråga får fängelse istället för böter?
Vad skulle ni göra om ni visste att en person körde bil då och då utan körkort??
Ja, med tanke på att personen som kör kanske inte är så bra på att köra samt att mitt barn kan finnas framför, så skulle jag INTE tycka att det var trevligt. Lika lite som jag uppskattar rattfylla ungefär.
Och nej, jag tror inte att man får fängelse för det, möjligtvis om det skulle inträffa en incident. Är man dessutom ostraffad innan blir det nog inget fängelse.
Om man kör bil efter att man har fått körkortet indraget, eller om man vanemässigt kör bil utan körkort eller om brottet "eljest är att anse som grovt" så är det fängelse i straffskalan (högst sex månader).
Jag skulle nog prova med att upplysa personen om vilket straff han kan få, och också den som lånar ut bilen om att han/hon också kan straffas och om inte det hjälper och jag faktiskt är orolig över hur personen kör så skulle jag nog anmäla det.
om han/hon tagit din bil utan att du vetat de så händer det dig inget..har personen ingen kriminelt bakom sig tidigare så blir det troligen böter å vilkorligt..å uppskjuten lämpa
Tack för alla svar!
Alle- Menar du att 30% av alla förare i STHLM ej har körkort!!! Det är ju hemskt i så fall.
En jag känner kör uselt, verkligen uselt och har körkort. Själv har jag inte råd med körkort men kör bra.
Livet är orättvist.
Alle- Jaha..jag tänkte väl det.
idiblon- Jo, livet är bra orättvist ibland.
Men om man nu kan ta körkort så tycker jag att man ska göra det (om man nu vill köra bil). Annars så ska man ge fan i bilen oxå. Jag har kämpat för mitt körkort och när folk kör utan körkort så tycker jag att det känns för jävligt.
Nej, jag håller med om att det inte borde vara så dyrt. Och självklart så kämpar du lika mycket som en annan inte så jag menar
Men om man nu har ekonomin men inte tar körkort ändå. Då är det ren lathet och man borde få en spark nånstans! (om man kör bil utan körkort då alltså)
Det är tveksamt om försäkringsbolaget kommer att betala ut ersättning vid eventuell olycka om man kör sin egen bil med indraget körkort - om ägaren till bilen lånar ut bilen till en körkortslös person kanske försäkringsbolaget drar öronen åt sig med. Det kan bli kostsamt om en annan bil eller människa skadas.
Det krävs väldigt många gånger för att man skall hamna i fängelse för att man kört utan körkort! När jag var unga och dum så körde jag utan körkort, jag fick betala 900kr. Det var ju inte så att jag inte kunde köra alls. Jag hade övningskört länge och körde bra. Det var bara det att jag inte fått ta tag i att fixa teoroin och uppkörningen.
1800kr är boten för olovlig körning. Är det någon i bilen med körkort blir denne av med det.
Det tar nog 5 tillfällen med polis och dömd olovlig körning för att hamna i fängelse.
Men visst... Dom flesta fall av olovlig körning är i samband med alkohol så då åker man ju dit lite extra.
"Det finns de som har körkort, som inte borde ha. Sen finns det de som ej har körkort, som med all lätthet skulle kunna få."
Vad jag förstått kan man säga att det finns 3 grupper av människor, hmmm 4! som kör utan körkort därför är det fel att generalisera.
grupp 1: Ungdomar som kollar sina färdigheter, finns i princip 2 varianter. Den ena är ungdomarna i städerna som testar.(här kan det vara dags att se upp, då deras kunskaper bakom ratten kan vara si och så). Den andra är ungdomar på landet som ofta har skaffat erfarenhet genom traktorkörning, bilkörning på småvägar i deras närhet och d'ärför kan var mycket bra bilförare.
grupp 2: Personer som pga alkoholvanor inte kan få kk och därmed både dricker o kör samtidigt.(katastrof scenariet). Som att ge skarpladdade vapen till alla med aggresivt beteende.Nyktra såväl som drogpåverkade....KATASTROF.
3: Personer som troligen blivit straffade för andra former av olovlig körning, tex moppe trimmning, lätt-mc mm-men där ej alkohol o droger finns inblandade.(se grupp 1, ungdomar på landet) Dessa har blivit dömda att vänta med ordinarie KK. Vilket ofta gör att de ger upp i sina försök att skaffa kk. De kör därför bil vanemässigt.(oftast bättre än medelföraren på våra vägar)
4: Personer som fått sina kk indragna pga tex fortkörning men fortsätter att köra, kanske anväder de bilen i jobbet och kan inte ta semester de antal månader som de ej får köra bil.(att bli tagen för fortkörning i vårt land innebär ofta att man förlorar körkortet på kortare eller längre tid. Tillhör själv en grupp där indragningar är vanliga, nämligen hos yrkeschafförer. Här handlar det oftast inte om hastigheter över 90, utan kanske om att man inte bromsat ned till tex 50 el 70 i tid för att undgå polisen. Resultatet blir att många chafförer som kör 5-10000 mil om året förlorar sitt KK. Att samma person pga att den vistas så stor del av tiden i trafiken då exponeras för polisen e ju en följd och har därför inget med personens kunskaper att framför ett fordon.)
Slutligen/ om jag lånar ut min bil till en person som jag vet saknar kk, kan jag straffas för detta. Så har dock mig veterligen inte skett under de senaste 30 åren. Dock finns den möjligheten från statens sida, samt även den att ta fordon i beslag. I det senare fallet gäller det dock fordon som ägs av föraren.
Tja det var lite spån kring denna fråga från en gubbe som tillhört grupp 3 o grupp 4.
PS. Straffskalan är sådan att efter en olovlig körning kallas det alltid för Grov olovlig körning. Den senare medför i första hand böter men om ett flertal dommar döms ut blir det ibland fängelse.DS