• Eller

Fler som fått barn med äkta knut på navelsträngen?

Hej!
    När jag födde för drygt ett år sedan var jag ganska slut och hängde inte med i barnmorskornas snack, men en sak som jag minns tydligt är två barnmorskor som chockade pratade med varandra och sade: Helt otroligt, "en äkta knut på navelsträngen", det är ju sånt som man bara läser om i böcker. Mer tänkte jag inte på eftersom min dotter fick 10 på apgarskalan. Men nu ett år senare när jag är gravid igen har jag läst igenom min förlossningsjournal och inser först nu vilken fara min dotter har varit utsatt för och vilken otrolig tur att jag insisterade att bli igångsatt två veckor innan BF.

Nu undrar jag: är det vanligt att bebisar klarar sig trots äkta knut och hur stor skulle risken vara om hon fanns kvar i magen ytterligare två veckor.
    Jag är livrädd för att samma sak ska hända vid nästa förlossning.
    Går det att upptäcka en äkta knut under ultraljud?
    Finns det ökad risk för att få ytterligare ett barn med knut på navelsträngen?

• Svar på tråden Fler som fått barn med äkta knut på navelsträngen?
  • Shirley

vårat tredje barn föddes med en hård äkta knut på navelsträngen. nu hade vi ren tur då hon kom med planerat snitt 14 dagar innan bf... törs inte tänka på hur det kunnat gå annars.

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & Freya 0706
  • Eller

Tror du att det är större risk att de inte klarar sig om de föds fullgångna och med knut än om de föds i förtid?
    Jag måste nog fråga min barnmorska en massa, känner verkligen en chock...

• Shirley

vad jag hört så ökar ju risken för att näring och syre minskar eller helt kan "strypas" av då det finns en äkta knut. Vet dock inte hur stora riskerna är men att dom ökar vet jag.

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & Freya 0706
  • yiyah

Min minsting hade en äkta knut. Barnmorskan visade den för mig och jag minns att min tanke var " Oj, han kunde ju DÖTT"

Han föddes i v. 37+0.

• Glittrar

Mitt fjärde barn hade också en äkta knut på navelsträngen. Men jag tyckte faktiskt att det var värre med tre varv runt halsen hårt som var svår att få bort med nr två... Knuten drar kanske inte åt sig av sig själv, tänk hur de rör sig i magen...

• Yollis

äkta knut.... finns det "fejk-knutar" oxå?

♥ Örsundsbro MALF ♥ mamma till Tuva, 1 år ♥ UJberoende ♥
  • Frishta

Nu vet jag inte till 100% om vi pratar om samma sak. Men min yngsta syster hade en riktigt hård knut på navelsträngen så det var nära... Hon föddes 3timmar och 10minuter efter bf.
    Så det jag kan tänka mig är att det beror helt på när knuten blir så pass stram.

• Glittrar

Ja det kan ju knyta sig på olika sätt och snurra in sig...

• Yollis
    Glittrar skrev 2007-06-27 21:56:47 följande:
    Ja det kan ju knyta sig på olika sätt och snurra in sig...
    ok, jag har verkligen ingen aning, har aldrig hört om det tidigare...
    så jag tyckte det lät så konstigt att man behövde säga "äkta knut" eftersom en knut är en knut för mig...
    ♥ Örsundsbro MALF ♥ mamma till Tuva, 1 år ♥ UJberoende ♥
  • Shirley

det står äkta knut i journalen

Yollis skrev 2007-06-27 21:59:19 följande:
    ok, jag har verkligen ingen aning, har aldrig hört om det tidigare...så jag tyckte det lät så konstigt att man behövde säga "äkta knut" eftersom en knut är en knut för mig...
  • Toffslan

Min yngsta hade en liten knut på navelstrngen som enligt BM hade kommit tidigt i graviditeten. Han föddes Bf+10.

• Eller

Så samtliga barn klarade sig????

• M26

Min gudson hade detsamma. I v35 tyckte BM att SF-måttet borde varit större och därför fick hon komma in på tillväxt-UL. Då visade det sig att barnet inte fick tillräckligt med näring och växte dåligt. Efter flera undersökningar fick hon stanna på förlossningen där de hade CTG på hela tiden. I v 36+? gick hjärtljuden ner och navelsträngen funkade knappt alls och då fick de snitta. Allt gick bra och han vägde ett halvt kilo mer än vad de beräknat. Idag är han 10 månader och har precis lärt sig krypa!

Svar på tråden Fler som fått barn med äkta knut på navelsträngen?