• jocer84

Hur beskatta vinst då man säljer Oriflame?

Har just blivit Oriflame konsulent, men glömde fråga min kontaktperson om man behöver skatta på vinsten och hur man redovisar detta isåfall (jag kommer under det näsmsta året att ha föräldrapenning så jag har ju en årsinkomst på över 16000).

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Hur beskatta vinst då man säljer Oriflame?
  • sommartorpet

Du ska betala både skatt och egenavgifter så räkna med att du får behålla max hälften i egen ficka.

• Dessie

jocer84: jag säljer oxå Oriflame sedan 2 år tillbaka (förra ggn var 1994 - 1997).
    Det beror på hur mycket du säljer för - varje period säljer jag så att min förtjänst blir ca 300 kr - 700 kr och jag skattar INTE på den summan.

• jocer84

Dessie

Jo det känns ju som man måste komma upp i lite högre summor för att man ska behöva skatta för det. vet du vilken gräns/år det skulle kunna röra sig om??

• Dessie

jocer84: vet tyvärr inte var gränsen går.

• Havsblomma

Dessie: Jag antar att du ser detta som en hobby och därmed en hobbyinkomst, men det spelar liksom ingen roll. Din förtjänst är skattepliktig likväl och du ska alltså ta upp den i din deklaration. Gör du inte det och Skatteverket skulle kontrollera det kommer du att få backning plus eventuellt påföras skattetillägg på 40 % av den undanhållna skatten.

Det faktum att det handlar om en hobby och gäller små belopp gör således inte att principen om skattskyldighet förändras.

Mer om hobbyinkomster kan man läsa på Skatteverkets sida i deras informationsbroschyr, www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf.

• Dessie

Havsblomma: Isf tycker jag att det är väldigt konstigt att min kontaktperson INTE har sagt ngt - hon har lixom "sysslat" med Oriflame i 20 år.

• Havsblomma

Tja, jag tror att okunskapen om detta helt enkelt är rätt utbredd, även bland de som jobbar med den typen av verksamhet. Lagtexten är dock helt klar och läser du in Skatteverkets broschyr så framgår det att det inte är några tveksamheter kring skattskyldigheten.

Att det sedan finns vissa som av ren okunskap inte skattar och vissa som fullt medvetet struntar i det, det är en annan sak .

• sommartorpet

Att inte din kontaktperson säger något ligger ju faktiskt lite i hennes eget intresse. Hur lätt skulle det varit att värva dig som säljare om du vetat att hälften av vinsten försvinner i skatter och egenavgifter? För henne är det naturligtvis bättre att låta dig tro att du kan tjäna så mycket som möjligt.

En kvalificerad gissning från mig är att det är denna branch med "fristående säljare" som kommer att vara nästa som Skatteverket sätter luppen på efter att man är klar med webförsäljningen typ Tradera och Blocket. Det fanns säkert där också de som ärligt trodde att de inte behövde betala skatt och det fanns säkert också de som struntade i det fast de visste men faktum är att i det fallet gör Skatteverket ingen skillnad på orsak och orsak. Det bli samma straff för alla

• choklaa

Hej!
    Jag är oxå säljare för oriflam men jag skattar inget. För jag pratade med min gruppchef och hon sa att hon som gruppchef skattar för hela sin grupp alltså alla som säljer för henne.
    Men jag hade en annan gruppchef förut och hon skattade inte för de som hon hade i sin grupp utan alla fick skatta var försig. Vilket jag inte riktigt gillade då man inte tjänade något knappt efter att man skattade, så jag bytte över till den gruppchefen som jag har nu och min förtjänst blir då mycket större.

• sommartorpet

Och du får förståss kontrolluppgift på dina inkomster så att de är förtryckta i din deklaration? Om hin betalar skatt för dig så är du nämligen anställd av henne.
    Det är nämligen helt omöjligt att lönen blir större om hon redovisar vit lön för dig istället för att du själv gör det.

Svar på tråden Hur beskatta vinst då man säljer Oriflame?