• sheeba

På fredag ska Sebastians cvk opereras bort.

Är så glad att han slipper behandlingar nu och de äntligen ska ta bort den. har bara varit problem med infektioner och den har varat. Nu har den gått sönder helt.
    Men jag är ändå lite nervös för han ska sövas fast han har gjort det 2 ggr innan och legat i respirator så känns detta litet. Jag vet att det kommer gå bra men man är ju alltid orolig när sånt ska göras.

Språkpolis! jag är din värsta fiende....Språktjuven!
  • Svar på tråden På fredag ska Sebastians cvk opereras bort.
  • susye

vad skönt för honom att få bli av med den men förstår din oro

• Lm71

Hejsan. Vad skönt för er att den försvinner nu   Min yngste son har också haft cvk, men det var bara när de skulle sätta in en ny cvk i samma kärl som han sövdes. Första gången drog dem den utan ngn som helst bedövning, men då hade den redan glidit ut lite. Sista gången fick han lokalbedövning, då de fick lov att klippa upp huden för att få ut den, den satt som berg... Den gången hade jag nog föredragit narkos faktiskt Undrar vad det är som avgör om de ska sövas eller inte?! Kanske är det olika från sjukhus till sjukhus? Vet du?
    Håller iaf tummarna för att allt går så smärtfritt som möjligt, både för er & lille Sebastian

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • sheeba

Vet inte alls vad det är som avgör det. han hade en på halsen först men den gled ur så den kunde de dra ut.
    Går de olika så det är därför? Ja du jag har ingen aning

Men tackar för lyckönskningarna.

• sheeba
    sallybuse skrev 2007-06-27 22:37:54 följande:
    Har bara en liten fråga?Vad är en cvk för nått.
    Central ven kateter.
    Den går in i den stora venen så det är lättare att ge medicin och ta prover så slipper man sticka varje gång.

Jag har bild på det i galleriet under Sebastian sjuk och bättre. Där ska vara en bild.
    Dock ser dne inte så bra ut då han blivit förvarm under omläggningen.
  • Tygbiten

Hej vår son har också haft CVK somde opererade ut i narkos. När den är tunnelerad (ligger under huden innan den går in i venen) växer den fast. När Anton opererade bort sin hade han jätteont efteråt men det beror kanske på om/hur den växt fast.
    Håller tummarna på fredag, det är skönt när de blir av med "slangen". En sak mindre att oroa sig för.

• Lm71

Tygbiten: Funderade lite på det där senare igårkväll. Elias CVK var ockkså tunnelerad, men det var egentligen inte meningen att den skulle bort vid just det tillfället, utan den var infekterad & hade bara krånglat, gick inte ens att ta prover från den, så det var efter mkt påtryckningar ifrån min sida som de beslöt att ta bort den, en sen Lördagkväll... Hade det varit planerat hade de säkert sövt honom först. (så alltså har jag mig själv att skylla
    kanske...) Dock hade han varit så sjuk i sepsis tidigare, att jag var livrädd för en återupprepning...

Så det är säkert standard med narkos vid planerad borttagning....

Sheeba:
    Ska tänka på er imorgon

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • sheeba

Imorgon vid 10 tiden blir det av så skönt.
    Men nu börjar jag bli nervös, mest för resan dit vi åker ju sjuktransport så kommer han säkert skrika sig hes för han är hungrig.

• sheeba

Nu ska vi snart åka ca 40 min tills det är dax. Hoppas han somnar i bilen så han inte skriker han är säkert hungrig min lilla plutt.

• Lm71

Undrar detsamma, hoppas det har gått bra...

• sheeba

Allt gick bra idag vi kom dit vid 9 men operationen blev inte förrens vid 11.15.
    Sköterskan tyckte inte han behövde något lugnande innan han sövdes för han är så lugn i sig. Han var jätte duktig jag fick ju följa me din tills han somnade.

Nu har de strippat och satt kompres på bödigt lite.
    han har varit lite knällig nu i kväll men det har ju varit mycke för honom idag. Är så glad att han slipper den fast gladast eller skönast tycker nog han

Svar på tråden På fredag ska Sebastians cvk opereras bort.