• MonicaH

fråga om grönt spänne på cykelhjälm

Måste spännen vara grönt för att den ska vara godkänd??
    Jag köpte en cykelhjälm idag från babyproffsen, priset skillde sig inte från andra hjälmar, men såg nu att spännet inte är grönt?? Nån som vet??
    Annars så byter jag den imorrn

• Svar på tråden fråga om grönt spänne på cykelhjälm
  • Aros

Grönt spänne är för att dem inte ska kunna hänga sig i cykelhjälem (barn har dött med cykelhjälm i lekställningar bl a). Så ska ditt barn cykla själv och kanske kommer att leka med hjälmen på så ska det vara gränt spänne. Men ska du ha hjälm för att h*n ska sitta i cykelsadel på din cykel då ska det vara svart (så att inte hjälmen går upp om ni cyklar omkull).

• Aros

Alltså: grönt tål inte tryck utan löser ut sig själv. Svart går inte upp lika lätt.

Min son har svart, men han cyklar aldrig utan oss. Den dagen han börjar med det köper vi en ny hjälm.

• Pyff
    Aros skrev 2007-06-27 19:15:09 följande:
    Grönt spänne är för att dem inte ska kunna hänga sig i cykelhjälem (barn har dött med cykelhjälm i lekställningar bl a). Så ska ditt barn cykla själv och kanske kommer att leka med hjälmen på så ska det vara gränt spänne. Men ska du ha hjälm för att h*n ska sitta i cykelsadel på din cykel då ska det vara svart (så att inte hjälmen går upp om ni cyklar omkull).
    Så man skulle inte kunna ha grönt spänne på barnet om h*n sitter i cykelsadel menar du???? Det låter på dig som om hjälmen "ramlar av" om man cyklar omkull!! Då skulle det ju vara rätt meningslöst att ha hjälm med grönt spänne om barnet cyklar själv om faller också............
  • MonicaH

Tror att det är så att om barnet fastnar i ett träd så löses det upp av barnets vikt???
    Äsch Ebba är för liten för att cykla ssjälv sen får jag köpa grönt spänne. Någon som vet HUR länge de kan använda samma hjälm???

• MonicaH

Någon som har erfarenhet av ica maxi eller coops hjälmar?????

• Jejja2

Så här står det i den info jag fick av min bm:
    "Småbarnshjälmen har ett grönt spänne (eller hakband) som löser ut om barnet skulle fastna o bli hängande i hjälmen. Småbarnshjälmen är utformad så för att små barn ofta lämnar cykeln o övergår till att klättra med sina hjälmar på huvudet. Det har då hänt att barnet fastnat med hjälmen o blivit hängande eftersom hakbandet inte öppnats".

"Statens provningsanstalt har mätt krafterna i hakbandet vid simulerade omkullkörningar. Denna kraft visade sig i genomsnitt vara mycket lägra än vad som krävs för att hakbandet på småbarnshjälmen ska lösas ut"

"Småbarnshjälmen kan användas upp till 7 års ålder".

Så man behöver inte vara orolig att hjälmen ska trilla av om barnet ramlar av cykeln.

Min bm sa att denna hjälm absolut är att rekomendera som förstahjälm o sedan använda upp till 7 år.

• Aros

Pyff: nej, menade att då behövs inte grönt utan hon kan behålla den med svart. Utryckte mig lite luddigt.

Monica: sonen har en från coop. Den är ställbar och storleksmässigt så skulle han nog kunna ha den många år, tror snarare att man får slänga dem pga dem blivit slitna än att barnet har vuxit ur den.

• MonicaH

a jag tror inte heller att hjälmen håller i 7 år, + att det kommer nya säkerhetsaker hela tiden. Den här hjälmen kommer Ebba kunna ha i 2 år o tror de var aktas hjälm....

• MonicaH

där står också om det gröna spännet

• Dalkulla74

Vi hade METs minsta justerbara hjälm till Martin (med grönt spänne). Han kunde bara ha den första sommaren. Nu när han är 2år så fick vi inte på honom den vare sig med eller utan mössa. Köpte en ny på Babyland, Atlas med grönt spänne och justerbar bak. Martin sitter endast i cykelsits bakom oss och då hade det ju gått lika bra med svart spänne. Fast denna hjälmen har vi förhoppningom att han ska kunna ha lite längre och även då han cyklar själv så vi köpte med grönt spänne.

• MonicaH

ebba är 16 månader... ja hon kommer växa ifrån den och sen är det dags för grönt bälte eller hur?? Kan nog lika gärna behålla den här

Svar på tråden fråga om grönt spänne på cykelhjälm