Föräldralediga lärare, fråga om ferielön
Kan man ta ut ferielön samtidigt som fp? Eller räknas ferie som semester, den kan man ju inte ta ut samtidigt som fp.
Kan man ta ut ferielön samtidigt som fp? Eller räknas ferie som semester, den kan man ju inte ta ut samtidigt som fp.
Jag vet inte, jag tog min chans att sprara fp då jag hade sommarlov och fick lön.
Ja det kan du. Ferielönen är redan inarbetad liksom. Jag är sjukskriven och får ferielön samtidigt.
Ankissen: Ja så gjorde jag förra sommaren, då började jag inte ta ut dagar förrän i augusti. Bra att kunna spara några.
puffar!
Va? Kan man alltså både få pengar från fp och lön... Det låter ju galet. Är ni säkra på att detta inte är något som nyligen blivit ändrat.? Har hört om någon ändring men vet inte vilken.
Vanlig lön kan man ju inte få, men ferielön är ju lön för tid som jag redan arbetat in. Det är inget konstigt med det tycker jag.
Ok, jag fattar!
Ja, du MÅSTE ta ut både FP och ferielön om barnet är över 1 år och du vill behålla din SGI. (Dvs du måste ta ut FP 5 dagar/vecka.) Ferielön räknas inte som "sysselsättning" enligt FK utan man måste fylla upp med 5 FP-dagar för att skydda sin SGI.
Mycket intressant tråd. Håller också på och funderar över detta...Också hört att man kan bryta ledighet 3 ggr...
mullegirl: Försäkringskassan bryr sig inte om hur många gånger du bryter din ledighet. Det är en fråga för arbetsgivaren. Vet inte om det är 2 eller 3 gånger.