• Krysantemum

Hur länge ger man färdiga barngröten?

Ja, det undrar jag.
    Jag köper sempers gröt den för 1 år, pojken är snart 20 månader.
    Han tycker även om risgrynsgröt, men det kanske är nyttigare med barngröten.
    Hur länge ger ni den köpta färdiga gröten?
    Mannagryn & havregrynsgröt är han inte så förtjust i.
    Förstår att det är olika men lite tips....

*Mamma till Ängel Jesper -04 & Prins Lucas -05 + Bebis i magen ank -Jan -08*
  • Svar på tråden Hur länge ger man färdiga barngröten?
  • Maluzalo

Min dotter har ätit pulvergröten sedan hon började äta, och hon älskar den. Den finns upptill 1 1/2 år. Hon fyller 5 år nu och hon vill fortfarande ha den ibland. Hon hatar all annan gröt. Vi har provat det mesta.

• Lola Jämtland

Alma käkade väl sån gröt till hon var max 1½ år.....

• Krysantemum

Ja, men den finns väl bara i en smak i 1.5 år, den gillade han inte..
    Ja, annars e de väldigt praktiska.

Lola Jämtland: Vad äter hon till frukost då? macka, fil, ägg & yoghurt?
    Alltså, jag spekulerar mest hur andra gör..

• Lola Jämtland
    Krysantemum skrev 2007-06-27 18:51:25 följande:
    Lola Jämtland: Vad äter hon till frukost då? macka, fil, ägg & yoghurt?Alltså, jag spekulerar mest hur andra gör..
    Nu är hon ju visserligen sju år...

Men hon har käkat välling o macka mest genom åren.
    Gröt ibland.....

Idag är jag glad om jag får i henne en macka o ett glas vatten till frukost.
  • Krysantemum

Jaha, okej.
    Trodde hon var liten nu, men se, de växer alltså trots macka & vatten

Jaja, får se hur vi gör då i fortsättningen, så länge ahn äter gröten köper vi den.
    Men tror ju det blir dyrt i längden med..

• Tant Green

Vi har försökt sedan hon blev 1 år ungefär att få henne att acceptera vanlig gröt men hon vägrar så det blir fortfarande pulvergröt (hon blir 2 år i augusti). Suck...

• Maria med 3

Aldrig eller hur länge man vill skulle jag vilja säga. tycker du det fungerar bra med färdiggröt så fortsätt med det så länge som du tycker det känns ok.
    Själv har jag bara gett sån gröt vid enstaka tillfällen. Läser innehållsförteckningar jämt och äter mindre och mindre som är hel och halvfabrikat.

• Krysantemum

Maria med 3:
    Ja, men visst funkar det fint. Går fort och så..
    Men jag kan tänka mig att sluta med den oxåa alltså.
    Vad ger du dina?

• Maria med 3

Jag gör egen gröt när de får gröt. Minstingen blir år på söndag och han har inte ätit gröt regelbundet alls.
    Han får välling på kvällen och sen äter han fil och flingor, mackor eller nåt sånt till frukost. Ibland får han välling på morgonen också.

Om det var så att jag tyckte det var bra med färdiggröten och barnet äter bra och håller sig mätt på det så skulle jag fortsätta. Varför laga nåt som inte är trasigt? *L* Om jag skulle byta ut gröten mot nåt annat så skulle jag börja med det på helgen och se hur det går.

• Hanna E

Jag bytte till havregrynsgröt när Tilde var 7 månader. Hon åt mer än ett sånt färdigt paket i veckan, blev för dyrt! Vet att det är tillsatt en massa nyttiga vitaminer o järn i den färdiga, men Tilde äter välling och varierad kost. Vet väldigt många som ger havregrynsgröt. Om ditt barn ej gillar bitar, mixa grynen först. Jag la i fruktpuré i början, nu får hon lite osockrat äpplemos i. När hon blir ett ska hon få med mjölk.
    Ge efter hur mogen din bebis är, det är mitt råd! Gillar hon att pilla själv, ge henne en smörgås. Gillar hon youghurt och mosad banan (jag ger Tilde 10% grekiskyoughurt) ge henne det. Lycka till!

• nessemo

Min tjej började med grahamsgryn och varierade med den köpta fibergröte när hon var 7 månader. men sedan vart det bara grahamsgryn och sen har jag  4 grötsorter jag varierar i mellan och hon äter gröt varje dag och hon är nu 20 mån. Har aldrig bjudit på fil så när det är fil på dagis vägrar hon äta.. låt dom pröva sig fram det finns så mycket man kan göra gröt på....

Svar på tråden Hur länge ger man färdiga barngröten?