• silhuett

Min hamster har en böld

Såg häromdan att min hamster hade en röd fläck i "armhålan". Trodde han hade trillat på nått i buren och fått ett sår, men så tittade jag närmare igår och såg att det var en böld.
    Den är stor som en ärta, röd och hård..
    Kan det vara cancer eller vad är det? Min man trodde det, han hade en kanin som fick samma sak, fast på nosen..

Vad ska man göra åt det? Antar att det inte är värt (eller ens möjligt??) att operera en hamster? Ska den avlivas, eller väntar man på att den dör själv?
    Han är inte ens ett år gammal.. Stackars liten

• Svar på tråden Min hamster har en böld
  • filippas

Det är ju det vanligaste hamstarar dör av, just canser, bölder!
    Om ingen råkar sätta sig på dem förståss...

Lycka till med den lille stackaren :)

• Maddizen

min hamster jag hade för väldigt längesedan hade också en sån, hon dog ganska snart efter hon fått den, minns inte riktigt hur lång tid rfter men det va inte långt. canser antagligen, Tyvär.

**Karl-Casper våran prins**
  • ming

Min systers hamster fick en böld, förmodligen cancer sa veterinären. De fick avliva hamstern. Tyvärr lever de ju inte så länge att det är "värt" att förlänga livet särskilt mycket.
    Syrrans var inte heller jättegammal, kanske 1½ år, men hade blivit slö och orkselös också.

• buspolly

min systers råtta fick en knöl framför ena bakbenet. han led inte av det och den blev som en pingisboll, då avlivade hon den...
    det låter som cancer, tyvärr

• Jenna3

Ok- nu fick jag svar på min fråga som jag har funderat på. Min dotters hamster Bert dog alltså av cancer. Han hade en böld vid armhålan.Dog endast 10 mån gammal.

• silhuett

Har faktiskt aldrig varit med om det, har haft 11 hamstrar i mitt liv! De flesta har dött av ålder, blivit 2-3 år gamla.

Nu var jag inte så extremt fäst vid den här hamstern, har inte hunnit "lära känna" sådär jättemycket (även om jag tycker det är mysigt att ha den, och barnen är fästa vid den).
    Jag tycker mest synd om hamstern

• Enkiteng

Om det "bara" är en böld går det ju att öppna den så det kan läka ihop. Är det en tumör går det ju att operera, frågan är om det är värt det med tanke på kostnad, förväntad livslängd och risken att det kommer tillbaka.

Veterinären kan kolla villket det är genom att sticka en nål i den och kolla innehållet, bölder är det var i och tumörer cancerceller.

• Fighter

Gå till veterinären och kolla upp det !

• Minna07

Gå till veterinären. Låter tyvärr som cancer...

• fantasy

Låter oneklgen som en böld, tråkigt men tyvärr vanligt.Dom kan drabbs av mycket och tyvärr finns oftast inget man kan göra förutom att ta bort dem om dom verkar lida..
    Jag hittade min hamster halvsovandes mitt ute på burgolvet på självaste midsommar och den såg inte alls pigg ut utan tuffsig,orolig, bökandes och när jag kände på den så var den iskall, på väg att dö alltså ursch va obehagligt, skickade genast ut min kille för att ta bort den så den slapp självdö.. vad det var för fel på den vet jag inte Tur att jag såg den i alla fall för några minuter senare var den död, vem vet hur länge den lidit om vi inte sett den...

Svar på tråden Min hamster har en böld