• cocacarro

Examen av fristående kurser?

Hur fungerar det egentligen för att man ska kunna få en examen om man bara läser fristående kurser? Man kan väl inte läsa vilka kurser som helst? Kanske någon som gör detta och vill berätta hur det har lagts upp?

• Svar på tråden Examen av fristående kurser?
  • Klonkan

puffar lite för denna tråd, för jag vill oxå veta ;)

• Piri

Jag har en fil kand med sociologi som huvudämne och har inte läst något program. Jag gjorde min egen utbildning i samråd med studievägledare på universitetet.

Jag hade läst 60 p turism redan när jag började fundera på vilket ämne man skulle kunna kombinera med det och bokade tid hos studievägledaren. Efter att ha pratat en stund med henne, förklarat vad jag ville och var/är intresserade av så föreslog hon några olika ämnen som hon tyckte kunde passa mig. Jag fastnade för sociologi.

Jag har alltså läst 80 p turism och 60 p sociologi (allt som fristående kurser) och när jag fått godkänt på sista uppsatsen så ansökte jag helt enkelt om en examen i sociologi med turism som biämne. Tog ut min examen i oktober 2004.

Prata med er studievägledare för att få veta vilka kurser ni kan kombinera. Lycka till!

• cocacarro

Piri: Kul att höra från någon som har gjort så här. Jag funderar också på att läsa sociologi fast kombinera med juridik och e-goverment som jag redan läst en del i, något liknande statsvetare. Ska ta och boka ett samtal med en studievägledare tror jag. Tack för ditt inlägg!

• Angelgirl13

Jag har också kokat ihop min egen examen; fil. kand. med psykologi som huvudämne. Kalllar mig beteendevetare då jag läst psykologi, pedagogik och sociologi. Utöver det har jag läst kurser i bl.a. juridik och ekonomi för att få en bredd av lite "tygre" ämnen. Jag har kikat en del på vad man läser på PA-programmet (personal och arbetsliv) och på så vis fått tips om vad som är lämpligt.

Jag tog ut min examen januari 2004, men har fortsatt läsa på distans vid sidan av arbete för att ytterligare bredda och fördjupa. Väldigt smidigt!

• cocacarro

Angelgirl: Lät som spännande kurser du läst Men är det lätt att få ihop en egen examen, alltså är det svårt att få det godkänt? Om ni förstår vad jag menar Och är det svårare att få jobb om man har gjort så här tror ni?

• Angelgirl13

Jag tyckte att det var lätt att få ihop en examen. Det finns ju vissa regler för hur det ska gå till; 60 poäng i ett huvudämne och vissa specifika krav om man vill få en särskild "titel", om man är ute efter en sådan. Jag har för mig att det finns bra beskrivet på lunds universitets hemsida, men säkert även på andra högskolors/universitets. Du kan ju kolla! Annars så vet en studievägledare på skolorna sådant.

Jag tror varken att det är lättare eller svårare att få jobb med en egen ihopsnickrad examen. Som nyexad tryckte jag i mina jobbintervjuer på att jag var flexibel och ambitiös, och hade då som exempel att jag själv satt ihop min examen.

• filurar

Det finns enkla och specifika regler, så det är (i regel) ingen fråga om bedömningar. Här följer de gamla generella reglerna (plus några specifika regler för Uppsala Universitet). Lägg märke till att detta gäller "gamla" poäng, alltså inte de nya ECTS-poängen där man läser 30 poäng per termin. Nu finns ju förresten också de nya masters-examina över den gamla magisternivån.

Generella examina

Högskoleexamen
    Högskoleexamen uppnås efter avslutade kurser om sammanlagt minst 80 poäng varav studier i ett huvudämne på 40-poängsnivå.

Kandidatexamen
    Kandidatexamen uppnås efter avslutade kurser om sammanlagt minst 120 poäng. Examen ska innefatta ett huvudämne med fördjupade studier på 60-poängsnivå (C-nivå). I huvudämnet ska ingå ett självständigt arbete om minst 10 poäng. Vid Uppsala universitet måste kandidatexamen förutom huvudämne även innehålla ett biämne om lägst 20 poäng.

Magisterexamen med ämnesdjup
    Magisterexamen uppnås efter avslutade kurser om sammanlagt minst 160 poäng. Examen ska innefatta ett huvudämne med fördjupade studier på 80-poängsnivå (D-nivå). I huvudämnet ska ingå ett självständigt arbete om minst 20 poäng eller två om vardera minst 10 poäng. Vid Uppsala universitet måste magisterexamen förutom huvudämne även innehålla ett biämne om lägst 20 poäng.

Magisterexamen med ämnesbredd
    Sedan den 1 november 2001 finns ytterligare en variant av magisterexamen. Fordringarna för magisterexamen med ämnesbredd är avlagd examen om minst 120 poäng, eller motsvarande utländsk examen, samt kurser om minst 40 poäng med viss inriktning. Vilka inriktningar som leder till examina bestäms av respektive högskola/universitet. Se förteckningen på sid 19 i universitetes utbildningskatalog över vilka utbildningar vid Uppsala universitet som kan leda till magisterexamen med ämnesbredd.

• cocacarro

Tack så jättemycket båda två! Det är just sån information jag har försökt leta efter men inte lyckats hitta. Som jag nämnde innan har jag tänkt läsa sociologi 60 poäng enligt gamla systemet och sen kombinera detta med kurser i juridik och e-government som jag för tillfället har 30 poäng i. Det står att vid åtminstonde Uppsala Universitet måste man ha ett biämne om minst 20 poäng men innebär det att det räcker att man läst lite olika t.ex. juridikkurser som blir totalt 20 poäng eller måste det vara specifikt A och B? Om ni vet?

Sen när det gäller det där med jobb så tänker jag också som du Angelgirl att det visar på att man är flexibel osv men samtidigt så är jag rädd att arbetsgivaren ska tänka att man läst fristående kurser för att man inte kommit in på ett vanligt program. Så är ju inte fallet för mig och jag vill ju inte att det ska uppfattas så.

• Indianica

Beror på vad du vill bli. T ex lärare, där funkar det att göra så. Men inte t ex till läkare eller psykolog, sjuksköterska. Då gäller ett program.

Svar på tråden Examen av fristående kurser?