• gryning2

Beräkna årsinkomst?

Ska ta FP från 1/9 i år. Fick hem papper idag - men hur ska jag räkna ut min årsinkomst? Har haft ojämn inkomst senaste året, vissa månder har jag tjänat mycket och andra lite mindre. Har jobbat heltid mestadels, men jobbat lite mindre än så vissa månader (p.g.a. att jag gått på timmar i perioder och inte haft fast jobb). Ska jag ta alla mina lönebesked från senaste året och räkna ut? Eller kan jag ta den månadslönen jag har nu (har fast heltidsjobb sedan 8 månader) och ta den gånger 12?? är tacksam för svar.

• Svar på tråden Beräkna årsinkomst?
  • Divad

Om du har ett heltidsarbete tillsvidare ska du ta din månadslön ggr 12. Om du hade varit tim-vikarie beror det på om du är arbetssökande upp till heltid.. Den sjukpenninggrundade inkomsten beräknas inte på vad man har tjänat tillbaka i tiden (om man inte är egen företagare eller har provisionslön) utan på vilken inkomst man förlorar när man är föräldraledig eller sjuk. Tex om du har en månadslön på 25 000 kr och jobbar heltid blir din SGI 300 000 kr och 260 dagar.

• EvaS

Jag jobbar också olika mycket, men de senaste tre månaderna har jag jobbat heltid. Jag bad helt enkelt min löneassistent att räkna ut det för mig (hon gjorde det så snabbt o lätt), så kan FK ringa henne ist om det är något de undrar över.

/Eva

• gryning2

Okej - tack för svar. Jag har ju inte heltid tillsvidare, går på långvik. Har det någon betydelse? Kan jag ändå ta min nuvarande lön och ta den gånger 12?

• EvaS

gryning: jag är inte heller tillsvidareanställd, men det spelar ingen roll. De tittar på dina inkomster du haft, viktigast är att du jobbat överhuvudtaget Det ordnar sig ska du se! /Eva

• jerseyko

Jag ringde till lönekontoret och bad de ta fram min årsinkomst!

Nu har jag fått löneförhöjning och ska ändra det till FK. Kom ihåg det också om din lön höjs under tiden du är hemma att anmäla det till FK.

För som jag förstått när jag ringde FK är det det de uppgifterna som ska stå på pappret samma som om jag jobbat de 12 månaderna.

• emo

har gått på timmar, men kommit upp i heltid, nu har jag "riktigt" vik ett tag, när jag ringde fk för att kolla sa dom att om man tjänar olika mycket varje månad räknar de ett snitt på de senaste sex månaderna innan bf. Det är alltså viktigt att maxa sin lön nu! Bara mina ob-timmar på midsommar kommer at ge mig 240 kr extra i månaden före skatt: ungefär 1800/6 = 300/mån x 0.8 = 240 kr..

Svar på tråden Beräkna årsinkomst?