2åring med röda prickar och feber, vad?
M
M
vattkoppor??
kan ju vara vad som, röda hund, vattenkoppor, nässelutslag mm
sorry hmmm...
detta var frågan: Vad är detta?
Han har röda prickar på kinderna, nacken och benen. Fick detta på dan och nu är de inte lika framträdande längre men finns kvar!
Han har feber, vet inte hur mycket. Han kändes väldigt het igår kväll också.
tredagarssjukan?
röda hund är han väl vaccinerad mot?
Han har inte fått blåsor än så jag tror inte det är vattkoppor. Mässlingen kan det vara men han verkar inte ha ont i halsen och har inte svullna lymfkörtlar..
nässelutslag måste jag kolla upp..
Kan även vara en reaktion på om ni tex bytt tvättmedel
tre dagars feber ska man ha hög feber i 3dagar innan utslagen...
kollar denna sida: http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3355
vet inte man ska lita på den?
Scharlakansfeber? I så fall brukar de även få smultrontunga, vara bleka runt munnen och ha rosiga kinder. Tror prickarna brukar börja på just ben och ansikte om man får det. Googla på det och se om det stämmer in...
Hoppas han kryar på sig snart.
nej inget byte av tvättmedel...kan man få feber då föresten?
kanske är det nässelutslag...
kan vara mul- och klövsjuka eller höstblåsor som man kallar det idag.
hem.passagen.se/babysida/prickguiden.htm
kolla denna länk och se om det liknar något av dessa - återkom gärna om berätta!
Det verkar inte klia dock... hmmm...
har en svärmor som är sjuksköterska som såg de idag hon skulle kolla upp det
Kan också vara virusprickar... det kan man få av en vanlig förkylning. Går i så fall över av sig själv.
Ring till sjukvårdsupplysningen och fråga vad det kan vara.
kan man ringa när som helst?
Min son hade feber och fick prickar som "kom och gick" lite, bleknade och kom sen tillbaka och spred sig till slut över nästan hela kroppen. Gick till doktorn som först testade för streptokocker (scharlakansfeber) och när det testet var negativt sa att det troligen var virusprickar. Det finns tydligen en uppsjö av varianter av sådana prickar.